Gå til innhold

Kondens i kabinett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 1 radiator ute i kulden, og en inne i kabinettet. Den inne i kab'et suger luft inn i toppen og blåser den ned i kab'et. Dette resulterer i en ganske kald temp inne i kab'et.

Men problemet mitt er at selv ved 14grader inne i kab'et så får jeg kondens på slanger/kjøleblokker..

Er grunnen at det rett og slett er en sinnsyk luftfuktighet i huset mitt, eller er det noen andre som har noen ide?

Bluesman?

p.f.t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pback:

Du har definitivt en ganske høy luftfuktighet i huset ditt, jeg vil i alle fall gjette på det.

Men det som egentlig bestemmer duggpunktet, er temperaturen på slanger og blokker.

Greit nok at du har 14grader i kabbiset, men om slanger og blokker ligger nære null eller kanskje under(?), så vil du, i kombinasjon med "høy" luftfuktighet, få kondensproblemer.

Lukk døra til badet! :p

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har 1 radiator ute i kulden, og en inne i kabinettet. Den inne i kab'et suger luft inn i toppen og blåser den ned i kab'et. Dette resulterer i en ganske kald temp inne i kab'et.

Men problemet mitt er at selv ved 14grader inne i kab'et så får jeg kondens på slanger/kjøleblokker.. 

Er grunnen at det rett og slett er en sinnsyk luftfuktighet i huset mitt, eller er det noen andre som har noen ide?

Bluesman?

p.f.t

Her er det noe som ikke stemmer.

For det første ville du fått kondens på slangene som går inn i PC, utenfra først.

Si du har ca 20-24c i rommet der PC'n står, merker du kondens på slangene utenfor PC'n først.(ta på slangene og kjenn om de er våte)

Det høres ganske utrolig ut at du får kondens inne i kabis med kun 14c i kabis.

Hvis du da har en Luftfuktighet på ca 35%-45% må vannet ditt være fra -1c til 3c.

Ergo må du ha en utetemp på mer en minus 10c.(avhengig av radiator og vifter)

Også er det bare det at du har lavere luftfuktughet inne i kabis når du kjøler ned luften inn mellom en radiator.

Det du må gjøre for og komme til bunns i problemmet ditt, er og kjøpe deg et Hygrometer, og putte det inn i kabis, bak et glass/vindu slik at du ser det fra utsiden. Samt at du må måle tempen på vannet. Da stemmer luftfuktighetstabelen.

Jeg gjør det samme og har: 0c ute, 10c på vannet, 14c i kabis, luftfuktighet inne i kabis på 25%.

Alle disse tall er hente ut ifra denne artikkel på overklokking.no

Ut i fra mine målinger stemmer denne luftfuktighets tabellen 100%.

post-224-1110132757_thumb.jpg

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...