fLR Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) God kveld! Jeg har et litt tricky problem her jeg sitter. Og her er hvordan det ligger an: Specs: ABIT NF-7s v2.0 AMD XP-M 2400+ @ 2420 mhz. GeForce FX 5900XT golden sample. Så kommer vi til RAMen somer det store problemet. Jeg hadde 2x 256 PC2100 DDR ram, noe som ikke holdt til mitt bruk. Derfor byttet jeg denne ut (for en måned siden omtrent) med en Apacer 512 PC3200-brikke. Da fikk jeg et merkelig problem. Datamaskinen begynte uten grunn å restarte helt plutselig. Jeg brukte en memtest som sa at RAMen hadde errors. Jeg byttet den og fikk en ny av samme type. Jeg hadde fortsatt samme problem og memtesten viste det samme. Dermed fikk jeg byttet ut RAMen med en Crucial 512 PC3200-brikke, som fungerte klokkerent. 2 måneder senere har jeg begynt med World of Warcraft som krever ekstremt mye RAM. Og til anledning min bursdag 3/3 fikk jeg 1024 saftige OCZ PC3200-RAM som skal være ekstremt gode etter hva jeg har hørt. Min kjære far trengte mer RAM og fikk min crucial og jeg hadde nå 1024 fine RAM. Jeg fyrte opp wow og alt gikk klokkerent, jeg elsket det. Så fikk jeg en error i wow som sa noe om ”memory could not be ”written””, og noen ganger "could not be read". Siden jeg kjenner flere som har fått den erroren og som sliter med errorer tok jeg det ikke så tungt. Spillet frøs også en gang, men det hender jo. Men så skjer det. Uten grunn restarter datamaskinen. Jeg var så lei. Jeg gikk inn i prime95 og kjørte en blend-test. Den viste etter bare ett minutt at det var en ”hardware failure” og at jeg burde forandre på vcore etc. hvis jeg har overklokket (noe jeg har). Så satte jeg opp vcore på DDR-DIMM fra 2.6 til 2.7. Jeg satte på prime95 og testen viste endelig ingen feil. Jeg kunne endelig puste lettet ut. Jeg gikk inn i wow, men så fikk jeg samme error. Jeg gikk inn på blizzard support-sider og lette litt, og da skjer det igjen. Datamaskinen restarter. Ikke under full load, ikke mens jeg spiller, men mens jeg er på internett. Jeg ble forbanna fordi dette ikke gav noen mening i det hele tatt, og det var utenfor min fatteevne. Jeg satte opp vcore ytterligere 0.1 på ram, og et hakk på chipset og cpu. Dette hjalp ikke særlig. Prime95 viste nå en failure etter 27 minutter og samme problem hadde jeg. Er det noe cas-latency som kanskje må endres? Før jeg stilte vcore på ram: [Fri Mar 04 21:01:28 2005] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file. Etter: [Fri Mar 04 22:00:21 2005] FATAL ERROR: Rounding was 0.4822235107, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file. Jeg hadde sett frem til en helg med mye spilling og kos, men nå blir jeg bare skuffa. Jeg håper noen av dere har noe tips til hva jeg kan gjøre. På forhånd, takk. Endret 4. mars 2005 av fLR Lenke til kommentar
fLR Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Konstruktivt svar. Nei jeg er ikke-røyker Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Det er nok RAM feil. Feiler det i Memtest? Lenke til kommentar
fLR Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg nekter å tro at så mange RAM har feil. Først 2 apacer og nå denne som egentlig skal være en topp RAM. Og alle reagerer på samme måte? Det kan umulig ha med RAMen i seg selv å gjøre. Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hvis maskinen restarter av seg selv er det enten RAM eller skjermkort. Hvilken timing kjører du på rammen? Hvilke HK har du? Hvilken PSU? Lenke til kommentar
fLR Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Det er klart det er RAM det dreier seg om. HK har jeg spesifisert i tråden. Det er et ABIT NF-7s v2.0 . CAS-Latency ligger på 3.0. Standard Chieftech 350W psu. Kan det være PSU'en som ikke klarer å levere nok strøm? Det er ikke flere frie ledninger på den. Jeg har to harddisker som får strøm via PSU og en via SATA på hk. Samtidig er det skjermkort som trenger egen strømforsyning etc. Men jeg kan ikke forstå hvorfor crucial fungerte men ikke apacer og nå ocz? Dette gir ingen mening Endret 5. mars 2005 av fLR Lenke til kommentar
fLR Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Nå satte jeg DIMM-vcore tilbake opp til 2.8, mens jeg denne gangen også forandret litt på timingsene. Før stod den på default "optimal", mens jeg nå satte den på "aggressive" som var relativt mye lavere. Jeg satte på prime95, men denne gangen viste den en annen feil en tidligere: [sat Mar 05 10:53:53 2005] FATAL ERROR: Resulting sum was 9399491911904268, expected: 9399491912035340 Hardware failure detected, consult stress.txt file. Edit: Jeg prøvde timings "Turbo" med cas latency 2.5, da hylte maskinen og ville ikke starte. Jeg tok ut og inn bios-batteriet. Nå piper den såklart ikke men den viser ikke noe bildet i det hele tatt heller. Må jeg reinstallere BIOS på noen måte? Jeg blir så irritert når et hk som skal være bra ikke takler noe RAM jeg prøver unntatt èn. Endret 5. mars 2005 av fLR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå