Gå til innhold

Pc'en er HELT død(for det meste)

Anbefalte innlegg

Legger denne på PSU-forumet, fordi jeg regner med at det er PSUen som begynner å ta kvelden(halvdød).

I det siste halvåret har jeg vært på LAN en gang i måneden. Hver gang jeg har flyttet pcen dit og tilbake, har pcen nektet å starte. En som er kanskje flink med data på LANet foreslo at det kanskje var at PSUen ble for kald, så jeg lot maskina stå så den ble varmere, men uten hell. Hver gang jeg har prøvd å slå på maskina etter at jeg har satt den opp enten på LANet eller hjemme etter flyttinga, så har det ikke fungert, den har da ikke ville slått seg på. Jeg har trykt endel ganger på power-knappen, og tilslutt har den da skrudd seg på.

Jeg har latt problemet ligge, helt til ikveld da jeg skulle sette inn min nye minnebrikke( 2x256 MB brikker fra før, 1x512 MB ny brikke). Jeg tok ut begge de gamle brikkene og satte inn den nye for å sjekke om den fungerte. Satte i kontakten og maskina ville _ikke_ starte. Tilslutt startet den da, og skjermen var helt svart, så jeg slo den av, og prøvde en av de gamle bare for å sjekke. Satte inn kontakten igjen etter byttinga, og pcen startet såklart ikke opp igjen. Fattern hjalp meg litt og foreslo hva som kunne være feil siden den da ikke startet opp. Vi prøvde litt forskjellig, og tilslutt prøvde han å trykke ned kontakten til hovedkortet(for å sjekke om denne da ikke sto helt ned). Han trykket da i litt og plutselig startet PCen opp. Vi konluderte med at PSU-kontakta til hovedkortet var litt "merkelig" og jeg fortsatte med minnebrikke sjekkinga. Sant nok så startet ikke pcen opp igjen, så jeg trykte ned hovedkort-kontakten for å få strøm. Hovedkortet bøyde seg litt(fordi det er ikke noen skrue under der hovedkort-kontakten er) og det sprutet litt gnister. :cry:

Jeg tenkte at det kunne umulig være bra, fikk startet opp PCen og ikke noe skjermbilde kom opp med den ene gamle minnebrikken i. Etter noen desperate forsøk med av-og på slåing kom det plutselig opp skjermbilde. PCen startet opp som vanlig. Så for å sjekke om det var et engangstilfelle, skrudde jeg av og på PCen. Da kom det _ikke_ noe skjermbilde. Så jeg prøvde med litt forskjellige minnebrikker(forskjellig kombinasjon av de 3) og med alle 3 i en gang fikk jeg startet den opp som vanlig(igjen etter utallige forsøk). Skrudde den av igjen og da fungerte den _såklart_ ikke igjen(ikke noe skjermbilde). Har tilsammen fått startet den opp som vanlig 3 ganger. Nå virker det ikke som den vil starte i det _hele tatt_(har dog ikke prøvd så mange ganger ennå). Har ikke fått prøvd med noen annen PSU enn da, blir vel iløpet av morradagen :thumbup: .

Men det jeg håpet på nå var noe svar på om det mest sannsynlig er PSUen som har blitt helt "klikk" eller hva nå man enn skal kalle det. Takker for alle svar.

PS. Beklager at tråden ble _litt_ lang(og kanskje uoversiktlig :innocent: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe... Glemte å si at det var en Q-Tec strømforsyning ja(lest mye i det siste at de rett og slett suger). Ellers så er det:

Hovedkort: MSI KT6-Delta FISR

Prosessor: AMD Athlon XP 2000

Skjermkort: Asus Geforce FX5800

Som sagt er strømforsyningen en Q-Tec, 400W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...