Gå til innhold

Hvorfor er operatørene så trege med å bygge ut 3G?


Anbefalte innlegg

:mad::mad::mad: Sorry språket mitt, men jeg blir så utrolig opprørt når det virker som ingen i dette lille *****landet bryr seg om 3G. Er det rart at mobilgigantene ikke er villige til å satse på 3G salg i Norge? Operatørene er treige som bare d. Tenk dette: Sverige og Danmark har hatt 3G i tre år!!!!!!, og her sitter vi på rompa og snakker inn i en telefon. Jeg vet ikke helt om det er operatørene eller gigantene sin feil at ingen gidder å kjøpe mobiler, men jeg blir ihvertfall helt gal!!!

 

Har jeg rett, eller begynner jeg å bli helt gal. For meg er det ihvertfall som om hodet mitt sprenges nå :hrm::hrm::hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:mad::mad::mad: Sorry språket mitt, men jeg blir så utrolig opprørt når det virker som ingen i dette lille *****landet bryr seg om 3G. Er det rart at mobilgigantene ikke er villige til å satse på 3G salg i Norge? Operatørene er treige som bare d. Tenk dette: Sverige og Danmark har hatt 3G i tre år!!!!!!, og her sitter vi på rompa og snakker inn i en telefon. Jeg vet ikke helt om det er operatørene eller gigantene sin feil at ingen gidder å kjøpe mobiler, men jeg blir ihvertfall helt gal!!!

 

Har jeg rett, eller begynner jeg å bli helt gal. For meg er det ihvertfall som om hodet mitt sprenges nå :hrm::hrm::hrm:

Du vet at Telenor har hatt sitt 3G-nett oppe siden 1. Desember...?

Lenke til kommentar

Er det din ustyrlige trang til å bruke TUSENVIS av kroner på å se den du snakker med som gjør deg så forbanna?

 

Har riktig nok en 3G telefon selv, men den kjøpte jeg ikkje bare pga 3G funksjonen...

 

Nå som WiFi-LAN blir mer og mer utbredt tror jeg ikke UMTS blir så "hippt" lenger. Er jo ikke så veldig imponerende båndbredde 3G-nettet tilbyr :roll:

 

Hva er egentlig den store fordelen med 3G, hvis du ser bort fra videotelefoni som er alt for dyrt uansett?

Lenke til kommentar

Jeg flytter denne til operatører og tjenester og endrer litt på enmetittelen for deg.

 

Det er et ganske enkelt svar på hvorfor Telenor, Netcom og 3 er trege med å bygge ut 3G nettverket: De tjener massevis av penger i dag og så lenge de ikke henger etter konkurrerende nettverk vil de fortsette å tjene penger på systemet slik det er i dag. Det er ikke et utrolig stort marked for 3G (det virker selvfølgelig annerledes på et forum med mobilinteresserte) så operatørene har lite å tape.

 

Om det er bra for kundene? Nei. Men jeg forstår absolutt hvorfor: De vil tjene mye penger, og de vil bruke lite :)

Lenke til kommentar
Tenk dette: Sverige og Danmark har hatt 3G i tre år!!!!!!, og her sitter vi på rompa og snakker inn i en telefon.

Må også ta i betraktning at høydeforskjellene i Danmark ikke er mye større enn det Steinar Hoen klarte hoppet i sine glansdager.

Danskene har dermed langt færre radisendere å modifisere enn Norge...

 

Sverige bare er sånn. (les: (Sony)Ericsson)

Lenke til kommentar
:mad::mad::mad: Sorry språket mitt, men jeg blir så utrolig opprørt når det virker som ingen i dette lille *****landet bryr seg om 3G. Er det rart at mobilgigantene ikke er villige til å satse på 3G salg i Norge? Operatørene er treige som bare d. Tenk dette: Sverige og Danmark har hatt 3G i tre år!!!!!!, og her sitter vi på rompa og snakker inn i en telefon. Jeg vet ikke helt om det er operatørene eller gigantene sin feil at ingen gidder å kjøpe mobiler, men jeg blir ihvertfall helt gal!!!

 

Har jeg rett, eller begynner jeg å bli helt gal. For meg er det ihvertfall som om hodet mitt sprenges nå :hrm::hrm::hrm:

Nå er jo det du skriver stort sett bare tull.

TeliaSonera åpnet 3G-nettet sitt 10. mars 2004, altså 1 år siden.

I Danmark er det kun 3 som har åpnet 3G-nettet, men en befolkningsdekning som er mye lavere enn både Netcom og Telenor. TDC i Danmark har ennå ikke åpnet.

 

Hverken Netcom eller Telenor bygger ut mer enn konsesjonskravet tilsier foreløpig. Konsesjonskravet finner du på PT sine sider.

NetCom åpnet sitt nett 1. mars med dekning i de 240 største tettstedene. Telenor åpnet sitt nett 1. desember, men nådde en nytt konsesjonskrav 1. mars med dekning i de 132 største tettstedene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

dog, disse utsagnene omhandler teoretisk hastighet, finner ikke den artikkelen enda, men fant noe. (men det med 19xxkbit/s som er snakk om er at det ikke er 2mbit/s, den er satt der for å forenkle hastighetsbetegnelsen.)

 

www.gsm-technology.com:

UMTS will deliver low-cost, high-capacity mobile communications offering data rates as high as 2Mbit/sec under stationary conditions with global roaming and other advanced capabilities

 

www.dagbladet.no : ( http://www.dagbladet.no/dinside/2005/03/15/426276.html )

UMTS

 

      Umts skulle gi oss 2 Mbit/s trådløs dataoverføring og masse penger i kassa for telekom-bransjen. Det endte med 384 Kbit/s, store forsinkelser og operatører på konkursens rand.

      Hva er det som skjedde? Hvorfor ble "bare" 384 Kbit/s?

      Innsendt av: Morten Sauthon

 

384 kbit/s har alltid vært planen i første versjon av UMTS. 2MB og mer til kommer i senere funksjonalitet som heter High Speed Uplink/ Downlink Packet Access. Telenor vurderer denne teknologien nå.

 

Bjørn Rudberg og Bjørn Amundsen

 

http://home.hia.no/~aovelu00/ :

UMTS vil gi teoretisk inntil 2mbit/s ved lav mobilitet i de beste områdene men praktiske datarater vil ligge på maksimalt 384 kbit/s ved høy mobilitet også i sentrale strøk. Andre mer skeptiske forskere mener at reel hastighet ikke kommer til å bli mer enn 114 kbps, eller tilsvarende det GPRS vil få etter en tid.

 

støttelitteratur:

 

infrastruktur i Norge:

http://www.npt.no/pt_internet/nyheter/24_0...turoversikt.pdf

 

telenors falske markedsføring av sitt 3g nett:

http://www.ocshoot.no/diskuter/archive/index.php/t-5598.html

Endret av phun-ky
Lenke til kommentar

Takker og bukker.

 

Trodde ikke den teoretiske hastigheten var så høy som 2 mbit, men det er den jo heller ikke i de fleste tilfeller utenfor laboratoriet. Likevel jeg som uttalte meg feil her, ikke du :)

 

Synd at operatørene har gitt tomme løfter, men det er vel heller vanlig opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Det er et ganske enkelt svar på hvorfor Telenor, Netcom og 3 er trege med å bygge ut 3G nettverket: De tjener massevis av penger i dag og så lenge de ikke henger etter konkurrerende nettverk vil de fortsette å tjene penger på systemet slik det er i dag.

Tja, hva tjener 3 penger på i dag?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke når selve 3G-nettet kommer, men når seriøse 3G-tjenester kommer.

 

Det blir ikke i 2005 i alle fall. Tilbudene til både Telenor og Netcom kan ikke betegnes som annet en direkte useriøs satsing på 3G inntil videre. Det er jo helt tydelig at de ikke ønsker at vi skal bruke de.

Lenke til kommentar
Det er et ganske enkelt svar på hvorfor Telenor, Netcom og 3 er trege med å bygge ut 3G nettverket: De tjener massevis av penger i dag og så lenge de ikke henger etter konkurrerende nettverk vil de fortsette å tjene penger på systemet slik det er i dag.

Tja, hva tjener 3 penger på i dag?

3 tjener penger i andre land.

 

3 trenger ikke etablere seg ordentlig i Norge enda, da etterspørselen ikke er så stor. Det lengre de venter, det billigere blir det for dem å bygge ut. Jeg forsvarer ikke operatørene og sier det er bra de venter, men dere tror da ikke at det er tilfeldig at de er så trege?

 

Hadde de sett et stort marked og mange penger hadde de selvfølgelig vært ivrige etter å kapre dette markedet.

Lenke til kommentar
:mad::mad::mad: Sorry språket mitt, men jeg blir så utrolig opprørt når det virker som ingen i dette lille *****landet bryr seg om 3G.

Vel, 3G er jo forelopig forbehold entusiastene. For de aller, aller fleste holder det lenge med det systemet som er i dag.

 

Er det rart at mobilgigantene ikke er villige til å satse på 3G salg i Norge?

Ikke egentlig, nei. Se over.

 

Operatørene er treige som bare d. Tenk dette: Sverige og Danmark har hatt 3G i tre år!!!!!!, og her sitter vi på rompa og snakker inn i en telefon.

Ja, du store min, verden er jo helt på styr. Stakkars oss som bare har GSM-dekning. Nei, jeg tror jeg skal emigrere til Afrika. Det blir sikkert lunt!

 

Jeg vet ikke helt om det er operatørene eller gigantene sin feil at ingen gidder å kjøpe mobiler, men jeg blir ihvertfall helt gal!!!

Vel, vi andre klarer oss ganske fint, vi, egentlig.

 

Har jeg rett, eller begynner jeg å bli helt gal. For meg er det ihvertfall som om hodet mitt sprenges nå :hrm:  :hrm:  :hrm:

Det finnes mennesker du kan snakke med om dette. Jeg tror nemlig ikke at du har rett.

 

---

 

Bare mine fjorten øre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...