Gå til innhold

Råd om kjøp av Dell Inspiron

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på en bærbar. Mine krav til ytelse er at PCen fungerer godt til multimedia, programmer og alle spill på ihvertfall middels grafikk.

Valget står allerede mellom to Inspiron PCer fra Dell. Modellene heter I6000 og I9300.

Hvilken bør jeg gå for? Budsjettet ligger på 13-15.000 kr. :hmm:

Håper på mange positive svar. :thumbup:

Mvh.

Fredrik :)

Endret av Panofix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du velge etter ytelse, da spesielt til spill er valget enkelt, I9300. Ellers så blir det vel er spørsmål mellom størrelse/vekt og ytelse. I6000 er vel ca 0,6 kg lettere og noe mindre. Skal du ha en maskin som skal fraktes mye rundt ville jeg heller helt mot en annen modell, står valget mellom disse to ville jeg valgt I9300

Lenke til kommentar
Men får man bedre grafikk på 9300 enn 6000 for den prisen jeg oppgav som budsjett?

Hvis du velger billgste konfigurasjon av alt annet, og nøyer deg med henteservice, får du råd til en 9300 med 6800 Go kortet. Siden denne uken har dobbelt RAM så får du 512 MB. Da blir prisen 14105 kroner. Da blir det 1,6 GHz prosessor, 1440x900 skjerm, 40 gig skjerm og DVD/CD-brenner combo.

For omtrent samme prisen får du for eksempel 1,87 GHz prosessor, 1024 MB RAM og 1920x1200 skjerm hvis du velget Inspiron 6000. Eller større og raskere disk og DVD-brenner om du nøyer deg med 512 MB RAM. Men da må du klare deg med X300 grafikk-kort. Og 15,4" skjerm istedet for 17".

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gå inn på dell store, og last handlekurvnummer BR2139-3197857 (passord: panofix). Gidder ikke spamme tråden med masse specs... ;)

DEN ville jeg ha kjøpt, selv om prisen blir 639kr(inkl frakt) over budsjettet.

Edit:

Slenger ved kjappe specs allikevel:

i9300 - 1.6GHz - 17" 1920x1200 - 1Gb - 60Gb - 6800 GO - DVD RW

Den virket jo super! :thumbup:

Men jeg har bestemt meg, valget blir Inspiron 9300 og jeg venter til sommeren med å kjøpe den. Dette på grunn av:

1. Prisen er ofte lavere om sommeren, og de har mange gode tilbud da.

2. Jeg trenger den ikke før til høsten - bare artig å spille på den om våren.

3. Jeg skal til Oslo - da slipper jeg frakt å betale.

Lenke til kommentar
Maskinene blir ikke sendt fra oslo. De bygges i Irland(?) og sendes til norge, og videre med budbil. Det er grunnen til at frakten er svindyr.

Men har du tid til å vente, er det jo ikke noe å tenke på. Da får du sikkert noe enda fetere til samme pris. ;)

Merkelig :hmm:

Jeg som hadde håpet på fri frakt :hrm:

Men jeg skal uansett vente til sommeren.

Lenke til kommentar

Ikke så merkelig. Dell bygger maskinene etter ordre. Det vil si at din maskin lages - på fabrikken i Irland - etter at du har bestilt den. Slik slipper de å sitte med lager i Norge eller andre land av maskiner som fort blir ukurante og synker i pris. Det betyr også at Dell kan slippe ny teknologi raskere enn mange andre, fordi de ikke sitter med et lager av forrige modell som de må kvitte seg med først.

Å lage alt for Europa i Irland (som har veldig gunstige skatter og etableringsordninger for å tiltrekke seg arbeidsplasser) er også langt billigere enn å ha monteringsavdelinger i hvert land. Resultatet blir billigere maskiner. Det oppveier fraktkostnadene.

Det hender jo at Dell har fri frakt som ukestilbud hvis du er opptatt av det. (Skjønt det er andre tilbud du antagelig sparer mer på, som dobbelt RAM.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Det hender jo at Dell har fri frakt som ukestilbud hvis du er opptatt av det. (Skjønt det er andre tilbud du antagelig sparer mer på, som dobbelt RAM.)

Ja, jeg liker fri dobbling av RAM best. Men noen ganger har de faktisk både dobbelt minne og fri frakt, for eksempel om sommeren. Derfor skal jeg vente til da :thumbup:

Lenke til kommentar
Er du så sikker på at de plutselig har det tilbudet om sommeren da? Man vet aldri vet du.

Jo, de bruker alltid å ha gode tilbud da. Det er ofte spesielle tilbud rundt Jul, nyttår, påske, sommer, høst m.m.

Men jeg tar like gjerne et godt tilbud selv om det ikke er om sommeren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...