Gå til innhold

Superbillige datamaskiner på nettauksjoner

Anbefalte innlegg

Selgere som opererer på nettauksjoner ser ut til å mangle alle moralske antenner. Annonsene er ofte også myntet på uerfarne kjøpere. Mange ganger med mye unødvendig teknisk informasjon og teknobabbel, mens andre ganger svært mangelfulle. Jeg synes det er på tide nettauksjonene innfører regler for hvilke opplysninger som skal legges ved og påser at brukerene følger dem.

Har dere lagt merke til hvor notorisk overpriset mange av datamaskinene på nettauksjoner egentlig er? Vel, her er bare noen av mange eksempler.

THERMALTAKE P-4 2,4 GHZ/512MBDDR/80GB HD/KUPP

Selgers kommentarer:

- Et knall tilbud på en pc som har det siste og beste innen hardware

- Spesialdesignet for å tilfredsstille de alle fleste.

Komponenter:

- Thermaltake Xaser III Skull Kabinett (957,- gizmo)

- ABIT IS7 hovedkort (779,- komplett)

- Intel Pentium 4 2.4 Ghz prosessor (1090,- komplett)

- 512 Mb Sdram (519,- komplett)

- LG GCE 8523B cd-brenner (175,- komplett)

- LG CRD 8520B cd-rom (175,- komplett)

- Geforce FX 5500 128Mb skjermkort (495,- komplett)

- Samsung SpinPoint P80 SP0812N 80Gb (540,- komplett)

- Windows XP Home Edition (835,- komplett)

Kjøpers sum: 8000,-

Webshop sum: 5565,-

-------------------

Rest 2435,-

NY PENTIUM 4 2,4 GHZ SUPER PC

Komponenter:

- Chenbro Midi gameing bomb kabinett (695,- komplett)

- MSI 651M-V hovedkort (419,- komplett)

- 512 MB PC2700 DDR (590,- komplett)

- Celeron 2.4 (610,- komplett)

- 120 GB Seagate Barracuda (720,- komplett)

- Nec 16X 3500-DVD (595,- komplett)

- Diskettstasjon (149,- komplett)

- Windows XP Home Edition (835,- komplett)

Selgers kommentarer:

- Et rått kupp på en pc som dekker de fleste behov

Selgers sum: 6500,-

Webshop sum: 4613,-

-------------------

Rest 1887,-

Kraftkar selges

Selgers kommentarer:

- Alt dette er satt inn i et kabinett som er hjemme-modifisert.

- Per dags dato er powerknappene ødelagt, men akkurat nå driver

jeg å lager en improvisasjon for dette.

- Alt ble kjøpt i deler og er litt over en mnd gammelt,

utenom harddisk og kabinett og skjerm.

Komponenter:

- Intel 2.8 Ghz (790,- komplett)

- Gainward GeForce FX 5500 (495,- komplett)

- 512 DDR RAM (590,- komplett)

- 60 GB harddisk (540,- komplett)

- 19" Skjerm (1.795,- komplett)

- Mus/Tastatur (327,-)

Selgers sum: 12000,-

Webshop sum: 4537,-

--------------------

Rest 7563,-

Komplett hjemme PC uten skjerm

Komponenter:

- Abit KX7-333R hovedkort

- AOpen HQ08 kabinett

- AMD Athlon XP1800+

- 512 PC2700 DDR RAM

- 120 GB Western Digital Caviar SE

- GeForce2 Pro skjermkort

- 52x cdrom

Selgers sum: 10000,-

Design PC med rå kraft!

Komponenter:

- P4 1,8 GHz prosessor

- 1.5 GB RAM

- nVidia GeForce 3 64MB

- DVD brenner

- Creative Audigy

- TV Tuner

Selgers sum: 10000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jøss.. virker som om dem nesten lever av dette... På kanten til svindleri, ihvertfall noen av dem.

EDIT : den siste annonsen måtte jeg bare le av!! Rå kraft du liksom! GeForce 3 og en P4 1,8 GhZ.. Dette er jo nesten steinalder i datasammenheng.

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Jeg blir kvalm.. direkte kvalm..

Og jeg syns det var mye .. solgte just et bigtower Aopen kabinett for 1600 spenn .. inneholdt celeron 2,9 ghz , 512 ddr ram , msi 648max hovedkort m gbit ..

jeesh.. noen folk

Lenke til kommentar

Og jeg syns det var mye .. solgte just et bigtower Aopen kabinett for 1600 spenn .. inneholdt celeron 2,9 ghz , 512 ddr ram , msi 648max hovedkort m gbit ..

jeesh.. noen folk

Tja, det var vel ikke noe bra salg... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel 2 ting som er tilfelle ved betydelig overprising på nettauksjoner:

1) Folk som vet bedre og bevisst prøver å lure folk til å kjøpe ting til priser godt over det tilsvarende nytt utstyr koster idag. Det er helt klart en del sleipinger der ute som tjener godt på å lure uerfarne kjøpere.

Å utnytte folk på denne måten anser jeg som ren svindel; greit nok at de må få lov til å ta så mye de vil for sitt brukte utstyr, men når man bevisst fører folk bak lyset med betegnelser som 'superkraftig multimediamaskin' (uten å nevne at det er 3 år siden maskinen var i den klassen), 'det absolutt nyeste og beste' og lignende så reagerer jeg. Særlig når de lister opp detaljerte spesifikasjoner, noe som tyder på at de har er brukbart kunnskapsnivå om PC generelt og dermed sannsynligvis vet hva utstyret egentlig er verdt.

Det har med moral å gjøre; jeg ville aldri prøve å selge brukt utstyr til i nærheten av samme (eller høyere) pris som man får tilsvarende nytt for, det hadde rett og slett bydd meg imot. Men enkelte mennesker har dessverre ikke slike sperrer.

2) Folk som ikke er klar over den enorme utviklingen og prisfall som datautstyr er utsatt for. For denne gruppen er det helt naturlig å kreve. f.eks. 10.000 for en PC som de betalte 15.000 for for to år siden; de vet rett og slett ikke bedre.

Kan jo nevne at en venninne av meg som skulle bruke 15.000 på en bærbar som hun planla å selge når hun var ferdig med studiene nesten fikk hjerteinfarkt når jeg sa at hun sannsynligvis neppe kom til å få 7.500 for den en gang hvis hun skulle selge den brukt 18 måneder senere. At prisen kunne falle så dramatisk for en 'fullt brukbar maskin' som hun sa på et og et halvt år var helt fjernt for henne. :D

Men som don king skriver i innlegget under så må man ikke skjære alle over en kam; det er mye bra brukt utstyr til greie priser på steder som QXL og Ebay. De fleste selgere er greie og ærlige nok.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Selgere som opererer på nettauksjoner ser ut til å mangle alle moralske antenner. Annonsene er ofte også myntet på uerfarne kjøpere. Mange ganger med mye unødvendig teknisk informasjon og teknobabbel, mens andre ganger svært mangelfulle. Jeg synes det er på tide nettauksjonene innfører regler for hvilke opplysninger som skal legges ved og påser at brukerene følger dem.

Har dere lagt merke til hvor notorisk overpriset mange av datamaskinene på nettauksjoner egentlig er? Vel, her er bare noen av mange eksempler.

Svartmaling igjen

Typisk av Hishadow og luke ut noen få råtne egg av kurven, for så og fullstendig kassere resten som noe juggel.

Han skriver det ikke direkte, men det er det han står for. I hans trønderske øyne er qxl et paradis for svindlere, resten av de 99% redelige glemmer han bekvemt

Fordøm denne propagandaen nå, så kansje vi slipper å lese tilsvarende i fremtiden

Med hilsen Don King

Lenke til kommentar

jeesh.. noen folk

Du trenger iallefall ikke ha dårlig samvittighet overfor kjøperen med den handelen :)

Lenke til kommentar

synes egentlig ikke det var så ille... selger gir jo 1års full garanti og 3års garanti på delene noe som må sies å være ganske så bra:) hadde jeg ikke så mye erfaring og likte å være på den sikre siden ville jeg vel gått for noe sånt.... med i prisen er jo også montering og testing/intstallering av programmer...

alt i alt ikke så ille

Lenke til kommentar
Svartmaling igjen

Typisk av Hishadow og luke ut noen få råtne egg av kurven, for så og fullstendig kassere resten som noe juggel.

Han skriver det ikke direkte, men det er det han står for. I hans trønderske øyne er qxl et paradis for svindlere, resten av de 99% redelige glemmer han bekvemt

Fordøm denne propagandaen nå, så kansje vi slipper å lese tilsvarende i fremtiden

Med hilsen Don King

Synes det er viktig å påpeke hva som egentlig skjer på nettauksjoner. Det er jo ikke direkte morro å få vite når venner og bekjente har kjøpt katta i sekken. En jeg kjenner kjøpte en større brukt monitor i god tro at han gjorde et kupp. Det viste seg å være feil, så nå sitter han med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som svartmaling i det hele tatt.

Folk har lov til å diskutere det meste her inne, og slik jeg oppfatta denne tråden så var det mer i stil med "les nøye hva selgeren tilbyr" framfor direkte svartmaling. Vi vet da alle at ærlige og redelige folk selger ting også. ;)

Edit: Mr. Skriveleif...

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

He he, hn ja..

Han sendte meg trussler via mail\ pm her på forumet fordi jeg skrev at han muligens solgte pcer m\ pirat XP. Sendte også en mail til microsoft om dette, har ikke hørt noe mer fra de gitt nn at de hadde motatt mailen og takket meg for å si i fra. :hm:

Og hvis du ser på profilen hans er ikke dette den eneste pcen han selger, han driver med det som en bi inntekt eller noe i den duren.

p.S Han har også profil her på forumet :whistle: så pass deg nå, ellers kommer purken på døren din :!:

Lenke til kommentar

Merkelig generell dobbelmoral her på forumet. Leser i de fleste poster av typen "Hva er PC-en min verdt?" at folk sier f.eks. "ja, den er vel verdt ca 4000, men om du selger den på qxl, får du opp mot 7000 for den". Jeg syns det bør være greit å selge en overpriset vare så lenge man opplyser om de komponentene man faktisk får, og ikke lurer kjøper til noe..

Samme markedsføringsmetoder blir uansett brukt av de store datakjedene; "Kraftig multimedia-pc" hos elkjøp er gjerne en 2,4ghz celeron med 256mb ram og intel extreme skjermkort.

Lenke til kommentar

Folk lurer folk til å kjøpe dårlig maskiner fordi de ikke har pæliing på data.

Jeg ser egentlig ikke poenget med denne tråden, heller ikke poenget med å klage for at ting selges til overpris.

Overpris kommer av betalingsvijle, og der kan egentlig bare kjøperen klandre.

Så lenge man får hva som er oppgitt, eller er smart nok til å spørre selger før man byr / kjøper, så er dette helt ærlige salg.

Trådstarter får åpne sin egen webside da, å gi kunden mulighet til å sende inn linker å få en "second opinion" på det crappet de snart skal by på. 20 kr per konsultasjon. :D

Det værste jeg så en gang var en som solgte en 15 " LCD, til 10.000. Denne hadde kostet selger 15.000 to år før, og han ville ha litt penger igjen. Dette er nesten forståelig, men litt surt at man får tak i nye til 2.200 kr.

Lenke til kommentar
Trådstarter får åpne sin egen webside da, å gi kunden mulighet til å sende inn linker å få en "second opinion" på det crappet de snart skal by på. 20 kr per konsultasjon.  :D

Hvorfor må absolutt alt koste? Er det da ikke bedre å tilby en gratis tjeneste her på forumet. Jeg synes vi har en moralsk forpliktelse til å hjelp dem som ikke vet bedre. Datamaskiner er jo for de fleste ganske kompleks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legg spesielt merke til det gode språket som er brukt i brukernes kommentarer lenger ned på siden.

Anmelder: Espen Sundby Bugten Dette hovedkortet likte jeg veldig bra, BIOSen er veldig enkel å bruke. Det er også veldig lett å overclocke, noe som er bra. Kombinert S-ATA og IDE er en bra fordel for de som har gamle filer på en IDE harddisk, og skal kjøpe en ny S-ATA harddisk.

Vet ikke helt hvor han får "anmelderne" fra, men morsomt er det likevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...