Gå til innhold

''startx'' virker ikke i FreeBSD, fQrste gang

Anbefalte innlegg

Jeg har innstalert freeBSD 5.3 AMD64 pA en pc, innstalasjonen ser ut til A gA greit. Jeg reeboter, uten CD, og jeg skriver brukernavn og passord. sA skriver jeg startx, men ingen ting skjer. Skjermen blir sort(er pA) og Qverst i gjQrne er det et lite hvit felt. Hva skal jeg gjQre?

Da jeg innstalerte valgte jeg standar og senere X-User.

Hva kan jeg gjQre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja... Da har jeg prQvd en gang til, og her er feilmeldingen som kom denne gangen:

xauth" (argv):1: bad display name ''.alfanet.no:0'' in ''list'' command

xauth" (stdin):1: bad display name ''.alfanet.no:0'' in ''add'' command

Release Date 18 decenber 2003

X protocol Version 11, Revision ), Release 6.7

Bulid Operating System: FreeBSD 5.3 amd 64 [ELF]

Current Operating system: FreeBSD .alfanet.no 5.3-RELEASE FreeBSD 5.3-RELEASE #

0: Fri Nov 5 03:50:01 UTC 2004 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64

Bulid Date: 13 October 2004

Module loader present

Markers (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice, (II) information, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.

(==) Log file: ''/var/log/Xorg.0.log'', time: sat Mar 5 14:09:53 2005

(EE) Unable to locate/open config file

Lenke til kommentar
Ja... Hvorfor kunne ikke Thorvald ha gjort det lettere :p

Thorvald har ikke hatt noe som helst å gjøre med FreeBSD, what-so-ever.

Kverulant :p

EDIT> Snakket akkurat med en venn av meg som bruker linux, og han sa at det kan vaere pga at jeg bruker ati... Kan det vaere riktig?

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Ja... Hvorfor kunne ikke Thorvald ha gjort det lettere :p

Thorvald har ikke hatt noe som helst å gjøre med FreeBSD, what-so-ever.

Kverulant :p

EDIT> Snakket akkurat med en venn av meg som bruker linux, og han sa at det kan vaere pga at jeg bruker ati... Kan det vaere riktig?

Nei. Radeon-driverne og generic ati-driverne er helt fine.

Lenke til kommentar

Faen som folk mA klage, da :p

EDIT: Er det ingen som har hatt det samme problemet som meg? Jeg har googlet litt, og har sett noen som har hatt lignende problemer. Men de har bare trengt A kjQre xorgconfig noen ganger, sA har det vriket... Men nA har jeg prQvd i evigheter! Det var en annen som sa noen om xorgsetup, men den funksjonen har jeg ikke...

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Jeg har ATI x800 pro... Men det var jo en som sa at det var mulig med atikort... Er det ingen her som har      fått det til med x800kort?

Jeg strevde lenge med å få ATI-kortet til å fungere i FreeBSD, dessverre uten hell. Dette var en av hovedgrunnene til at jeg byttet til et GF6800GT. ATI har ingen støtte for FreeBSD. Her er nVIDIA enerådende. Du kan kanskje bruke VESA-driverne, men du vil sitte med et kort du ikke får brukt. Et GF2 MX-kort vil gi høyere grafikkytelse enn Radeon X800 Pro i FreeBSD. nVIDIA har faktisk direkte støtte for GF6800-kort i FreeBSD-driverne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...