Skogslik Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 eg skall kjøpe meg pc og den har usb2. me har ein gammel pc her hjemme så eg vill ha ein del filer og ting over til min pc og lurer på om det går?? den gammle pcn har usb men eg tror det er usb1 siden den er så gammel. går det ann og koble sammen deie to pcene?? viss ikkje kom med andre forslag til måter og koble dei sammen. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Sjekk om du har nettverkskort i begge heller, mye enklere å sette opp... Hvis du ikke har, koster det ikke mye å kjøpe et heller. Da kan du koble maskinene sammen med en speilet nettverkskabel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jepp, det er mye enklere å bruke nettverkskort. De få USB-til-USB løsningene som finnes er basert på en en dings midt på ledninga som fungerer som USB nettverksadapter for begge PC'ene. Disse er ofte vanskelige å finne, relativt dyre, relativt trege og så vidt jeg har hørt vanskeligere å sette opp enn vanlig nettverk via krysset nettverkskabel. En annen mulighet er å bare montere ut harddisken fra den gamle PC'en og montere den inn i den nye. Dette er ganske enkelt og er gratis. Da får du tilgang til filene og kan overføre alt til den nye harddisken. (Jeg antar den er mye større enn den gamle). Etter overføringen kan du sette den gamle harddsiken tilbake og bruke gammel-PC'en som normalt. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 eg tror ikkje eg får lovt til og ta ut hardisken. pappa er redd eg ødleger pcn. eg vett ikkje om den har netverkskort. den har isdn. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jepp, det er mye enklere å bruke nettverkskort. De få USB-til-USB løsningene som finnes er basert på en en dings midt på ledninga som fungerer som USB nettverksadapter for begge PC'ene. Disse er ofte vanskelige å finne, relativt dyre, relativt trege og så vidt jeg har hørt vanskeligere å sette opp enn vanlig nettverk via krysset nettverkskabel. Ikke er de dyre, de er svært enkle og bruke med den medfølgende softwaren. Bruker det mye da det er mye enklere og bruke enn og sette opp nettverk. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Noen som kan forkalre meg hvordan de fungerer? Altså å koble 2 pcer sammen med usb. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Noen som kan forkalre meg hvordan de fungerer?Altså å koble 2 pcer sammen med usb. Først må du kjøpe en slik USB overføringssak. Hyperlink eller noe heter det.. Så installerer du medfølgende program og starter det på begge pcene. Da får du full tillgang til den andre pcen og det er bare og starte å kopiere via det medfølgende programmet. Hastigheten er sinnsyk hvis begge har usb2. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jaja, altså tenkte litt mer forkalrende jeg, hva er inni den boksen? Er det bare å krysse lederne? Så kan jeg jo gjøre det selv også .. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jaja, altså tenkte litt mer forkalrende jeg, hva er inni den boksen? Er det bare å krysse lederne? Så kan jeg jo gjøre det selv også .. Nei, det er ikke så enkelt, det er elektronikk som gjør det mulig og koble de sammen, USB er i utgangspunktet ikke i stand til dette bare med en enkel kabel. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det har Simen1 allerede svart på! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Det har Simen1 allerede svart på! Det er godt noen følger med i timen Det er som sagt to USB nettverksadaptere med krysset nettverkskabel i mellom inni den dingsen midt på ledninga. PCI Nettverkskort koster forresten bare fra 59 kr Den billigste USB link-kabelen jeg fant koster 206 kr altså nesten 3,5 ganger så mye, og har et mer begrenset bruksområde enn nettverkskortet. Endret 9. mars 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
taulen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Klart det er billigere, men der er under 4 ganger så dyrt med usb, og nesten 5 ganger så raskt, 100Mbps vs. 480Mbps, og vistnok veldig enkelt å sette opp. Men det var bare til et forsøk på skolen, så jeg bare lurer, fikk sånn delvis i oppgåve å finne ut hva som gjør det mulig å bruke USB, og om det var mulig uten å kjøpe noe ekstra. Men det er det vist ikke, noen som vet om en kan kjøpe den dingsen som er på midten, nettverksadapteren eller hva dere kaller den ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Nesten 5 ganger så kjapt er nå en overdrivelse når det sitter to vanlige 100Mbit/s nettverksadaptere (nettverks"kort") midt på kabelen. Dvs. maksimal overføringshastighet er 100Mbit/s siden nettverksadapteren begrenser hastigheten og ikke 480Mbit/s som er teoretisk maksimal overføringshastighet på USB2. Du kan godt kjøpe de to nettverksadpaterene separat, f.eks. 2 stk av disse: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40968 Og en krysset nettverkskabel i mellom. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hvorfor skal det sitte 100 Mbps på midten der, hvorfor ikke 1 Gb, feks? Er jo ikke noe problem, skal ikek forundre meg om det er det som sitter på denne: Aten USB 2.0 Link Cable . Ettersom det er oppgitt 480Mbs. Dataoverføringshastighet 480 Mbps Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Ikke stol på disse tallene fra komplett. 480Mbit/s er som sagt teoretisk maksimal dataoverføringshastighet for selve USB2-delen av kabelen. Den reelle hastigeten er nok noe helt annet. Se f.eks hva komplett skriver om denne harddisken: Dataoverføringshastighet: 150 MBps. Dette er selvfølgelig galt siden den interne hastigheten begrenser overføringen til godt under 80MB/s. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 MEn som alle ting i denne verden så finnes det ting som faktisk yter godt.. se på vanlige usb2 disker. de har ca. 9MBps mens de nye corsairene tar hele 17-18. jeg har en selv og de er sinnsykt raske. altså USB2 kan være latterlig bra er det gjort riktig. Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hvor mye skal du overføre? Kanskje holder med en stor usb penn? og løpe frem og tilbake et par ganger... den kan du jo ha mye glede av senere og. De har blitt billigere og billigere.. Lenke til kommentar
sjurba Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 LItt avsporing her kanskje.. Jeg henger meg på han som foreslår at du flytter over disken. Det er slett ikke vanskelig og det skal mye til å ødelegge noe! Bare vær litt forsiktig så går det fint (les: ikke ta med deg disken opp i 2 etg. og kaste den ned i gulvet i 1. etg. Det går kanskje ikke bra!) Kanskje du har noen kjente som er litt stødig på pc som kan hjelpe deg? Hvis ikke så kan du godt prøve sjæl. Prøv å slå av pc'n, skru opp kassa og titt inn. Se om du finner harddisken. Merk deg hva slags kabler som er koblet til. Det skal være en smal tynn hvor legdningene er et slags 4-5 cm bånd (IDE kabel) og en litt mer klumtete som har en 3-4 små tynne ledninger(Strøm). For å demontere er det bare nappe ut ledningene og skru ut et par skruer. Så åpner du den nye pc'n og prøver å montere harddisken på tilsvarende måte i den. Du kan godt koble til samme IDE-kabel som den andre harddisken i pc'n. Hvis det ikke funker på første forsøk. Ta ut harddisken igjen og svar tilbake her, så skal jeg forklare hvordan du skal flytte på jumperen bak på harddisken og prøve cable select (CS) evt. slave (SL). Lykke til, og husk: Det skal VELDIG mye til før du klarer å ødelegge noe. S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå