Cuneax Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hvilket grunnlag har egentlig Kristin Krohn Devold for å være forsvarsminister? I den følgende lista vises hennes utdanning osv. Det er såvisst ikke mye militærsakkyndig utdanning med i bildet her. Hvorfor i all verden er hun forsvarsminister? Kristin Krohn Devold Forsvarsminister (Høyre) Født 12. august 1961 i Ålesund. Gift, to barn. Utnevnt til forsvarsminister 19. oktober 2001. Utdanning og yrke: 1980: Eksamen videregående skole 1980-1981: Realfagstudier Oslo 1985: Siviløkonom NHH Bergen 1985-1986: Sosiologi mellomfag, Bergen 1997: Forsvarets høgskoles Sjefskurs 2000: Forsvarets høgskoles Totalforsvarskurs 1986-1987: Markedskoordinator Norsk Data. For yrke se også Offentlige verv. Stortingsrepresentant Stortingsperioder: 1993-97, 1997-2001 og 2001-2005: Representant for Oslo Medlemskap i presidentskapet: 1993-97: sekretær i Lagtinget Medlemskap i stortingskomiteer: 1993-97: medlem Næringskomiteen 1997-2001: medlem Valgkomitéen, medlem Arbeidsordningskomiteen, varamedlem Den utvidede utenrikskomité, leder Justiskomitéen 2001-2005: medlem Valgkomitéen Medlemskap i delegasjoner: 1993-97: varamedlem Konsultasjonsorganet for EØS-saker (EØS-utvalget) Medlemskap i gruppestyrer: 1997-2001: medlem gruppestyre Høyre. Kommunalpolitisk aktivitet: 1991-1993: Medlem Oslo bystyre Offentlige verv: 1991-1992: Medlem Styret for St. Hanshaugen alders- og sykehjem 1992: Medlem Finanskomitéen i Oslo 1992-1993: Leder Byutviklingskomiteen i Oslo (kommunalråd) 1989-1993: Medlem Styret for Statistisk Sentralbyrå Tillitsverv i partiet: 1987-1992: Gruppesekretær Høyres stortingsgruppe 1996-: Medlem Høyres sentralstyre Tillitsverv i organisasjoner: 1999-: Medlem Styret for Redd Barna 1999-: Medlem Styret for Stiftelsen Operasjon Nordlys 1999: Medlem Styret for hovedkomite håndball-VM Andre administrative verv: 1990-1992: Medlem Styret for Oslo Data 2000-: Medlem Andresen & Butenschøn AS (kulturforlag) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Svaret gir seg selv. Men jeg vil hevde at det - rent prinsipielt - ikke alltid er en negativ ting. Folk fra miljøet har ofte for tette bindinger til det, og bukken er ikke alltid den beste til å passe havresekken. Samferdselsministeren (som kom fra Netcom) er et eksempel. Men eksempelet Krohn Devold viser så altfor tydelig hvordan det politiske miljøet i Norge og på Stortinget spesielt fungerer. At milliardunderskudd ikke får konsekvenser fordi "opposisjonen ikke er på regjeringsjakt" antyder at ting ikke fungerer bra nok. Jeg krymper meg hver gang jeg ser Marit Nybakk stå på TV og si "Dette er ikke akseptabelt", og så viser det seg hver gang at er det akkurat det det er, og statsråden blir sittende. Geir Lenke til kommentar
auditman Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Litt av problemet med Kristin Krohn Devold er at hun ikke har klart å holde gutta i grønt i ørene. De har stort sett fått gjøre som de vil. Resultatet er at de har klart å rote det skikkelig til. Riksrevisjonen godkjenner ikke regnskapene (og det skjer ikke ofte) og de har bommet med en MILLIARD (1000 millioner!!) i forhold til budsjettene. Jeg tror vi skal være glad for at ikke en av dem er minister. Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Nå må vi jo være oppriktige her, mye av pengene har blitt borte i iraq og afghanistan, frakte ting dit etc... Men det er fremdeles litt rart å ha en forsvarminister som ikke har hatt førstegangstjeneste Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Problemet er vel at det ikke helt funker med en kvinnelig forsvarsminister i en mannsdominert hær. Jeg mener at mye av beskyldningene mot Krohn Devold er gale, hun har blitt et offer for en aldri så liten mannsdominns. Og ja, jeg er selv mann. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Synes Devold er et lite problem i forhold den voksende "virkelighetsfjerningen" som er i ferd med å utarte seg på tinget. Flere kommer nå rett ifra skolebenken og inn i roller på tinget. De har null og niks praktisk erfaring fra noe som helst arbeidsliv. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 *Vente på innlegg fra Dotten* Problemet med ministerpostene er vel at den som er mest engasjert innenfor feltet får stillingen, ikke nødvendigvis den som viser seg å være best kvalifisert. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Synes Devold er et lite problem i forhold den voksende "virkelighetsfjerningen" som er i ferd med å utarte seg på tinget. Flere kommer nå rett ifra skolebenken og inn i roller på tinget. De har null og niks praktisk erfaring fra noe som helst arbeidsliv. Enig, hadde folkene "der inne" hatt minimumserfaring så hadde vi kansje sluppet unna i mine øyne tåpelige ting.. (les: arbeidsgiveravgift med mye mer). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 *Vente på innlegg fra Dotten* Er et litt ømfindtlig tema dette her. Men helt oppriktig, når man har tatt valgene om omstilling i så stor skala og samtidig innføre så store endringer innen regnskapsføringen, i tillegg til dette har hæren fått en god del forpliktelser i utlandet, så tror jeg det ville gått ad undas uansett hvem som sitter som minister. Hadde det vært andre partier som satt i regjeringen så ville nok endringene vært anderledes og et underskudd ville kanskje ikke vært så stort. Men så er det nå slik at Forsvaret hadde et sterkt behov for å omstille seg. Det som virkelig er ille er at ingen i ledelsen, hverken Devold eller Frisvold har tillit blandt de som er satt til å beskytte dette landet. Moralen i forsvaret er rimelig bunnskrapt og det er ikke kjekt å se den stadig negative fokusen i media om arbeidsplassen sin, og det stort sett pga personer som Devold og Frisvold sin klumsete fremgangsmåte, kombinert med skandaløse politikere som er ute etter å svartmale. Det finnes flere i Forsvaret som setter liv og helse på spill for å hjelpe andre mennesker, og takken er at jobben blir svartmalet i pressen. Politikere som er med på å skape "skandale" temningen som råder gjør hån av de som vier sitt liv til å forsvare vårt samfunn og våre verdier. Men tilbake til saken. Devold har nok en del teoretisk kunnskap om forsvaret, men hun mangler den praktiske erfaringen. Jeg tror ikke engang hun har gjennomført førstegangstjeneste (korrigermeg om jeg tar feil) og det er isåfall ille, for hun har da ikke førstehånds kjennskap til det hun er satt til å lede. Men det er jo tilfelle med flere statsråder. Jeg krymper meg hver gang jeg ser Marit Nybakk stå på TV og si "Dette er ikke akseptabelt", og så viser det seg hver gang at er det akkurat det det er, og statsråden blir sittende. Om Devold er ille så er Nybakk langt værre. Den dama der er overhodet ikke god og hun er en stor skam. Lenke til kommentar
NorwegianZealot Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 jeg kjenner Devold, hun har mye kompetanse innen ledelse. Problemet er helt klart at mannlige generaler ikke takler å bli styrt av en kvinne Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 jeg kjenner Devold, hun har mye kompetanse innen ledelse. Problemet er helt klart at mannlige generaler ikke takler å bli styrt av en kvinne Og det har du fra hvor? Lenke til kommentar
NorwegianZealot Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 fin blend av kunnskap, magefølelse, rykter og erfaring;) noen problemer med det? Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Synes ikke man kan gi all skylden på Devold selv om hun ikke akkurat har gjort jobben sin bra nok. Økonomien i forsvaret legger opp til at man må sløse mye for å få tildelt nok penger neste år. Der jeg tjenestegjorde skjøt alt befalet jula inn for å bruke opp all ammunisjonen så de fikk penger til annet året etter. De skjøt unna for enorme mengder penger og leiren hadde ikke mer 7,62 igjen to uker før jul Nesten alt av 12,7 og m72 forsvant også i prosessen! Det værste var nesten at de menige måtte pusse mg'er som hadde skutt noen tusen skudd hver. Hat! Skylda ligger i militærets ledelse generelt og mangel på økonomisk kompetanse hos ledelsen Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 jeg kjenner Devold, hun har mye kompetanse innen ledelse. Problemet er helt klart at mannlige generaler ikke takler å bli styrt av en kvinne Å påstå at noen av de fremste lederne i forsvaret har probemer med sin sjef pga hun er en kvinne er uhørt. Den påstanden bør du virkelig backe up med harde fakta. Slike injuriende uttalelser hører ingen sted hjemme hvis man ikke legger litt kjøtt på bena her. Det er ingenting overhodet som tilsier at forsvarsministerens kjønn er årsaken til at forsvaret gikk med 1 mrd i underskudd. Det er en absurd påstand. Blir så lei av at hver gang en kvinne feiler så skal man automatisk skylde på at det var menn sin feil som ikke taklet en kvinne. Vås vås og atter vås. Hvis genrealene og admiralene ikke takler å la seg styre av Devold (noe de faktisk takler) så er det helt andre grunner enn at hun har en vagina mellom bena som er årsaken. Det er vel pga av at hun er en kvinne at tusenvis av offiserer ikke har tillit til henne også, eller? Nei, blir så oppgitt over slike fordomsfulle og diskriminerende uttalelser. Det er ikke forsvarsledelsen som har de største problemene med Devold, det er det pressen som har. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Skylda ligger i militærets ledelse generelt og mangel på økonomisk kompetanse hos ledelsen Du er inne på et veldig viktig poeng der. Det er slik at mange unge personer får mye ansvar i forsvaret og pengene forsvinner fort til tider. Det er vanskelig for flere offiserer at det er ikke behovet for forsvar som avgjør hvor mye penger som skal brukes, det er pengene politikerne tildeler. Når sjøforsvaret ble satt til kai ifjor var det et klart signal fra ledelsen om at hvis man skal følge budsjettet som er resultat av byråkrati og kompromiss til punkt og prikke, så vil det kunne føre til at vår forsvarsevne blir redusert. Å kombinere fokuset på behov samtidig som på økonomi er vanskelig. Og at enkelte bruker midler som overhodet ikke er behov for gjør det enda vanskeligere. Lenke til kommentar
NorwegianZealot Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 So much hate klart at ledelsen i forsvaret mangler all sans for (moralsk) økonomisk styring. klart at de prøver å kvitte seg denne ypplingen av en kvinnlig leder ( i deres øyne). tror du gamle menn som husker Krigen vil at EN Kvinne skal komme inn og få all makt uten noe som helst erfaring innen krigføring. jezes vær litt mer respektfull ovenfor andres meninger! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 So much hate klart at ledelsen i forsvaret mangler all sans for (moralsk) økonomisk styring. klart at de prøver å kvitte seg denne ypplingen av en kvinnlig leder ( i deres øyne). tror du gamle menn som husker Krigen vil at EN Kvinne skal komme inn og få all makt uten noe som helst erfaring innen krigføring. jezes vær litt mer respektfull ovenfor andres meninger! Kommer aldri til å respektere fordommer eller disrkiminerende meninger. Men jeg kan respektere at du har meninger, det er et fritt land. Du viser en stor forakt og diskriminerende holdning. Å hevde at man ikke liker kvinner fordi man er mann og gammel er jo like diskriminerende som å hevde at kvinner er dårligere ledere enn menn. Det er ingenting som tyder på at ledelsen i forsvaret diskriminerer, men du har selv avslørt at du diskriminerer. Om du har vanskeligheter for å tåle at man påpeker at din påstand er diskriminerende, så er det synd. At Devold er kvinne har ingenting med forsvarets problemer å gjøre. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 fin blend av kunnskap, magefølelse, rykter og erfaring;)noen problemer med det? I alle fall et par. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 So much hate klart at ledelsen i forsvaret mangler all sans for (moralsk) økonomisk styring. Dersom det hadde hatt med hat og kvinnediskriminering å gjøre tror jeg neppe 50% av velgerne ville ha påstått at hun har gjort en dårlig jobb. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/04/425268.html Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg har relativt liten oversikt over Forsvarets oppbygning, så må bare spørre her... Hørte på nyhetene i går at hun ble referert til som "Sjef for de norske styrkene", stemmer dette? Jeg er av den oppfatning av at hun ikke har noen militær kommando? (eller hva man måtte finne på å kalle det) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå