Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 pcer til internett og lan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En switch, ruter eller noe i den duren, linker alle tilkoblede maskiner til hverandre, samt internett hvis man har det.

Jeg har ingen erfaringer med switcher, bruker ruter selv. Har prøvd denne, og den funket bra til sitt bruk. Det er innebygd firewall i de fleste switcher/rutere hvis jeg ikke tar feil.

Men, kan trygt anbefale den ruteren iallefall. Brukte den før.

Lenke til kommentar

Hmm. Så ut som jeg tok litt feil i forrige post.

Jeg så igjennom komplett.no, men jeg så ikke en eneste switch som hadde firewall. Så det kan godt hende at switchene deres, eller switcher generelt ikke har firewall støtte.

Hvorfor ikke kjøpe en ruter med firewall og Gb Ethernet?

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke kjøpe en router til å lage nettverk. Da må du kjøpe en switch eller en hub. En switch er best.

I en switch er det ikke firewall. Det er i routern eller i en standaloen firewall.

Hvis du har router innebygget i modemet ditt kan du bare kjøpe en switch. Hvis ikke må du kjøpe en router. Du kan da kjøpe denne routern med innebygget firewall og switch. Feks denne

Lenke til kommentar

Du kan faktisk kjøpe en ruter med innebygget switch (10/100Mb) og firewall, å lage et lite nettverk, de blir bare kalt for vanlige bredbåndsrutere nå om dagen. Det finnes sikkert rutere som har innebygget gigabit switch, men er ikke sikker da.

 

OKOKOK. Skal skrive litt til da. Du skrev at du bare hadde en utgang i ruteren du fikk av din ISP, da er det sikkert et modem. Går ut i fra at det er det.Dette modemet er sikkert koblet til netverkskortet på den PC'n du bruker på internett.

 

Ok, nå til saken. Kjøp deg en bredbåndsruter, gjerne trådløs. Hvis du skal ha trådløs (husk at da må du ha trådløse nettverkskort i tillegg), velg en ruter som benytter seg av 802.11G teknologi (54Mb/s). Nei, ikke 802.11b, siden denne teknologien er gammel og treg (11Mb/s). Nesten alle nyere rutere, trådløs eller ei, har en innebygget ethernet/fast ethernet switch (vanlig 5 porter 10/100Mb) og firewall. Koble modemet (som du hadde fra før, fått fra ISP) til WAN porten på ruteren og de to pc'ene til hver sin 10/100Mb port på den innebygde switchen på ruteren. Nå må du konfigurere ruteren, hvordan dette gjøres står helt sikkert i manualen som følger med.

 

Hvis du skulle velge switch og bruke ICS til å dele internett med den andre pc'n. Dessuten trenger du et ekstra nettverkskort. Dette er et dårlig alternativ.

 

Lykke til uansett hva du velger (may the force leed you trough the triple W's)

Lenke til kommentar
Kan han ikke bare kjøpe et ekstra nettverkskort å sette i maskinen som har internet nå, viderekoble med ledning fra det til neste maskin og benytte seg av "internet connection sharing" eller hva det nå heter?

 

Jo det vil funke fint, ved bruk av en krysset cat. 5 kabel. FIkke en veldig fremtidsrettet løsning, men billig. Du må bruke software firewall. Forresten så suger jo ICS også da.

 

hmmm... Det kan kanskje være en mulighet å koble modemet/rutern fra isp direkte til en switch da. Hvis det er en ruter du har fått burde det fungere fint, kobler den opp mot uplink porten på switchen. Men da må du ha en sofware firewall på maskinene. En liten 10/100 switch er ikke dyr akkurat 400kr ca, skal du ha 1000Mb blir det fort det dobbelte +at du må ha kort som støtter 1Gb.

Lenke til kommentar

skulle bare nevne (selv om det kanskje er åpenbart) at maskinen som deler internettet må være på for at den andre maskinen skal ha internett:) og patchekabelen mellom de 2 maskinene må være krysset.

 

selv har jeg en 3com modem/firewall/router/wlan, den kjører bridge til 2 pc'er. (begge får forskjellige IP adresser fra ISP) jeg har hørt at i bridget mode så fungerer ikke firewallen (virker ikke som den gjør det siden norton internet security stadig skriker om angrep:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...