Gå til innhold

Skal kjøpe ny HK, CPU og RAM - hva bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk skal dere ha for gode tips og forklaringer. Nå blir det vel bestilling i morgen. Må vel gruble litt over hvilket HK, men tipper det blir det foreslåtte.

God kveld ønskes dere, nå blir det et glass rødvin på meg. :thumbup:

PS Han treer'n kjenner jeg! han hadde logget inn på MIN pc og glemt å logge ut! Stygg sak! Han er sønnen min. Derfor legger jeg mitt siste svar under mitt navn.DS

Lenke til kommentar

Tja Jarmo - og dere andre. Har kikket på testene som er linket til. Dette er ikke lett å bli klok på. I noen tester er Intel opplagt bedre, mens i andre tester igjen er AMD bedre. Kan jo kanskje synes som om det har noe med programmene som blir brukt under testene. Det virker nesten på meg som om de profesjonelle video-redigeringsprogrammene liker Intel best, mens de mer hobby/hjemmebruker(som meg) er AMD vel så bra eller kanskje bedre. Ikke vet jeg?

Når det gjelder hovedkort har jeg ganske god kjennskap til Asus, Abit og MSI. Siste Abit-kort hadde jeg (og sønnnen min) utrolig mye problemer med. RAM-slotene bøyde seg når brikkene ble satt inn, rare feilmeldinger, elendig brukemanual og Abit fortalte ikke sannheten. De visste om problemet, men valgte å ikke fortelle oss om det, men vi fant løsningen på Abit-forum i USA. Dessuten har det nå kommet (iallefall på Komplett) en kortprodusent jeg ikke har hørt om - nemlig EpoX. Hvilket kort som bør velges er vanskelig for meg, men ett må jeg ha................. :hmm:

Lenke til kommentar
Tja Jarmo - og dere andre. Har kikket på testene som er linket til. Dette er ikke lett å bli klok på. I noen tester er Intel opplagt bedre, mens i andre tester igjen er AMD bedre. Kan jo kanskje synes som om det har noe med programmene som blir brukt under testene. Det virker nesten på meg som om de profesjonelle video-redigeringsprogrammene liker Intel best, mens de mer hobby/hjemmebruker(som meg) er AMD vel så bra eller kanskje bedre. Ikke vet jeg?

Når det gjelder hovedkort har jeg ganske god kjennskap til Asus, Abit og MSI. Siste Abit-kort hadde jeg (og sønnnen min) utrolig mye problemer med. RAM-slotene bøyde seg når brikkene ble satt inn, rare feilmeldinger, elendig brukemanual og Abit fortalte ikke sannheten. De visste om problemet, men valgte å ikke fortelle oss om det, men vi fant løsningen på Abit-forum i USA. Dessuten har det nå kommet (iallefall på Komplett) en kortprodusent jeg ikke har hørt om - nemlig EpoX. Hvilket kort som bør velges er vanskelig for meg, men ett må jeg ha................. :hmm:

Epox har eksistert lenge ;)

Har du bestemt deg hvilket system du vil gå for ?

Lite penger = 754

Litt mer penger = 939

Ps. Riktig det at proff. video/filmfolk bruker stort sett bare Intelsystemer

mens spillefolk kjøper stort sett AMD...

Lenke til kommentar

For meg så spiller ikke pengene SÅ stor rolle. Det er ikke den kjempeforskjellen det er snakk om heller.

Tror likevel jeg kommer til å gå for 754-cpu. Har flere pc'er her hjemme med samme cpu og hovedkort og så langt har det gått fint. Dessuten har jeg en stillegående god kjøler til en slik cpu. Kanskje fint hvis noe havarerer å kunne bytte om litt?

Kom igjen med et greit og kanskje fint hovedkort.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=18760 hovedkort 1000kr

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23727 cpu, 3200+ 1500kr

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos Litt billig ram, men ikke den billigste. Vill anbefale dette som en billig brikke framfor corsair som er litt billigere pga livstidsgaranti. latency = 2.5-3-3-7 1250,-

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos Koster litt mer men har bedre tilgangs tider, 2-2-2-5-1 1900kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...