TMH Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg har nettopp satt opp WLAN (Ipw2200bg) på min laptop. bortsett fra noen småfeil med at kjernen ikke har støtte for det i oppstarten, så fungerer det flott etter å ha skrevet ./load i en konsoll for å laste driverene til ipw2200. Problemet mitt er bare at internetten ikke fungerer gjennom WLANet. 1. Jeg får internettilgang i Windows 2. Jeg får internettilgang med LANet 3. Jeg får tilgang til hele lokalnettverket med WLANet (muligheten til å pinge lokalt, lese filer osv.) Hvis jeg pinger en ekstern adresse, feks. online.no med WLANet, så får jeg bare unknown host. Jeg prøvde å deaktivere brannmuren, uten at det ga noe resultat. Hva kan være feil? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 1. ingen dns i /etc/resolv.conf 2. ingen default gateway satt se også http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386629 Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 1. ingen dns i /etc/resolv.conf2. ingen default gateway satt se også http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386629 1. DNS er satt der fra DHCP, sjekket at den var riktig 2. DHCP har gitt ut defualt gateway Som sagt, ethernet fungerer, men ikke wlan, på samme maskin. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) "3. Jeg får tilgang til hele lokalnettverket med WLANet (muligheten til å pinge lokalt, lese filer osv.)" Så wlan'et fungerer. Da må det være instillingene som er problemer. hva er output fra route kommandoen? Jeg tipper at default gw ligger på eth0, altså det vanlige ethernet kortet, og derfor får du problemer med wlan. EDIT : Du kan prøve "route add default gw <gw ip> dev <wlan kortet>" Endret 5. mars 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Du må deaktivere ethernet-kortet. ifdown eth0. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Det er gatewayen, ja. Hvordan skal jeg få Linux til å oppdage den automatisk? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Det er gatewayen, ja. Hvordan skal jeg få Linux til å oppdage den automatisk? Det jeg gjorde var rett og slett å slette det trådfaste nettverket fra configen.. dersom du ikke bruker det alikevel, hvorfor ikke? Da slipper du problemene med gatewaytrubbel.. mvh Escariot Lenke til kommentar
herregud Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Bruk SCPM eller hva den nå heter og lag en konfigurasjon med trådløst og en med trådbundet. Så kan du enkelt skifte mellom de to ved SCPM ikonet i hjørnet i KDE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå