Gå til innhold

Trenger hjelp med overklokking med Gigabyte nf-4

zaico

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et Gigabyte GA-K8NF-9 og en A64 3200+ (socket 939). Men får ikke til overklokke i biosen, hva gjør jeg feil?

Jeg gjorde følgende:

Satt opp cpu clock speed fra 200 til alt fra 210 til 250

Satt max memory speed til 200

Maskina ble ustabil uansett hvor lite jeg prøvde å overklokke, kan legge til at cpu-tempen er omlag 30 grader, og PSU er mer enn stor nok.

Hadde tidligere et NF-7, det var veldig brukervennlig iht overklokking.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er vel bare slik at det er en overgang fra å klokke "enkle" socket-A system/BIOS til A64.

Det er ganske mange nye valg i Bios for A64/S939.

Bl.a er det noe som kalles HT som i noen Bioser vises som 200,400,600,800,1000 eller (mer korrekt) 1x,2x,3x,4x,5x.

Når du klokker opp til FSB250 må du sette denne til 4x(800)..4x250=1000 som er "specs" for denne platformen (du *kan* gå over.. men ikke forvent stabilitet).

Deretter må du jo manuelt sette timings for RAM (som du har forsøkt?)..

Det første er å endre DRAM clock fra "Auto" til DDR333...dvs. når du kjører FSB250 blir det faktisk DDR400. Dessuten må du høyst sannsynlig sette timings manuelt iht. DDR400 (f.eks. 2.5,3,3,8)...ellers vil SPD/Auto velge SPD for DDR333...(f.eks. 2-3-3-7)..som kan gi ustabiltet/no boot...

Dette var bare noen tips...

Jeg testet nettopp ut ett MSI Neo2-FIR (i retur imorgen)..

Den Bios'en var relativ grei..det kortet jeg skaffet idag (ABIT KV8-3rd Eye) har en totalt forskjellig Bios (uGuru).. Finner vel ut av det... skal ihvertfall klare like bra klokk som jeg fikk på MSI-kortet (9x260...stabilt)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...