poffer Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Stillte samme spørsmål for kun kort tid siden men tråden ble stengt pga 3 ordsregelen..... skjønner jo hvorfor denne regelen eksisterer men HALLO...... Uansett noen som kan forklare hva dette er? Lenke til kommentar
alen Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 VSYNC hehe, det er fra da alle hadde CRT-skjermer eller TV. Når bildet tegnes opp på en skjerm så tegner den den ovenfra ned. Hvis du velger i et spill å vente på VSYNC så vil du slippe tearing. Dette oppstår når bildet endres når opptegning av skjermen er kommet halvveis. For å slippe tearing så slår man på VSYNC. VSYNC er det tidspunktet fra bildet er ferdig opptegnet på skjermen til det starter å tegne på nytt. Hvorfor ikke ha på VSYNC hele tiden og slippe tearing sier du? Det er fordi da må man vente og gjøre ingenting mens man venter på VSYNC. Og da kan man ikke benchmarke framerates høyere en oppdateringen på skjermen. Lenke til kommentar
SEeK Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Med andre ord så kan du få flimrende streker og bilde som skjeier ut i 0,01 sek eller noe om du ikke har den på Men FPS blir lavere om du har den på, men dette gjør jo ingen ting om du har en dugelig maskin. Skal love deg at bildet blir mye penere i spill iallefall Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=358148&hl=vsync Endret 4. mars 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Trodde Vsync var sånn at det konstant ble sendt 30fps jeg, og at det visstnok skulle bli mer stabilt sånn... Lenke til kommentar
NixNax Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 FPS har ingen ting med skjermen å gjør... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Vsync gjør at du venter på å rendre hele frames (bilder) i stedet for å bare gå så langt som maskinen kan, og så begynne på neste bilde når den må. Når ikke vsync er på vil det da fremarte seg i at det ser ut som om bildet blir revet horisontalt når du beveger deg raskt, fordi den øvre og nedre delen av skjermen ikke vil passe helt sammen. Jo fortere du beveger perspektivet og jo lavere framerate du har, jå større vil forskyvningen bli, og dermed også plagsomheten. Vsync vil som sagt eliminere problemet med å bare lage hele frames, og ingorere uffulstendige. Da får du "perfekte" bilder uansett bevegelse, men taper altså en del teoretiske FPS da den må kaste vekk en del "rester" som den ikke får brukt. Om disse i det hele tatt har mye å si for menneskets oppfattelse av FPS i spillet er diskutabelt. personlig synes jeg vsync=av i de felste tilfeller er alt for irriterende til å bare godta. Tripple bufering kombinert med Vsync=på vil kunne gi deg fordelen med maks FPS som ved Vsync=av og ingen tearing som ved Vsync=på. Denne måten har dog et annet problem, nemmelig at pga. det lengre bufferet vil alle bevegelser bli en ekstra frame forsinket fra kontrollene beveges til resultatet sees på skjermen. Avhengig av spilltype og hvor mage FPS du klarer å dra, så kan dette både være betydelig eller helt ubetydelig. Gitt nok FPS er denne metoden absolutt å foretrekke. -Stigma Endret 4. mars 2005 av Stigma Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Tripple Buffering har ikke sitt eget dedikerte minne, men det tar av VRAM. Så forsåvidt så kan ytelsen gå ned også. Før var det slik at et program måtte være kodet for å få brukt den tredje bufferen, sikkert ikke slik nå. Jeg har den på ihvertfall =) Lenke til kommentar
poffer Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Takker så mye for gode svar Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Tripple buffering kan tvinges i OpenGL (på ATi kort), ikke i D3D. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Tripple buffering kan tvinges i OpenGL (på ATi kort), ikke i D3D. Tvinges? Trudde den bare enablet "support", ikke at den tvang en app. til å bruke TB.? Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 finnes det en sånn meny for oss Geforce 6800 eiere og? V syncen min drar systemet mitt skikkelig tilbake men jeg orker ikke og la den være av. Blir gal i øynene da Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Tripple buffering kan tvinges i OpenGL (på ATi kort), ikke i D3D. Tvinges? http://home.no.net/webfast/Lucifer/Tripple.jpg Trudde den bare enablet "support", ikke at den tvang en app. til å bruke TB.? Nei, den instillingen tvinger kortet til å bruke tripple buffering med alle OpenGL spill. http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&...dpost&p=2691934 Endret 5. mars 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 finnes det en sånn meny for oss Geforce 6800 eiere og? V syncen min drar systemet mitt skikkelig tilbake men jeg orker ikke og la den være av. Blir gal i øynene da Nei dessverre gir ikke nVidia denne muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå