Arntfinn Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 Leste en guide om å lage en bong kjøler http://www.hardwareoc.com/matt_bong1.php og så leste jeg den artikkelen på gårsdagens nyheter (husker ikke hva sia heter :wink:). På 'gårsdagens nyheter' artikkelen så står det at mye vann fordamper og at det må fylles på ganske ofte, men på hardwareoc så står det ikke noe sånt. Kommer det ann på konstuksjonene av bongen? Lenke til kommentar
Novec Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 For at en bongkjøler skal være skikkelig effektiv vil alltid noe vann fordampe, men hvor mye som fordamper avhenger veldig av hvor sterk luftstrømmen fra vifta er, om det er noe slags filter i toppen, hvordan det hele er konstruert, osv. Det virker faktisk som om HardwareOC's konstruksjon ikke har noen direkte gjennomgang for lufta, noe som selvfølgelig gjør at det ikke fordamper like mye vann, samtidig som kjøleeffekten synker drastisk - det er i alle fall min teori. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Her finner du mer - sjekk under watercooling på menyen til venstre: http://www.overclockers.com/ Lenke til kommentar
Novec Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Yup, leste gjennom den i bong-raidet mitt :smile: Mye nyttig der, det er jo en av de opprinnelige artiklene med mye bakgrunnstoff og grundig gjennomgang av byggingen. Lenke til kommentar
ebola Skrevet 13. september 2001 Del Skrevet 13. september 2001 kan ikke si jeg er helt stødig på vannkjøling osv.. men hva skal man med en bong? istede for radiator?? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. september 2001 Del Skrevet 13. september 2001 Med en bong kan en få vanntemperaturer _under_ romtemperatur. Dette fordi energien forsvinner i forma av vanndamp. Å fordampe vann krever mye energi. Dessuten må det jo være mye kulere med bong :smile: Bakdelen blir "bråket" av rennende vann. Les artiklene jeg har henvist til over så er du med :smile: mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 13. september 2001 Del Skrevet 13. september 2001 Quote: On 2001-09-11 18:26, CannoliBoy skrev:For at en bongkjøler skal være skikkelig effektiv vil alltid noe vann fordampe, men hvor mye som fordamper avhenger veldig av hvor sterk luftstrømmen fra vifta er, om det er noe slags filter i toppen, hvordan det hele er konstruert, osv. Det virker faktisk som om HardwareOC's konstruksjon ikke har noen direkte gjennomgang for lufta, noe som selvfølgelig gjør at det ikke fordamper like mye vann, samtidig som kjøleeffekten synker drastisk - det er i alle fall min teori. Så du mener at man helst bør ha et "luftehull" i toppen? Hm.. kan bli MYE vanndamp etter en 6-timers runde med Red Alert 2 det.. Og MYE påfylling :sad: Lenke til kommentar
ebola Skrevet 13. september 2001 Del Skrevet 13. september 2001 Quote: Bakdelen blir "bråket" av rennende vann. må ikke glemme at du springer på do hvert 5.min... :smile: Lenke til kommentar
Novec Skrevet 14. september 2001 Del Skrevet 14. september 2001 Quote: On 2001-09-13 20:09, kaktus_ skrev:Så du mener at man helst bør ha et "luftehull" i toppen?Hm.. kan bli MYE vanndamp etter en 6-timers runde med Red Alert 2 det.. Og MYE påfylling :sad: Hvis du ser på hvordan de fleste kjølerne er konstruert, er de åpne i toppen. Noen har et slags filter for å ta med de største vanndråpene som blåses oppover av vifta. Jeg veit ikke hvor mye vann som går bort, men du må nok regne med å miste rundt en liter i døgnet selv om du har godt filter og lav fart på lufta. Det er forresten ingen stor fordel å ha kraftige vifter. Prosessen er relativt treg i utgangspunktet, og rask luft vil ta med seg mye mer ufordampet vann (små dråper som ikke riktig har blitt damp enda). Lenke til kommentar
arnter Skrevet 14. september 2001 Del Skrevet 14. september 2001 Det med fordamping er da ikke noe problem, det er da barer å videreutvikle "bong"kjøleren litt! Noen som har sett hvordan et dass fungerer? når det blir for lite vann kobles en bryter inn å det fylles opp! Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 14. september 2001 Forfatter Del Skrevet 14. september 2001 Men da må man også ha et reservoar som etterhvert blir tømt, og man må fylle på _________________ Tell me if I'm wrong Fight Till You Diiiie!!! [ Denne Melding var redigert av: Arntfinn på 2001-09-14 21:34 ] Lenke til kommentar
arnter Skrevet 14. september 2001 Del Skrevet 14. september 2001 Ble bort heftet når jeg skrev i stad. Det jeg mente var at en kan ha tanken direkte påkoblet vann-nettet skkurat slik som et dass og når det har fordampet nok så fylles det opp til normalt nivå og påsyllingen stopper da! Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 14. september 2001 Del Skrevet 14. september 2001 Det du tar opp der har jeg tenkt litt på.. Går det ikke an å koble en vannkjøling rett på vannettet, så får man alltid iskaldt vann og trenger ikke verken pumpe eller reservoar..? Vann rett fra en slange koblet på en krane, og et utløp kanskje i utslaget til f.eks vaskemaskinen.. Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 15. september 2001 Del Skrevet 15. september 2001 Det er utrolig mye luftbobler som blir i vannet når den skal stå såpass åpen som at den skal fungere som pumpe da... Lenke til kommentar
Wartech Skrevet 15. september 2001 Del Skrevet 15. september 2001 Da kommer vannverket og klager på at man bruker så SINNSYKT mye vann :smile: Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 15. september 2001 Del Skrevet 15. september 2001 Bah. Fadern har vannet stående å renne heile til no greier i garasjen, så hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det? :smile: Jeg tror ikke man trenger å ha kranen på full måkking, halv må da holde. Da er det jo ingen bobler i vannet. Dette må jeg prøve. Lenke til kommentar
petersv Skrevet 15. september 2001 Del Skrevet 15. september 2001 Quote: On 2001-09-14 21:44, arnter skrev:Ble bort heftet når jeg skrev i stad. Det jeg mente var at en kan ha tanken direkte påkoblet vann-nettet skkurat slik som et dass og når det har fordampet nok så fylles det opp til normalt nivå og påsyllingen stopper da! Man kan bruke en flotør på en arm koblet til en kran, eller bale et rør som er festet med en siden med en hengsel, og på den andre siden en isoporbit. Inni kan man ha ei kule, når nivået blir for lavt ruller kula og treffer en bryter som f. eks. sender strøm til en magnetkran fra oppvaskmaskin eller noe, og dermed tapper opp. Når det er nokk vann ruller kula tilbake og tappingen avsluttes. Må nesten skrive 20©01 Peter S. på den :wink: Det tror jeg er den enkleste måten å gjøre det på... [ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2001-09-15 17:57 ] Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Quote: On 2001-09-15 17:42, kaktus_ skrev:Bah. Fadern har vannet stående å renne heile til no greier i garasjen, så hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det? :smile:Jeg tror ikke man trenger å ha kranen på full måkking, halv må da holde. Da er det jo ingen bobler i vannet.Dette må jeg prøve. Nah, ikke for å knuse noen drømmer her, men noen ting bør du være obs på. Du vil kunne få store kondensproblemer hvis du ikke isolerer absolutt alt av slanger veldig godt. Springvann holder vel 3-7 grader. I tillegg så ligger du tynt an hvis vannet skulle forsvinne noen minutter. Jeg ville nok gå for en avansert bong-kjøler eller en vannkjølt radiator. (2-delt system) sistnevnte bruker også vann rett fra springen, men kondens problemet forsvinner, da du selv kan bestemme temperatur på den indre kretsen som sirkulerer i PC. Lenke til kommentar
oleHgodo Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Hmm. det er da lett å fikse de to mes vanlige problemene, her er i alle fall slik jeg gjorde det. 1. Bråk!: Meget simpelt, legg bare en svamp i bunn av tårnet slik den ligger over vannet, i tilleg har jeg satt in en tynn svamp bak vifta og en i toppen av tårnet, dette gjør den extremt stillegående. Men ver sikker på at det ikke er såpe i svampen, det var det i den første jeg testa, endte opp med å skummlegge halve kjellerstua 2.Vann: På den simpleste måten jeg kunne tenke meg kjøpte jeg en 10l vanntank (som det står "Full Fart" på , så to jeg en slange mellom tårnet og tanken. Med den liggende blir vannhøyden akkurat passe og jeg har da ca 11l i "Bongen" og det holder lenge. Men det beste med en "Bong" er at den er MYE mer efektiv og stillere en en vanelig radiator + den er en god del billigere! Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 jobber selv med en bongkjøler. (har pressa'n inn i knust &hærverk timene :wink: ) har ingen pc å kjøle (statoil pc) så det blir vel med komfyren :wink: . vet ikke hva pumpe jeg skal bruke, men det blir vel noe billige lensepumper eller lignende. Angående reservoar: leste på overclockers.com en genistrek: stor lufttom tank (i mitt tilfelle 15liter) over bongreservoar med rør ned. når vannstanden synker kommer luft opp, og vann presses ned, vannstanden holdes stabil på selvbestemt nivå, everyone's happy! skal ha 7 dioder til å overvåke vannstand + et par summere og en brannvarsler (fjerner det radioaktive, dah!) ganske billig! kommer til å sette inn noe om det på sida (http://www.sjantens.net/) laget av 1,5liters flasker! skal også ha såå kraftig pumpe at vannet sprutes opp, og treffer bunnen til ei 0,5liters flaske! festet med mors strikkepinner dah... noen som har flere tips: send til e-mail......! PS! flere skal ha credit her. Siste endring (tror jeg...): jeg kommer til å benytte to clas ohlson termometre: et inne/ute (mod til to ute) og et temp/hygrometer, mod til en inne, og hygro inn gjennom vifta.... noen som har erfaring med mod'e hygroen? hvor er sensoren? :?: vil bare si en ting til (for i dag....): har tenkt på å bruke UV-lys inne i tårnet, for sysns skyld, men også det at UV-lys dreper mikroorganismer (og blek vinterhud ) Noen som har tips om hvordan dette kan gjøres (i tillegg til en mengde silikon/limpistol rundt elektronikken)? ________________ Noen som har en P1 eller eldre de vil bli kvitt? [ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2001-10-11 12:03, 2001-10-11 12:04, 2001-10-11 12:41, 2001-10-11 18:52 og 2001-10-15 13:49 ] [ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2001-10-17 08:28 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå