Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motorvask - pros and cons


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vasker iallefall motoren med vanlig motorrens og høyttrykk

 

og siden jeg kjører vag, så er det viktig og ha en kanne med trykkluft på boks i nærheten (blir vått inne i fordelerhuset) og da tenner ikke bilen! såh

 

 

hvordan dette er med "nyere" biler vites dog ikke

Lenke til kommentar

Legger til en viktig ting jeg:

 

Om du har en gammel bil og det er lenge siden den har fått en motor vask

(mye skitt på motoren) er det stor sansynlighet

for at den vil begynne å bruke mer olje.

 

Skitt fungerer som en slags pakkning.

Det er jo bedre å ha en skitten motor enn

en som sluker olje :thumbup:

Lenke til kommentar

hei. det jeg alltid gjør er å pakke inn fordeler,sikringsbokg, og andre ting som ikke bør få vann på seg. bruker brødposer å strikk. på forgasserbiler tar jeg av hele luftfilter boxen, og pakker inn forgasseren og. er lettere å komme til uten filterboxen.

 

sprayer på motorvask, så vente noen minutter, så spyle godt med høytrykksspyler :yes:

Lenke til kommentar
Legger til en viktig ting jeg:

 

Om du har en gammel bil og det er lenge siden den har fått en motor vask

(mye skitt på motoren) er det stor sansynlighet

for at den vil begynne å bruke mer olje.

 

Skitt fungerer som en slags pakkning.

Det er jo bedre å ha en skitten motor enn

en som sluker olje :thumbup:

den der tok jeg ikke helt du...

 

 

du sier at en skitten motor bruker mer olje?

 

 

hvorfor sier du da lenger ned i posten din at det er bedre og ha en skitten motor enn en som bruker olje?

 

 

 

 

eller?

Lenke til kommentar

Når vi sier at en motor BRUKER olje, er det jo indre lekkaskjer som er årsaken, at motoren p.g.a. slitasje forbrenner olje.

 

En sliten motor vil jo ikke forbruke mer olje fordi at den for seg en utvendig motorvask, men det kan kan jo begynne å lekke mer.

 

Regner med at det var det du tenkte på, Tor Haakon?

Lenke til kommentar

Skitten fungerer som pakning.

Når du fjerner skitten fjerner du også "pakkningen".

 

Gjelder på gamle motorer som topppakkningen begyner å bli dårli på.

Derfor er det bedre å la skitten være,slik at motoren ikke

begyner å svette mer.

 

Skjønte du det nå???

Lenke til kommentar

Takker karer. Og det er jo en gammel motor med 230k på telleren. Tenker jeg skal nøye meg med en kattevask, og ikke bruke høytrykksspyler ihvertfall.

 

Litt parafin, en gammel oppvaskbørste, lunka vann, masse filler. Og en lett og elegant dusj med WD40 over hele sulamitten til slutt. Fine greier.

 

Grunnen til alt dette kan dere lese om i den stengte posten "en skikkelig dum historie".....

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jeg vaska motoren min for noen år siden med hageslange, endte opp med turtalssperre på 3200rpm i flere dager, noe som er upraktisk på en automatbil.

Skal motorrommet mitt vaskes så får ett verksted gjøre det, da får jeg i allefall garanti for at bilen fungerer som den skal etterpå.

Var forresten på en Nissan Laurel 2,4SLX 1988 mod.

Lenke til kommentar

etter hva jeg har erfart og hørt, bør man IKKE bruke høytrykk over viktige komponenter, som sikringsboks, fordeler, tenningsystem generelt.

Det skal ikke være noe som helst problem å spyle over en fordeler, tenningshjerne og slikt uten å ødelegge noe.

 

Selv på min 440 1,7 i, der har jeg både tenningshjernen og sikringsboksen i motorrommet, en god dæsj med såpe, la det virke en stund.. og så gå til med varmtvannsvasker på lavt trykk..

 

Så har man tilgang til en høytrykkspyler med varmtvann, bruk heller den med lavt trykk istede for høyt trykk og kaldt vann.

Lenke til kommentar
Når vi sier at en motor BRUKER olje, er det jo indre lekkaskjer som er årsaken, at motoren p.g.a. slitasje forbrenner olje.

 

En sliten motor vil jo ikke forbruke mer olje fordi at den for seg en utvendig motorvask, men det kan kan jo begynne å lekke mer.

 

Regner med at det var det du tenkte på, Tor Haakon?

Det var akkurat det jeg mente.

 

Opplevde det på den gamle Mazda`n min (626)

Det var ikke mye mer olje den brukte,bare 2 eller 3 dl

pr 100 mil.

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke styggmye jobb å pakke inn følsomme komponenter i plastposer...

da er det enklere å heller unngå å spyle på de følsommme komponentene da.

 

kommer selvfølgelig helt ann på hvor de sitter i motorrommet, har selv ikke særlig annen erfaring enn lastebilmotorer og selvfølgelig min egen i min bil.. og der er allt slik at det tåler vann.. selv all elektroniikken.. som er puttet i den.

Lenke til kommentar

QUOTE der er allt slik at det tåler vann.. selv all elektroniikken.. som er puttet i den.

 

ja det meste i motoren tåler en vannsprut!!! :yes:

det gjør alle biler.

 

men saken er det av vist du bruker høytrykkspyler og skal ha det bra, så nytter det ikke hvor mye vann bilen din tåler,

 

vann i høytrykk kommer seg inn mellom deksel til sikringene/releer, fordeler

og slikt. derfor må man pakke inn eller være forsiktig.

 

en ting til. ikke bruk for varmt vann i høytrykken!!! har prøvd.

 

hadde et steinsprang i et panser på en ny audi, jeg trodde det var en flue el nå, så jeg porra på med varmt høytrykksvann. plutselig løsnet lakken av halve panseret.

og for av..... er billakkerer så jeg skulle tenkt litt lenger. men men.......................

Lenke til kommentar

hei..- ja det lønner seg å gjøre forarbeid. det gjelder biler som damer...........

 

problemer er at varmtvann på lavtrykk ikke tar mer enn 1%

av hva kaltvann på høytrykk gjør :yes:

 

skal driten bort. så må det høytrykk til.

 

har brukt høytrykk i 9 år nå og er bare 2 ganger tror jeg at jeg har blitt

litt blaget med å få bilen til å gå ordentlig!! begge gangene var det kommen vann

i fordelerhuset. utrolig lite som skal til egentlig.

 

vet og at noen har vært plaget med overslag i pluggledningene etter motorvask.

 

så det beste er uansett å skru av fordelerlokket og tørke godt rent inni dær.

og tørke av pluggledningene etter vask. evt la bilen stå en stund....

 

så får man jo en liten motorsjekk samtidig :thumbup:

Lenke til kommentar
hei..- ja det lønner seg å gjøre forarbeid. det gjelder biler som damer...........

 

problemer er at varmtvann på lavtrykk ikke tar mer enn 1%

av hva kaltvann på høytrykk gjør :yes:

 

skal driten bort. så må det høytrykk til.

 

har brukt høytrykk i 9 år nå og er bare 2 ganger tror jeg at jeg har blitt

litt blaget med å få bilen til å gå ordentlig!! begge gangene var det kommen vann

i fordelerhuset. utrolig lite som skal til egentlig.

 

vet og at noen har vært plaget med overslag i pluggledningene etter motorvask.

 

så det beste er uansett å skru av fordelerlokket og tørke godt rent inni dær.

og tørke av pluggledningene etter vask. evt la bilen stå en stund....

 

så får man jo en liten motorsjekk samtidig :thumbup:

har du noen gang tatt oppvasken hjemme?

om du har, da har du sikkert oppdaget at det å skylle koppene i varmtvann fjerner dritten mye lettere enn å skylle i kaldtvann.

 

Varmtvann er 10 ganger mer effektivt til å fjerne fett og smuss en det kaldt vann er.

Og når du spyler med høyttrykk er risikoen mye større for at vann trenger inn på plasser den ikke skal, mens spyler du med varmtvann og lavt trykk slipper du det.

 

Nei, varmtvann er best uansett..

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Stig.

 

Men på en gammel bil,med ikke fult så mye elektronikk

i motor rommet gjør det ingenting å bruke høytrykk (min erfaring).

Men det frartar jo ikke folk å bruke huet dah! ;)

 

Du spyler ikke direkte på komponenter som kan ta skade av vann.

Er du usikker,bruk varmt vann å lite trykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...