Gå til innhold

Hjelp til å konfigurere et php script. (gjestebok)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle ha med ei gjestebok. Etter litt søking fann jeg frem til følgende php-script (er helt blank på php, kan litt HTML):Advanced Guestbook 2.3.1 ifra http://proxy2.de/scripts.php..

Jeg lastet scriptet ned og begynte å lese litt. Jajja, tenkte jeg!

Har domene hos www.cliche.no og domenet støtter php og mysql, så problemet ligger ikke der. Problemet ligger i at jeg ikke skjønner så mye av dette.. :)

Noen tips?

På forehand takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... tips har jeg vel ikke, har brukt noen scripts derfra før.

Først må du laste opp alle filene til webområdet ditt, via FTP. img-folderen bør du laste opp som binary.

Åpne config.inc.php i mappen admin:

/* database settings */
$GB_DB["dbName"] = ""; // DIN DATABASE
$GB_DB["host"]   = "localhost";
$GB_DB["user"]   = ""; // DITT BRUKERNAVN
$GB_DB["pass"]   = ""; // DITT PASSORD

Så kan du kjøre install.php gjennom nettleseren din, slik at mysql--tabellene blir opprettet.

Det som kanskje kan være litt tricky er chmod - bestemme hvem som skal få lov til å gjøre hva med filene dine. I mange ftp-programmer gjøres dette ved å høyreklikke på aktuelle fil eller mappe:

- public - 777

- tmp - 777

...så kan du forhåpentlig logge inn med "test" og "123". Lykke til!

PS: Om dette ikke løste problemet ditt, så må du bare si fra vettu

;)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nå er alt det overnevnte gjort, men jeg får fortsatt "mysql_connect(): Access denied for user: 'test@localhost' (Using password: YES)....

klarer ikke komme inn i admin.php med standard brukernavn og passord

Sql og databasen har jeg navntgitt som i eposten jeg mottok fra domenetilbyder.

Lenke til kommentar

Du har overført databasen din til databasen din på www.cliche.no ikkesant? Gjøres via PHPMyAdmin eller lignende program. Evt. som fjartan foreslår, men har ikke benyttet meg av den måten selv...

Edit : Så fjartan hadde foreslått og laste opp basen med install.php.

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

Da har jeg testet dette og det funka bra, gjesteboka jeg la inn ligger nå HER.

Først av alt, har du forsøkt å skrive hele banen til der gjesteboka di ligger? Altså inkludert index.php bak? eks. www.dittdomene.no/gjestebokmappe/index.php. Jeg kom ikke inn når jeg ikke skrev inn index.php av en eller annen grunn, så prøv det om du ikke allerede har gjort det.

Og har du CHMOD'et gjestebokmappa på serveren til 777, dette kan du gjøre fra din FTP klient (Bruker selv FlashFXP og der høyreklikker man på mappa, velger Attributes (CHMOD).

Forsøk med noe annet enn localhost på host name, hos meg måtte jeg skrive inn

db.likse.no på hostname. Sjekk med leverandøren din hva din bane er. Fant dette på sidene til din leverandør

Hvordan kobler jeg til min MySQL database?

I den mailen du fikk hos oss fikk du et login og passord. Disse kan benyttes på http://mysql01.cliche.no/ og i ditt PHP script til å koble til våres MySQL server (mysql01.cliche.no)

Så jeg tror det er der feilen ligger, men sjekk dette litt nærmere du.

Kom med tilbakemelding når du har testet disse tingene!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...