Gå til innhold

Klokkbart AMD nybygg til spill, maks. 12.000

Anbefalte innlegg

Sitter på en trist gammel P4 her (475 eller 478 husker ikke nøyaktig). Nok om det vil ha en ny PC.

Ryktes at det er folk som kan sitt fag her på forumet så jeg tenkte jeg skulle spørre dere etter hvilke

komponenter jeg bør bruke.

Da jeg er fersk innenfor feltet overklokking ber jeg dere om ikke å velge komponenter som fysisk må endres. (Loddes, skjæres, files, bøyes til bristepunktet, ol.)

Her kommer ca. priser og ønsker så får dere gjøre det beste ut av det.

Vil bygge selv.

Ikke mer enn to (2) nettbutikker, helst en.

Skal 100% sikkert klokkes etter et par dager.

Viftekjølt, bryr meg ikke så mye om støy (bruker headseat til spilling, ellers står det på høy musikk, film).

Skal dog kunne være i samme rom som maskina.

Vil ha "bang for the buck", mest ytelse, minst bling innenfor gitte priser. Ikke no sløsing med andre ord.

Blir mye spilling, men er ikke kresen på grafikk og oppløsning så lenge spillet flyter fint. (HL2, FarCry ol.)

Alle CA. priser kan justeres opp ett par hundre kroner, men da må det justeres ned andre steder

så totalprisen ikke overskrider 12.000,-

Hovedkort 939 CA. 1.500,-

Helst NForce, men er VIA dokumentert bedre så gjerne det. Skal ikke ha sli.

Setter pris på mulighet til å kople til noen ekstra disker (min. 4 S-ATA gjerne S-ATA II)

CPU (AMD 64) CA. 2.500,- inkludert kjøler, evt. boxed.

Minne 1024 MB CA. 2.000,-

Skjermkort CA. 2.000,-

Helst GeForce men har ATI no bedre i samme prisklasse så kom med det.

Hardisker:

Rask S-ATA til Operativsystem. CA 1.500,-

Lagring: Totalt (hvis flere disker) min. 400 GB (gjerne mer) S-ATA CA. 2.000,-

Vil ha hardisker som gir mest plass og ytelse for pengene, trenger ikke raskere enn 7200 rpm her.

PSU: Hvor kraftig strømforsyning trengs til dette ?

Kabinett, er en smakssak jeg tar opp med meg selv.

Samme gjelder mus, tastatur og skjerm.

Noe jeg har glemt ? Trenger dere mer info, og\eller groteskt feilaktig prisanslag så si ifra.

Kommer til å vente en ukes tid før jeg bestemmer meg for hva jeg skal ha, så her er det nok

av tid til å komme med innslag. Er du ikke oppdatert innenfor alle felter er det nok att du kommer med

anbefalning til f. eks skjermkort, harddisk, minne eller noe annet.

All hjelp tas imot med stor takknemlighet.

edit: er det kommer no nytt på kabinett fronten som bare må anskaffes er det jo lov å legge ut en link :edit

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du et meget klokkbart system som gir mye for penga [link]

De hardiskene gir ytelse nesten på linje med raptorer, setter du de i raid0 så vil de sikkert kunne slå en raptor som os disk(dette er synsing fra min side da jeg ikke har first hand experience). men jeg har lest mange gode tester av diskene...

HK kan også levere høye nok spenninger til rammen (opp til 4v) slik at du får klokket dette maksimalt. sweet point er rundt 3.3-3.5v som oftest..

edit: ser kasol har satt opp et x800xl, og tenkte jeg skulle si at hvis du har råd til det så gir det veldig mye for pengene, anbefales...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Netshop:

Ant. Beskrivelse Slett

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 575,00

Thermaltake Silent strømforsyning 480W 995,00

PowerColor RadeonX800XL 256MB GDDR3 PCIe 2 750,00

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X 950,00

2X Seagate 200GB S-ATA 7200RPM 1 980,00 totalt: 400 GB

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED 1 295,00

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR 1 795,00

Tot: 11 340,00 (inkl. mva.)

Alternativter:

cpu: Prøv først å klokk med boxed vifte.

god cpu vifte: Zalman

Har en kompis som klokker en 3000+ cpu til 2.5 med denne på ett gigabyte nforce3 kort.

Skjermkort: jeg digger HiS selv pga gode OC muligheter og lav støy:

HIS iceq X800XL

Test:

Guru3D

Du kan også kjøpe egen vifte til PowerColor kortet med samme effekt:

Artic cooling

Er du en handyman så blir det billigere men garantien ryker.

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Likte HIS i FarCry testen ;) Meget aktuelt det kortet ja. Tror ikke det ble mer enn 100,- ekstra for HIS kortet i forhold til det med ekstra kjøler så blir HIS med garanti hvis jeg velger det kortet.

Takk for all informasjon hittil.

Flere innspill tas imot med glede. Synes du et annet valg av f. eks. HK er bedre så begrunn hvorfor.

Kommer det poster som "Velg Asus ett eller annet, for det er mye bedre." Så er jeg tilbake der jeg startet :dontgetit: og lurer fortsatt på hvorfor akkurat det er bedre, og hvilket av dem jeg skal velge.

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Litt info om diskvalget mitt, dette er samme disken ytelsesmessig, heter noe annet da den er tenkt til å brukes i servere: maxtor

Test av dfi ultra-d hos anandtech.

Rammen jeg satt opp er testet på 240-2-2-2-5 hos ocz før den kommer ut på markedet... De fleste klarer over 250-2-2-2-5. Samme rammen finnes i en value utgave (ikke speed binnede) og som pc4000 ram.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en raptor 74 gig + raid 0 bestående av to stk 200 gig segate og jeg må si raid oppsettet imponerer.

Men en slik Maxtor disk er ett meget godt alternativ særlig hvis du er opptatt av å ha mye plass. Du kan jo kjøpe to stk Maxtor 300 gig og ha tilnærmet samme ytelse.

Edit: un0kai sitt HK og ram vil nok klokke en del bedre en mitt oppsett og er vel noe av det bedre du kan få tak i hvis du skal griseklokke pc'n.

Selv svidde jeg av masse penger på dyr ram uten å få en vesentlig ytelseøkning. Samtidig kjøpte en kompis av meg corsair value ram og klokket en AMD 3000+ på ett gygabyte Nforce250 kort til 2.5 GH......

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Har snust litt på ABIT Fatal1ty, virker som et lovende kort... støtter S-ATA II og har masse vifter og kjøling her og der også, noen meninger om det? Eller er DFI Lanparty kremen av HK ?

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

AMD 64 3200+ Socket 939

Denne CPU'n er den AMD 64 s939 som klokker best. Her har du muligheten å velge multiplier opp til 10 og nedover. På 3000+ får du ikke multiplier'n mer enn til 9. Dette gir bedere klokkemuligheter.

Forresten er det weekend tilbud på denne CPU'n nå :)

DFI Lanparty NF4 Ultra

Dette HK'et er et av de beste korta å klokke med. Kan, som sagt, gi opp til 4volt(!) til minnet. Noe som overklokkere liker svært godt. Krever dog minne som trener litt volt. Men det har vi OCZ VX serien til :)

OCZ 1024MB Gold VX

Minne som kjører på 3.2 volt. Men DFI HK'et kan du jo gi opp til 4 vDimm, så her vil du nok få heftige klokkehastigheter.

Har du god tolmodighet, kan du jo vente på disse brikkene som som knuser alt av andre brikker på høye klokkehastigheter.

Her er en test av brikkene og DFI Lanparty NF4 SLI/Ultra.

PowerColor X800XL

Dette kortet er på samme høyde som 6800GT, men en god del billigere :D

Det slår faktisk 6800GT med AA og AF i de fleste spill. Vet ikke helt hvodan dette klokker, men det er sikekrt bra :p

OCZ PowerStream strømforsyning 520W

PSU som skal holde lenge! Så er den pen å se på og :)

Harddisker vil ikke jeg uttale meg så mye om, for det kan jeg ikke så mye om. Men det ser det ut som andre kan :)

Ups, nå glemte jeg CPU kjøler!

Denne kjøleribba og denne vifta skal gi betydelig lavere tempratuere enn med BOXED kjøleren.

Tilsammen blir dette 9790,- Alt fra Netshop.

Så er det harddisker igjen.

Endret av BaX
Lenke til kommentar
Da er hvertfall CPU bestemt til AMD 64 3200+ Winchester. Og kjøleren blir Thermalright XP-120 med kraftigst mulig vifte man kan være i samme rom som, noe bedre enn papst men ikke så støyende som delta ?

Den vifta er den kraftigste de har på netshop. Da må du evt bestille fra en annen webshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...