Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kan man ha to iptelefonnr på en kabel-linje?


Anbefalte innlegg

Har 750/150 fra Canal Digital (via TV-kontakten). Fikk noe greier i posten fra de som sa at nå var ett eller annet ordnet slik at man kunne bruke ip-telefoni over kabel-linjene. Så da ryker ISDN-linja.

 

Har ikke helt bestemt meg for leverandør av IP-telefoni, men det står vel mellom ip24 og televoip, da telepriser.no sa at til mitt forbruk var disse billigst. Greit nok.

 

Så til det jeg lurer på.

Jeg ønsker å beholde begge telefonnr fra isdn-linja, men kan jeg det på en internettlinje? Evt krever det noe spesielt hw messig?

 

EDIT: Vet jeg bør øke hastigheten på linja, men hva vil være best av 750/750 eller 1200/250. Begge koster omtrendt det samme. Evt må jeg ha en enda raskere linje?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med televoip får du bare med deg et nr... (kan få med begge, men da trenger du flere adpatere... eller bruke softphone...

(Du må fylle opp ringetid... noen synes det er litt kronglete...)

 

I hastighet vil du klare deg godt med 80kbps opp og ned - pr linje!

(Veldig sårbart om pc'n plutselig trekker mye data, som fører til hakking i lyden)

 

Kan evt. invistere i QoS-utstyr, som automatisk foretrekker ip-telefoni-data

 

(Kjenner ikke ip24)

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar
Med televoip får du bare med deg et nr... (kan få med begge, men da trenger du flere adpatere... eller bruke softphone...

(Du må fylle opp ringetid... noen synes det er litt kronglete...)

Hva mener du med fylle opp ringetid? Alla kontantkort? Gjelder dette kun softphone?

 

Tanken var å ha ett adapter til hvert nr, regnet med at dette var et "must"

 

Saken er at det ene nr tilhører jobb i forbindelse med hjemmekontor, og det andre er mitt privat, men tviler på at softphone er uaktuelt da dama er "alergisk" mot datamaskiner. Jeg får dekket merkostnadene fra jobb med tanke på økte kostnader på nettlinja, osv.

 

EDIT: Det eneste jeg må gjøre er å kunne forsvare dette overfor sjefen, siden det er han som skal betale herligheta. Har jeg forstått det rett at jeg ikke kan bruke isdn telefonene til ip-telefoni? Må jeg kjøpe nye analoge?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar

Jeg har iptelefon fra Telio, de har abbo med 2 nr og 2 linjer på ett adapter.

 

ang. hastighet, jeg ville tatt 750/750.

 

før hadde jeg nextgentel med ca 850/450, og da hakket telefonen ca hele tiden, ihvertfall om noen brukte en datamaskin samtidig. Jeg hørte som regel folk helt fint, men de hadde ofte problemer med å høre meg.

 

Jeg har 2050/2050 fra Canal Digital, og opplever fremdeles at folk har problemer med å høre meg! Det må nødvendigvis skyldes problemer hos ISP, vi får av og til elendig ping, og det faller ofte ut fra et minutt til flere timer av gangen, da sitter vi der uten telefon.

 

og ja, du må bruke analoge. De er ikke så lett å få tak i lengre! Jeg fant først en i tredje telebutikken, i de to første så de rart på meg.

Endret av meankanin
Lenke til kommentar
Jeg har 2050/2050 fra Canal Digital, og opplever fremdeles at folk har problemer med å høre meg! Det må nødvendigvis skyldes problemer hos ISP, vi får av og til elendig ping, og det faller ofte ut fra et minutt til flere timer av gangen, da sitter vi der uten telefon.

Oi! Det var jo ikke bra å høre.... Har også CD ja.

 

Holder det å sjekke ping i gamle "dos-promt" eller er det mer fancy metoder som må til. Evt noen foretrukne adresser å sjekke ping mot? Klassiske vg.no?

 

Har aldri hatt problemer med at linja har falt ut, foruten planlagt nedetid og direkte feil på utstyr. Men dog, kan ikke være uten telefon på dagtid mellom 8-16. Da blir det krig. Har jo mobil fra jobb også så det blir jo nødsfall, men kan man viderekoble ip-telefon på samme måte som vanlig? Evt går det an om en mister nettlinja?

 

 

EDIT: Jeg vet ikke hva som er lav/høy ping men etter å ha pinget vg.no gjentatte ganger havnet jeg med 38ms i snitt, funker det? eller er det elendig? Eller gjør jeg det feil?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
og ja, du må bruke analoge. De er ikke så lett å få tak i lengre! Jeg fant først en i tredje telebutikken, i de to første så de rart på meg.

Pøh! Tullball!

Med ip-telefoni har de analoge telefonene fått sin renessanse!

Alternativet blir jo telefoner med integrert iptelefoni-støtte... Svindyrt!! :)

Det finnes _mange_ analoge telefonforhandlere!!

 

Start f.eks her: www.elkjop.no

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...