Bosen Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg og et par kompisser skal arangere et lan med en 30-40 stk. Dette er første gang vi har et så stort lan. vi pleier å være 6-10 stk, men da er vi på samme switch. nå skal vi ha 3 stk og må derfor ha en DHCP server. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 kan jo sette opp en linux server/windows server som deler ip. I windows så er vel lettest å bare ta egenskaper på ene nettverkskortet og velge noe med "del internett" (husker ikke akkurat nuh) og så setter den det kortet som automatisk ip. Og det andre nettverkskortet vil automatisk få 192.168.0.1 ip og deler videre til switch. Er det linux så trenger du bare en config fil (kan lage og sende) som deler den ipen du selv setter videre til nettverket Lenke til kommentar
Bosen Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Skal DHCP serveren være kobla til nette? Da må sewrveren ha to nettverkskort da? En til internett inn og et ut på switchen? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 trenger ikke. men jeg vet ikke om så mangen måter da jeg ikke har brukt andre måter Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Her ville jeg helt klart ha satt opp en linux/UNIX-server og satt den til å kjøre DHCP-servertjeneste. Det er ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
Bosen Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Det skulle ikke være noe problem å kjøre samme pc som router og DHCP server? Lenke til kommentar
Tho®¿ Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 kjøp en router med DHCP på... det gjorde vi på vores LAN... vi var 80-90 stk... od det funket fint med spark lan SOHO router som vi hadde fått fra Telenor... lit treg kansje den, men den funket som DHCP.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Det skulle ikke være noe problem å kjøre samme pc som router og DHCP server? Nei, da. Selv kjører jeg en gammel PC som firewall, WINS-server og DHCP-server. Operativsystemet er FreeBSD. Lenke til kommentar
nree Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Selv kjører jeg en gammel PC som WINS-server (redigert) Hva er WINS server? Har lurt på dette siden jeg så dette i innstillingene på pc'n min Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 WINS = Windows Internet Naming Service Lenke til kommentar
nree Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 WINS = Windows Internet Naming Service Som vil si? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Windows sin måte å navneresolvere på internett, men DNS er å fortrekke. Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 WINS ble benyttet av "gamle" Microsoft OS som Win 3.11, W9x og NT 3.51/4.0. WINS trenges ikke hvis du ikke har gamle klienter som "kjører" en av de ovenstående OS. DNS er alt du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå