Gå til innhold

Et spørsmål om HT i spill, disable HT?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har forsøkt å få svar på dette tidligere, da under spill kategorien tror jeg det var, men det dreier seg i grunn om CPU, så jeg prøver igjen om noen her kan si litt..?

Det som er saken er at jeg har en P4 med HT (specs i profil) Og spørsmålet gjelder i første rekke MS Flightsimulator 2004 (FS9) Dette spillet er jo kjent for å være cpu krevende. Jeg byttet for kort tid siden skjermkort fra X600 til GT6600, som jo er en mer enn dobling av feks 3Dmark 03 poeng. Men i FS9 ble ikke forskjellen så imponerende...

Da jeg har prøvd å finne litt ut av hva som er årsaken, ser jeg at i taskmanager jobber den ene cpu på ca 90-100%, den andre 0-10%. Detter er da ikke slik det er i de andre spillenen jeg har, der fordelingen er ca 50/50. Min teori er derfor at dette spillet funker særdeles dårlig med HT.

Spørsmålet blir altså; kan man skru av og på HT etter behov uten å få problemer med det som er innstalert på pc'n. (altså jeg vet hvordan man gjør det, men usikker på om hvor "lurt" det er å skru dette av og på??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får man virkelig det??

Med HT slått på deles cpu i to med halve kapasiteten.

Med tanke på at FlightSimulator er veldig avhengig av cpu vil jo det å disable HT route mer kraft enn bare halvparten til spillbruken.

Selvfølgelig deles ikke prosessoren i to med halve kapasiteten. Men oppbyggingen gjør at den kan takle flere tråder bedre enn prosessorer som ikke har HTT. Jeg ville latt HTT være påslått.

Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 05/03/2005 : 13:59

Får man virkelig det??

Med HT slått på deles cpu i to med halve kapasiteten.

Med tanke på at FlightSimulator er veldig avhengig av cpu vil jo det å disable HT route mer kraft enn bare halvparten til spillbruken. 

Hmm, ja dette er jo det som er min teori, men om det stemmer eller ikke får nesten andre svare på. Jeg har 2 skjermer slik at jeg har kunnet følge med på taskmanageren under spilling. Som nevnt synes jeg det virker som den rett og slett bare utnytter den ene halvdelen av cpu. Dette er også kun i FS9, og det er også kun i det spillet jeg syns jeg merker at pc'n er for dårlig...

Takker for alle inspill så langt :thumbup:

Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 05/03/2005 : 14:28

Jeg synes du skal slå den av og prøve FS en gang til med taskmanager ved siden av, og så komme tilbake hit og poste din mening om hvordan det gikk! 

Tja, jeg ser ikke bort fra at det er det som vil skje :whistle:
stigfjel Skrevet 05/03/2005 : 13:44

Jeg ville bare latt HTT stått på. Du vil likevel få en bedre utnyttelse av prosessoren enn du vil hvis HTT er avslått. 

Bare for å ha spurt; sier du dette kun fordi du ikke har noen tro at det vil gjøre noen forskjell, eller mener du at det er "farlig" på noe vis. Jeg tenker på at Windows og annet jo er installert med støtte for HT...

Om det ikke er noen fare for problemer, er det jo ikke farlig å prøve mener jeg.

Lenke til kommentar

Du vil ikke støte på noen problemer som følge av at du slår HT.

Så jeg vil anbefale deg å prøve å sammenlikne spillytelsen med HT aktivert og HT deaktivert og deretter poste resultatet.

Som jeg sa så er det helt trygt å deaktivere HT, og du vil ikke få noen problemer med f.eks Windows.

Lenke til kommentar

Ser ingen vits i å slå av HTT. Tvert om merker jeg at ting går fortere på en CPU som støtter HTT enn en prosessor som ikke har støtte for HTT. Det er en av grunnene til at jeg holder meg til P4 og ikke har en AMD-prosessor på hovedmaskinen.

Lenke til kommentar
Ehh HT og HTT er ikke det samme! Kjør med HT på du.

I linux/UNIX-verdenen er HyperThreading omtalt som HTT.

Om man kalle det HyperThreading eller HyperThreading Technology er forsåvidt det samme for meg så lenge jeg skjønner sammenhengen. Jeg for min del sløyfer Technology-delen siden HTT ofte brukes i forbindelse med HT-bussen på AMD64.

Jeg vil råde trådstarter å prøve FS både med og uten HT og poste resultatet her slik at vi får svar på spørsmålet.

HT er faktisk ikke optimalt i absolutt alle sammenhenger, f.eks i dual Xeon-systemer. Dette pga. at det går med teoretisk dobbelt så mye båndbredde med HT aktivert, dette sammen med delt FSB på to CPU'er gjør at det rett og slett ikke er nok båndbredde, og ytelsen går derfor ned, faktisk så langt som under det det hadde ytt uten HT aktivert.

Lenke til kommentar
Ehh HT og HTT er ikke det samme! Kjør med HT på du.

I linux/UNIX-verdenen er HyperThreading omtalt som HTT.

Edit: HTT = HyperTreading Technology

HT og HTT er det samme.

Mange glemmer at det heter Hyper Threading Technology, og glemmer det siste. (HT teknologi)

Hvis man snakker om AMD er det selvfølgelig noe annet.

Lenke til kommentar

Spillet er sannsynligvis ikke lagd for Hyper-threading... så det kan ikke dele sine utregninger ol. på hver av "CPU-ene"... Men la det stå på du, fordi xp kan legge de andre prosessene du har kjørende på maskinen på den andre "CPU-en" som ikke ble brukt til å kjøre spillet...

Lenke til kommentar

Og til dere som diskuterer navnet:

"you say poteito, I say potato"

hørt den sangen? HT kan bety hyper-threading eller hyper-transport. HTT pleier å være hyper-threading-technology, men det finnes sikkert folk der ute som sier hyper-transport-technology og... :p ... men for ordens skyld er det vel best å la det være slik:

HT - hyper-transport

HTT - hyper-threading-technology

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...