Gå til innhold

frostvæske istedenfor korrosjonsbeskyttelse?

Anbefalte innlegg

heisann!

Har jeg skjønt det riktig at man kan bruke frostveske istedenfor korrosjonsbeskyttelse? (ACfluid)

Og jobben til korrosjonsbeskyttelsen er å holde det rent og fint inne i vannkjølinga ? (drepe alger osv..)

Men så er saken at jeg gjerne skulle kjøpt det i en vanlig butikk, og uten rød/blå farge. Går det ann å kjøpe frostveske uten farge/med gulfarge? Eventuelt hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frostvæske er glimrende og sikkert mye billigere enn ACfluid..Jeg har aldri brukt noe annet selv. Det er korrosjonsbeskyttelse det også.

Konsentrasjon: Ca 15% frostvæske.

Har aldri sett annet enn rød eller blå. Fikk forresten på noe turkisaktig i Spania når jeg byttet vannpumpe på bilen, men byttet ut denne når vinteren kom i Norge.

Lenke til kommentar

Sett at jeg bruker 15%/85% med frostveske/batterivann, vil da vannet bli blåaktig? Og hva skjer når jeg putter oppi gul fargetilsettning? Vil da vannet bli grønt? :blush: Har strevd med å kjøre "gul theme" i pcen, og da blir det kjipt hvis frostveska gjør vannet grønt.

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Men hva med tanke på at Frostveske er helsesakadelig da!

Noe av vannet fordamper jo, og vist man bruker frostveske da blir man jo ruset på frostveske :p

Det er ikke farlig i forhold til Aceton, og jeg har fordampa en halv flaske på rommet mitt mens jeg sov. Jeg er fortsatt i live! :tease:

I brained my damage!
Lenke til kommentar
Det er ikke farlig i forhold til Aceton, og jeg har fordampa en halv flaske på rommet mitt mens jeg sov. Jeg er fortsatt i live!

hehe :p rekner med du hadde god utlufting da :D

Nei, det var ubevist.

Hadde helt en halv flaske med aceton oppi et syltetøyglass for å smelte bort noe plastik. Så satte jeg samtidig en talerken over glasset der hvor lokket skulle være. dessverre kom mamma for å hente gamle talerkner ol. på rommen mitt.. Dette merket ikke jeg før alt var fordampa :p

Sett at jeg bruker 15%/85% med frostveske/batterivann, vil da vannet bli blåaktig? Og hva skjer når jeg putter oppi gul fargetilsettning? Vil da vannet bli grønt? Eller vil det gule være såpass mye sterkere enn det blå at man ikke vil se noe forskjell ifra uten frostveske?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som vet om jeg kan bare helle frostvæska oppi systemet (har destilert vann som sirkulerer nå) eller MÅ det blandes med vannet først ? ?

Takk for alle svar (tips) :)

Den kan gjerne helles rett i det vannet som befinner seg i systemet ditt.

Ulempen er at det blir vanskelig å beregne det riktige forholdet mellom vann frostvæske, som vanligvis ligger rundt 10-15%

Det er ingen katastrofe om du har i litt for mye, bortsett fra at vannet´s kjøleevne reduseres noe.

Kjenner du derimot til den omtrentlige vannmengden i systemet, så bør regnestykket bli enkelt.

Et normalt oppsett vil vanligvis romme mellom 1/2 og 3/4 liter, så det er ikke rare skvetten med frostvæske som skal til.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...