Gå til innhold

DVD/CD brenner farlig?

Anbefalte innlegg

Mulig dette skulle vært en annen plass. men jeg prøver :ohmy:

Hvis man tok ut laseren i en brenner og f.eks holdt den mot fingeren, ville man merke noe da?

Eller er jeg helt på villspor nå, det heter jo en BRENNER!! :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten strøm er ingen komponenter i brenneren forsåvidt farlig. Regner med du må igjennom en del prakk om du vil ta ut laserlinsen ifra en brenner i funksjonabel tilstand. Med strøm på vil den vel som alle lasere utsette øynene dine for fare om den er rettet i riktig (feil) retning. Hvorvidt du blir varm eller svir deg på huden vet jeg faktisk ikke. Lurer litt selv når du nevner det. :p

Lenke til kommentar

Tror ikke den vil gjøre skade nei.

Det er lite energi i laseren i cd-spillere/brennere.

Dessuten er strålen fokusert veldig nær laseren. Noen cm unna sprer energien seg med andre ord fort.

Å se rett på den er gjerne ikke så lurt allikevel :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Vel, "Illustrert Vitenskap", vitenskapelig utgave av Se og Hør, hevdet at du kunne brenne gjennom en finger på ca. 15 minutter med en slik laser for endel år siden.

Lenke til kommentar

Jeg mente jo selvfølgelig å ta den ut for så og gi den strøm da :thumbup:

Bra det er flere en meg som har lite og finne på :tease:

Men jeg klarer kun å finne informasjon som henviser til cd-spillere, ikke brennere. Det må jeg nesten være kraftigere laser i en brenner enn en spiller. Den i en vanlig spiller kan ødelegge øyet ihvertfall.

Litt sykt hvis man kunne brenne gjennom en finger ihvertfall. :scared:

Lenke til kommentar

laser finst i 4 klasse.

klasse 1 : laserpeikar

klasse 2 : scanner,kopi maskin, og sikkert cdrom , er og laserpeikera her men dei er veldig sterke , har en som er i denne klassa og den lyse mange hundre meter.

klasse 3 : farlig

klasse 4 : veldig store og farlige

Endret av Csulu
Lenke til kommentar
Tror ikke den vil gjøre skade nei.

Det er lite energi i laseren i cd-spillere/brennere.

Dessuten er strålen fokusert veldig nær laseren. Noen cm unna sprer energien seg med andre ord fort.

Å se rett på den er gjerne ikke så lurt allikevel :D

lys strålen er ikke bare fokusert på et punkt, den er like fokusert 2 km unna. Lys styrken er konstant i det uendelige, det er derfor det kalles en laser... selføgelig gjelder dette bare så lenge det ikke er noe i veien for lys strålen, slik som hus, mennesker eller ørsmå partikler i lufta som vi ikke kan se eller merke...

Edit: leif

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
lys strålen er ikke bare fokusert på et punkt, den er like fokusert 2 km unna. Lys styrken er konstant i det uendelige, det er derfor det kalles en laser... selføgelig gjelder dette bare så lenge det ikke er noe i veien for lys strålen, slik som hus, mennesker eller ørsmå partikler i lufta som vi ikke kan se eller merke...

Det jeg og reagerte på. Forskjellen på laser og vanlig lys er jo hovedsaklig det at vanlig lys har lysbølger som sprer seg, slik at konsentrasjonen blir svakere jo lenger ut fra lyskilden du kommer, mens laserens lysbølger går i rette linjer framover (ikke mer enn minimale spredninger ihvertfall), slik at om du lyser på veggen med en peker så blir lyspunktet på veggen (ganske nøyaktig) like stort som den vil bli om du lyser på nabohuset 200 meter borte. Kanskje ikke lik lysstyrke da, men det er jo en annen sak...

Lenke til kommentar
Kanskje ikke lik lysstyrke da, men det er jo en annen sak...

nei, det ville ikke blitt akkurat lik lys styrke... men det er fordig vi har så mye dritt i lufta våres. Eksos, gasser og alt annet av forrurensning og partikler i lufta hindrer laseren, og dermed vil noen av energien forsinne og tildels legge seg som varme energi på disse partiklene. i verdensrommet derrimot er det mye mindre partikler som kommer i veien, og dermed mye mindre forstyrrelser på en laserstråle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...