andreas76 Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Har hørt at man trenger et spesialverktøy for å trykke inn bremsesylinderen på calipteren på Audier. Hvor får man evt dette? Har en Audi A6 1996 modell. Takker for raskt svar. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg byttet klosser på min A3. Stemplene må skrues inn samtidig som de presses inn. JEg fikk det greit til uten spesialverktøy. Jeg skrudde av bremseslangen og fikk med hele kalipperen inn på arbeidsbord i en skrustikke. Mitt inni stempelet står det en skrue. Har med håndbrekket å gjøre. Stempelet skrur seg lenger og lenger ut på skruen for å kompensere slitasjen på bremsebeleggetbelegget Brukte en tvinge og en god rørtang. Gikk veldig greit det! Greit å få hjelp av kjerringen til dette. Få ho til å skru på tvingen mens du bruker rørtangen til å skru rundt tempelet. Fremme er det ikke sånn skrue. Der er det bare til å presse stempelet rett inn. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg hadde en A3 der jeg skiftet klosser bak, men det var ikke helt enkelt husker jeg. Kanskje det går bedre med din metode. Eneste er at jeg ikke hadde tenkt å ta av calipterne... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Du trenger ikke å ta de av, men det er jo bare en skrue, så er bremseslangen av. Og håndbrekk wieren. Så er du inni varmen med og har skikkelig albuerom! Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Har du noe råd angående lufteskruen. Husker jeg måtte bytte calipter etter at gjengene fra calipteren kom med da jeg skulle løsne skruen...Utrolig dum patent, aluminium mot stålskrue... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg har ikke opplevd dette på kalippere. Men dette er et kjent problem på påhengsmotorer. Metode for å løse skruer som har rustet, korrodert, irret seg fast: - Ta av kalipperen og monter den i en skrustikke. - Ha på olje som er beregnet på skruer som står fast. - Prøv å slå oppå skruen med et aluminium/ kobbermellomlegg. Plast duger ikke. En kobberhammer er det beste! Da kan du gi gjengene sjokkvirkning uten å deformere skruen. - Varme via en propanbrenner gjør også susen. Bare varm skruen og ikke kalipperen. Pass på brannfaren. Luftavkjøl skruen til under 100C før du bruker makt på den. (Metall blir mykt under oppvarming.) -Ikke skru for hardt. -Gjenta dette til skruen løsner. Lenke til kommentar
lozn Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Eller rett og slett kjøp biler som er konstruert... Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Måtte bare legge til at dette gikk bra på A6'en. Takker for tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå