Dr. Feelgood Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg er ny bruker av Linux! Har lastet ned og innstallert Fedora Core 3. Det jeg sliter med er når jeg skal innstallere driveren til skjermkortet. Det går greit helt til jeg får melding om: ERROR: You appear to be running an X server; Please exit X before installing..." Mulig jeg spør dumt... Aner faktisk ikke hva X server er engang... Håper noen kan forbarme seg over meg, og hjelpe meg? Har prøvd å lese meg frem til dette, uten hell. Begynner å bli temmelig frustrert... Mvh. Zorlack Lenke til kommentar
Dr. Feelgood Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Når jeg skriver denne kommandoen (telinit 3) som root, henger maskinen seg opp... kommer bare opp på skjermen: Starter pcmcia: [ ok ] Starter irqbalance: [ ok ] Starter automount: Ingen definerte monteringspunkter [ ok ] Starter anacron: [ ok ] Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hmm, det bør vel fungere å enten finne prosess-id`en til XFree86 serveren og ta killall -9 prosessid, evnt bare killalll xfree86 ? Lenke til kommentar
Dr. Feelgood Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg er ny bruker av Linux! Aner faktisk ikke hvordan jeg gjør noe av det du akkurat foreslo... Mvh. Zorlack Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Kva drivar prøvar du å installere? Er du i X modus/grafisk modus når du installerar? X er grunnsteinen i linux sitt grafiske grensesnitt. Feilmld. seier at du ikkje skal være i X når du installerar, med andre ord installasjonen skal skje når X ikkje køyrer. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Kan det bli tydeligere hvorfor ufrie drivere er et onde for Linux? Se hva nye brukere må gå gjennom. Dette støtter dere når dere kjøper kort med hensikt å bruke ufrie drivere. Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Når jeg skriver denne kommandoen (telinit 3) som root, henger maskinen seg opp...kommer bare opp på skjermen: Starter pcmcia: [ ok ] Starter irqbalance: [ ok ] Starter automount: Ingen definerte monteringspunkter [ ok ] Starter anacron: [ ok ] er du sikker på at den henger seg? det er ikke bare at du kommer til kommandolinjen da? etter du har gjort dette, prøv å trykke ctrl alt f1 (eller f2, f3, opp til f7 som er hvor x serveren kjører). "feilmeldingene" du ser (starter pcmcia..) er de som kom da du startet maskinen. ps: hold ut! ikke gi opp linux =) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Gjør noe ala: - Logg deg ut av gnome/KDE whatever - Trykk ctrl-alt-F1 da gur du ut av "grafisk modus" og får opp en login prompt - Logg inn som root - Stop gdm/kdm(vet ikke hvilken FC bruker som default jeg...): /etc/init.d/gdm stop /etc/init.d/kdm stop en av disse bør funke... Så kan du forsøke å installere driveren på nytt. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 http://www.fedorafaq.org/#nvidia Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Kan det bli tydeligere hvorfor ufrie drivere er et onde for Linux? Se hva nye brukere må gå gjennom. Dette støtter dere når dere kjøper kort med hensikt å bruke ufrie drivere. Hvor mange noenlunde nye kort med 3D finnes det som har frie drivere? Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Kan det bli tydeligere hvorfor ufrie drivere er et onde for Linux? Se hva nye brukere må gå gjennom. Dette støtter dere når dere kjøper kort med hensikt å bruke ufrie drivere. Hvor mange noenlunde nye kort med 3D finnes det som har frie drivere? ATI Radeon 7500 ATI Radeon 8500 ATI Radeon 9000 ATI Radeon 9100 ATI Radeon 9200 Ok, dette er ikke det nyeste av det nyeste, men 9000-91000 yter faktisk på samme nivå som mange nye kort. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 I mappen /etc finner du en fil som heter inittab. Finn følgende linje: id:5:initdefault:, og endre 5 til 3. Etter dette er gjort booter du maskinen, og installerer driveren. Skriv startx for å fyre x igjen:) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Når jeg skriver denne kommandoen (telinit 3) som root, henger maskinen seg opp...kommer bare opp på skjermen: Starter pcmcia: [ ok ] Starter irqbalance: [ ok ] Starter automount: Ingen definerte monteringspunkter [ ok ] Starter anacron: [ ok ] Da skal du trykke "Ctrl+C" for å få en kommandolinje. Lenke til kommentar
Knut Arne Vedaa Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nå skal jeg kaste ut en skikkelig brannfakkel og si at dette sier noe om brukervennligheten til Linux. Jeg møtte samme problemet da jeg ville installere nvidia-driver for FC3. Fant til slutt ut at jeg kunne sette en eller annen kernel-parameter i GRUB som gjorde at saken bootet opp i tekstmodus uten å starte X. Så måtte driveren selvfølgelig KOMPILERES. Her kom noen feilmeldinger om det ene og det andre uten at det gikk klart frem hvorvidt installasjonen var vellykket eller ikke. Så måtte man editere en eller annen conf-fil som enten het det ene eller andre og lå der eller der alt etter sånn eller sånn. Men hvordan spesifere skjermoppløsning? Hvordan velge dette fra desktopen? No idea. Jeg kjører fremdeles 640x480 i Fedora, og aner ikke om nvidia-driveren er i drift. Og jeg tør påstå at jeg ikke er HELT grønn. Hva med brukere som ER det? Knut Arne Vedaa Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) At ting noen ganger ikke fungerer som man er vant med kan ofte føre til katastofe for enkelte...dette er en kjennsgjerning, og jeg har sett det med egne øyne. Kernel parametere i grub, + kompilering av nvidia drivere har jeg derimot ikke vært borte i. Ps: lurer litt på hvordan jeg blir kvitt den Nvidia "splash screenen" som alltid viser seg når jeg booter min FC3 maskin? Endret 6. mars 2005 av trost i taklampa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå