Gå til innhold

Jenter og Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

joda det finnes masse repositories. og jeg bruker yum istede for apt, men det virker som om alt jeg skal legge til på denne distroen er kranglete, mens når jeg har prøvd linux før (RH9 sist) har det alltid gått veldig greit. Derfor er det litt frustrerende.

 

feks nå; jeg har kjørt en litt minimal installasjon og hadde ikke fått med meg noe c kompilerings programm. Tnekte at det ikke var så farlig i første omgang. Så skal jeg legge inn et program som jeg må kjøre configur/make på først. får fei på configure fordi den ikke finner c kompiler. np tenkte jeg "add/remove applikation" og går ned til developmet. Velger blandt annet gcc men får feil fordi det mangler masse som liksom må legges til først. Hvorfor henter den ikke bare dette fra cdene som den ville gjort ved førstegangs installasjon?

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Vi har nå Skolelinux på skolen,

Er dette Linux, så dårlig

Det sa han fordi at Evie* ikke var på skrivebodet, og det ikke så helt ut som Windows (Noen vil visst ha en Windows klone ikke en Unix klone).

Er delvis enig med han fordi Vi har Skolelinux og kjører KDE med det styggeste temaet som finnes, og vi har gamle versioner av Opera, OpenOffice.Org, KDE og Kernel. (Oppsett av en n00b :thumbdown: )

Jeg vil ha den jeg bruker til vanlig(IE)

Det er frustrerende. :nei:

Vil heller ha Opera 8.00b2 og Gnome med kernel 2.6.11 ikke Opera 7.23 :thumbdown:

og KDE + Kernel 2.4.26(er ikke helt sikker men den var gammel)

Noen av maskinene er ikke satt opp riktig heller(Boot-rekkefølgen) så jeg må inn i BIOS og fikse det før jeg starter opp maskinen :thumbdown:.

 

*Evie "The IE Mascot"

Lenke til kommentar
Får neppe lov til det, boxene er tynnklienter så om jeg installerer Opera (som jeg neppe har rettigheter til) så vil det ha global effekt på alle boxene.

(Rett meg om jeg har feil.)

Du kan jo installere den i hjemmemappen din på serveren, men da må du bruke de statiske binary-filene, ikke RPM'en.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
joda det finnes masse repositories. og jeg bruker yum istede for apt, men det virker som om alt jeg skal legge til på denne distroen er kranglete, mens når jeg har prøvd linux før (RH9 sist) har det alltid gått veldig greit. Derfor er det litt frustrerende.

 

feks nå; jeg har kjørt en litt minimal installasjon og hadde ikke fått med meg noe c kompilerings programm. Tnekte at det ikke var så farlig i første omgang. Så skal jeg legge inn et program som jeg må kjøre configur/make på først. får fei på configure fordi den ikke finner c kompiler. np tenkte jeg "add/remove applikation" og går ned til developmet. Velger blandt annet gcc men får feil fordi det mangler masse som liksom må legges til først. Hvorfor henter den ikke bare dette fra cdene som den ville gjort ved førstegangs installasjon?

apt og 64-bit:

 

en x86-64 maskin er en "multilib" maskin - den kan bruke både 32 og 64-bits programmer. Som så trenger både 32-og 64-bits biblioteker.

 

Apt ser ikke forskjellen på 32- og 64-bit, så den loker seriøst her. Har du brukt den, så herper den dritten ut av hele pakkesystemet...

 

For 64-bit er det yum som ruler. punktum. Har du 32-bit distro, kan du også bruke apt.

 

Forøvrig - velg *enten* yum *eller* apt - og bruk *en* av dem. De gjør ting på litt forskjellige måter, og har en tendens til å tråkke hverandre på beina...

Lenke til kommentar
Har fremdeles til gode å se noe bedre enn Archs pacman!

I second that! :D

 

/me drar ein Suy

 

 

-- Men, for å vere litt ontopic - eg må snart ned å fikse litt på laptopen til ho som køyrer

Linux. Får ikkje høyrd på cdane sine stakkar. Dessutan heng OpenOffice seg, men dèt

sa eg vel i forrige innlegg. Eg skylder på RAM, håpar det er der feilen ligg iallfall. (vondt

å klage på ustabil Windows, så heng OpenOffice seg 10 ganger per Word-henging)

Lenke til kommentar
Skolelinux bruker gamle versjoner med hensikt for ikke å kjøre som sirup på gamlere maskiner, som skoler ofte har.

Med tanke på at i fleste tilfelle blir maskinene bare brukt som tynnklienter, har det lite å si om det er ny eller gammel programvare.

 

Skolelinux benytter debian stable, det vil si gammel og godt uttestet programmvare. Er ikke sikker på hvorfor, men kan tenke meg at det er #1 for å kunne fokusere utviklingen på annet en å streve med oppsett av nyeste nytt, #2 garantert kjøre stabil programmvare, lite populært med annet da 90+ klienter er avhengig av en server.

 

Regner med at alt blir oppgradert når 'Sarge' er ferdig, hvis ikke før.

Lenke til kommentar
Har fremdeles til gode å se noe bedre enn Archs pacman!

I second that! :D

 

/me drar ein Suy

 

 

-- Men, for å vere litt ontopic - eg må snart ned å fikse litt på laptopen til ho som køyrer

Linux. Får ikkje høyrd på cdane sine stakkar. Dessutan heng OpenOffice seg, men dèt

sa eg vel i forrige innlegg. Eg skylder på RAM, håpar det er der feilen ligg iallfall. (vondt

å klage på ustabil Windows, så heng OpenOffice seg 10 ganger per Word-henging)

Er det FC3? skjer det hver gang hun trykker på "lagre"?

 

i såfall, skru av "gnome-filvinduer" (eller .no) i oppsettet til ooo. det skulle fikse det :)

 

btw. så er det novel/suse sin skyld.... dårlig patch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...