Eide Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Er det noen som vet om et program som viser biledfilene som "tumbnails" og samtidig gir deg mulighet og re-name bildene fortløpende ved rett og slett og tabulere fra bilde til bilde uten og måtte åpne selve filene. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Bruker du Windows XP er dette enkelt. Du merker alle bildene du vil gi nytt navn. eks 1.- årstall.måned,dag slik "ååmmdd (1).jpg" Da vil de resterende bildene få "samme år,måned,dag (2).jpg" osv. Eller Eks.2- en trysiltur skriver "trysil (1).jpg" osv. Jeg har lagt filene mine i mappe årstall, så ny mappe måned eks. 02 og så kalt filene mine etter eks.1. Dette fungerer veldig bra, sammen og uavhengig av arkivprogram. Per Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Det du trenger er et program med "batch rename". Dette kan f.eks. ACDSee gjøre, men det finnes tusenvis av programmer som kan gjøre det. En lur navngiving på bildene kan være å hente bildedatoen fra EXIF og sette inn navnet som f.eks. "2005-03-05 0031 Batchbeskrivelse (nr).jpg". Da vil navnet inneholde dato, klokkeslett, beskrivelse og løpenr, slik at det er svært enkelt å sortere bildene. Et triks kan være å bruke et program som f.eks. Downloader Pro når du laster inn bildene fra kameraet, for da kan du be programmet rename samtlige bilder i samme slengen, og legge alt i mapper ut fra hvilken dato bildene ble tatt. Oversiktlig og greit, lett å finne fram i, og svært lite arbeid for deg.. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Det du trenger er et program med "batch rename". Dette kan f.eks. ACDSee gjøre, men det finnes tusenvis av programmer som kan gjøre det. En lur navngiving på bildene kan være å hente bildedatoen fra EXIF og sette inn navnet som f.eks. "2005-03-05 0031 Batchbeskrivelse (nr).jpg". Da vil navnet inneholde dato, klokkeslett, beskrivelse og løpenr, slik at det er svært enkelt å sortere bildene.Et triks kan være å bruke et program som f.eks. Downloader Pro når du laster inn bildene fra kameraet, for da kan du be programmet rename samtlige bilder i samme slengen, og legge alt i mapper ut fra hvilken dato bildene ble tatt. Oversiktlig og greit, lett å finne fram i, og svært lite arbeid for deg.. Hei Anders Tror ikke han behøver å investere i noe med det jeg forelslår, evt. kan han laste ned Picasa2(gratis) som også kan endre mappnavn hvis han ønsker det. Jeg har navngitt mine filer slik. Mine bilder inneholder mapper f.eks. 2005\01(\evt. tema\)Så filen 050112 (1).jpg (2).jpg osv. Eller 050112.nef om du vil. jeg har da brukt dato bildet er tatt, 1 bilde etter klokkeslett =bilde først den dagen. Fungerer bra så langt, burde kunne fungere videre da jeg har bilder fra 1985-2005 etter dette systemet. Det er vel det samme som du mener med exif data, bortsett fra batcnr? Ved innlasting av nye bilder kan han legge de i mappe med f.eks. anledning i mnd. Ved å gå i utforsker eller picasa2 vil han da se tumbnails. Med picasa kan han også legge inn mer data om han vil. Per Endret 5. mars 2005 av perah Lenke til kommentar
TurboDigital Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvorfor skal du endre navnet på bildene? De eneste gangene jeg Renamer bilder er når jeg skal bruke de på hjemmesiden og trenger litt enkle filnavn når jeg skal lage hyperkoblinger. Jeg er kjempefornøyd med Adobe Photoshop Album som arkiveringsprogram. Klarer med ikke uten det lenger. Synes det er litt bedre en picasa. Xp var heller ikke så glad i Picasa. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg er kjempefornøyd med Adobe Photoshop Album som arkiveringsprogram. Klarer med ikke uten det lenger. Synes det er litt bedre en picasa. Xp var heller ikke så glad i Picasa. Adobe PS Album er bra det, og det er det jeg også bruker. Picasa var bare et forslag til gratis arkivering. At du har problemer med picasa er nok et lokalt problem, for på de installasjoner jeg har gjort dette fungerer picasa bra, 8/9 maskiner. Per Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Det du trenger er et program med "batch rename". Dette kan f.eks. ACDSee gjøre, men det finnes tusenvis av programmer som kan gjøre det. En lur navngiving på bildene kan være å hente bildedatoen fra EXIF og sette inn navnet som f.eks. "2005-03-05 0031 Batchbeskrivelse (nr).jpg". Da vil navnet inneholde dato, klokkeslett, beskrivelse og løpenr, slik at det er svært enkelt å sortere bildene.Et triks kan være å bruke et program som f.eks. Downloader Pro når du laster inn bildene fra kameraet, for da kan du be programmet rename samtlige bilder i samme slengen, og legge alt i mapper ut fra hvilken dato bildene ble tatt. Oversiktlig og greit, lett å finne fram i, og svært lite arbeid for deg.. Hei Anders Tror ikke han behøver å investere i noe med det jeg forelslår, evt. kan han laste ned Picasa2(gratis) som også kan endre mappnavn hvis han ønsker det. Jeg har navngitt mine filer slik. Mine bilder inneholder mapper f.eks. 2005\01(\evt. tema\)Så filen 050112 (1).jpg (2).jpg osv. Eller 050112.nef om du vil. jeg har da brukt dato bildet er tatt, 1 bilde etter klokkeslett =bilde først den dagen. Fungerer bra så langt, burde kunne fungere videre da jeg har bilder fra 1985-2005 etter dette systemet. Det er vel det samme som du mener med exif data, bortsett fra batcnr? Ved innlasting av nye bilder kan han legge de i mappe med f.eks. anledning i mnd. Ved å gå i utforsker eller picasa2 vil han da se tumbnails. Med picasa kan han også legge inn mer data om han vil. Per Jepp, picasa fungerer sikkert godt til arkivering, men det er jo renaming han egentlig spør om i første innlegg her. Og programmer med batch rename trenger ikke nødvendigvis å kreve noen investering. Hvorfor skal du endre navnet på bildene? De eneste gangene jeg Renamer bilder er når jeg skal bruke de på hjemmesiden og trenger litt enkle filnavn når jeg skal lage hyperkoblinger. Jeg er kjempefornøyd med Adobe Photoshop Album som arkiveringsprogram. Klarer med ikke uten det lenger. Synes det er litt bedre en picasa. Xp var heller ikke så glad i Picasa. Det finnes drøssevis av arkiveringsmetoder for bilder, noen av dem innebærer sortering i mapper for årstall/mnd e.l. og navn på filene, mens andre innebærer arkivering i databaser uten å røre filnavnene. Hver sin smak. Men hvis du renamer filene vil du være uavhengig av programvare for å finne fram, dette ser jeg som en fordel. Bildene er ferdig sortert. Hvis man bruker et arkiveringsprogram vil man potensielt kunne få trøbbel den dagen man ønsker å skifte system, og hvis det viser seg at databasen ikke lett kan konverteres over i ditt nye system. Ofte er det mulig, men man vet jo aldri. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 men det er jo renaming han egentlig spør om i første innlegg her. Og programmer med batch rename trenger ikke nødvendigvis å kreve noen investering. Ja enig, skal holde meg til det. Foreslo metoden da jeg bruker den selv og at den fungerer så fint for meg. Har du forslag(les link) til progam? som kan testes. Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå