Gå til innhold

Måka i flukt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, for å være ærlig, så syns jeg det er nok av slike i naturblader og illustrert vitenskap. :hm:

Men for all del, flott fugl! ;) Litt uskarp i vingekanten ja, ødelegger litt syns jeg. Jeg hadde vært litt "stolt" om jeg hade knipset bildet, uten at det egentlig er det beste jeg har sett.

Burde kanskje hatt med noe mer enn bare fuglen, noen holdepunkter? Men egentlig så hadde vel det egentlig ødelagt bildet kanskje, og det er vel litt vanskelig å få holdepunkter på slike bilder. Og det er vel egentlig kanskje ikke så mye vits i. (Nå blir jeg litt forvirret av meg selv her :confused: )

Kjedelig bilde, syns jeg, men stå på! :thumbup: (Hater når folk skriver slikt til meg, mister alltid motet. Men nå er jeg langt ifra noen fotograf, så egentlig så bør du kanskje ikke bry deg om alt jeg skriver, det er bare mine meninger.)

EDIT: Argh, hvorfor syns jeg at innlegget fikk et lite fjortisspreg nå? :hm:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
"Fanget" denne i linsa her forrige dagen, syntes det ble ganske ok, litt uskarpt i vingekanten bare

Canon 300D

ISO 100

Sigma 75-300MM APO @ 300MM

1/1000 sek

F 6.0

Hva syntes dere ?

Du har komprimert fila for hardt. Ellers synes jeg det ser ut som om fokus ligger på den borterste vingen. Bortsett fra det synes jeg det er et godt bilde.

Hvilket red.prog. bruker du?

F828

Lenke til kommentar
Jeg har cropet en del himmel, men til resize brukte jeg Ifranview. pleier å funke ganske bra

Resize opp eller ned?

Så er det viktig at du ETTER å ha resizet det (NED) setter kvaliteten høyt nok i slidebaren. gjerne 95-98

F828

post-209-1110026105_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har cropet en del himmel, men til resize brukte jeg Ifranview. pleier å funke ganske bra

Du skriver også at du har "cropet" himmel, MEN at du til resize har bruket Irfan.

Vil det si at du gjør flere operasjoner i forskjellige program med en (stadig vekk) JPEG-fil?

I såfall er det ikke rart at kvaliteten er dårlig.

Om du har en JPEG-fil fra kameraet og du skal jobbe med det, så lagre det som TIFF (eller et annet ukomprimert fromat) før du gjør noe som helst videre. Når du da etter 137 operasjoner og 37 lagringer er ferdig med TIFF-fila, lagrer du det ferdige bildet tilbake som jpeg igjen. Du må aldri lagre en JPEG flere ganger. Kvaliteten taper seg hver gang du lagrer.

F828

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er veldig fugleinteressert, så det er morsomt å se fuglebilder her. Jeg syns bildet ble sånn passe bra. Som sagt den hørevingen ble litt uskarp noe som ødelegger en del.

Men det er vedig vanskelig å ta bilder av fugler :yes:

Jeg syns bildet ble helt OK, og jeg har sett bedre.

Lenke til kommentar

Du skriver også at du har "cropet" himmel, MEN at du til resize har bruket Irfan.

Vil det si at du gjør flere operasjoner i forskjellige program med en (stadig vekk) JPEG-fil?

I såfall er det ikke rart at kvaliteten er dårlig.

Om du har en JPEG-fil fra kameraet og du skal jobbe med det, så lagre det som TIFF (eller et annet ukomprimert fromat) før du gjør noe som helst videre. Når du da etter 137 operasjoner og 37 lagringer er ferdig med TIFF-fila, lagrer du det ferdige bildet tilbake som jpeg igjen. Du må aldri lagre en JPEG flere ganger. Kvaliteten taper seg hver gang du lagrer.

F828

Jeg har brukt Crop funksjonen i PS til å få bildet i "rett" størrelse,mens ifranview brukes til å JPG kompremere i ertt størrelse.

Har laget en ny verson her, prøvd å gjøre som du sa. er det bedre ??

Her er fargene justert også, samt at bildet er skarpet opp noe

post-209-1110057471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du har jo nesten #0000FF der, F828. Er dette virkelig en uredigert himmel?

He he... nei, dette er nok et PS resultat... :) Skulle teste hvor rask autofokusen var på 20D, og rask var den, men alt annet ble glemt.

F828

Lenke til kommentar
Fint bilde men blå himme er ikkje så intresant..  :roll:

Takker å bukker folkens :)

Det var det som var hele pointet med bilde var en måke mot blå himmel. Det skal ikke være noe annet forstyrrende der. Hadde måka fløyet ca 10 meter lavere hadde du sett halve fredrikstad sentrum, noe som ville tatt bort fokuset fra måka totalt og ødelagt bildet :)

Jeg har funnet ut at det å ta bilder av en fugl i flukt er nesten krampe umulig. jeg tror jeg tok 40 bilder før jeg fikk denne ene som jeg er nesten fornøgd med

Endret av Scanor
Lenke til kommentar

Synes måka ser litt klistra på den blå himmelen ut. Dårlig setning. Tror kanskje det er vingen og den uklare biten som får meg til å synes det...

Fuglebilder er gøy. Jeg fikk lyst til å poste et jeg også.

Dette er ikke en måke, men en papegøye. Knipsa i dyreparken til Steve Irwin (Australia) - synes selv jeg var veldig heldig her.

Blir kjempeglad for kommentar/kritikk!

post-209-1110322614_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...