Gå til innhold

System failed due to cpu overclock

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus A7N8X E De Luxe med en XP 3200+ prosessor, 1024 Mb Twin mos Ram (Dual Pack). I det siste har det kommet en damestemme umiddelbart etter oppstart som sier system failed due to cpu overclock. Skjermen poster type prosessor og så må jeg vente ca 45 sekunder før maskinen begynner å poste resten (ramstørrelse o.s.v.) Så kommer damestemmen igjen og sier : Power on self test completed system now booting from operating system.

Så starter XP og alt virker fint.

Den eneste overclokkingen av cpu jeg har foretatt er en forsiktig oc på 100 Mhz med et verktøy som heter CG-NVNF2 som sikkert er kjent for flere. Dette programmet låser ikke overklokken så neste gang man booter har cpu normal speed. (2187 mhz)

Det er bare det at det er jo ikke normalt, tar lang tid, og derfor sinnsykt irriterende.

er det noen som vet om en medisin for dette så er jeg veldig takknemlig.

Edit=skrivefeil

Endret av papabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har vært borte i dette før.

Du kan begynne med å oppgradere bios til 1013 og kjør clear cmos, deretter skru av post report i bios.

siste bios til hovedkortet ditt (med oppgradert s-ata bios til 4.2.50) kan du hente fra siden min:

http://torkelom.nettbutikk.no/biosa7n8xe/c18e1013.zip

Oppdater med AsusUpdate 6.03.01, hentes her:

http://torkelom.nettbutikk.no/prog/asusupd60301.zip

Det skal nok gjøre susen.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

Jeg har hentet bios på siden din og skal prøve en oppdatering.

Jeg har aldri brukt asus update. Får alltid beskjed om : Too many users on specified ftp. server, please try again later.

Nå prøver jeg gamlemåten

Lenke til kommentar

Hei Torkelma

Fant akkurat ut hvordan jeg oppdaterer Bios med ASUS update og fila jeg hentet på siden din.

BIOS er oppdatert til 1013, Dama har sluttet å prate tull og jeg har kasta henne ut av BIOS.

Maskinen bruker allikevel nøyaktig ett minutt fra den poster prosessortype til den starter posting av ram osv.

Clear cmos må gjøres på hovedkortet ikke sant? :(

Det er vel det som skal til for å fjerne forsinkelsen ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...