Gå til innhold

Hvordan?: Shutdown ved et spesielt klokkeslett?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om man kan lage et skript som lar deg slå av pc ved å oppgi klokkeslett? Jeg bruker å ha pc på om natten for å laste ned div ting å tang. Jeg vet ca når det er ferdig nedlastet. Og ønsker at pc skal slå seg av ved et spesielt klokkeslett. Er dette mulig? Jeg liker ikke at pc står på så lenge. Batch eller liggnende er ønskelig.... Kom gjærne med forslag!

Takker for alle svar :thumup:

mvh

Kristian

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du kan gjere er at du lager en veldig enkel batch fil:

Sitat
shutdown -s

og så bruker "planlagte oppgåver" som du finner i kontrollpanelet...

der kan du bestemme at fila skal starte det klokke slettet du vil...

-s = slår av maskinen

-r = denne kan du bruke i staden for "-s" viss du vil restarte pc'en og ikkje bare slå den av...

var den grei eller?

Lenke til kommentar
  Myubi skrev:
  Navitas87 skrev:
Jeg liker ikke at pc står på så lenge.

Hvorfor ikke?

"Når katten er borte danser musene på bordet" heter det. Kan aldri vite hva pc'n driver med når du er borte :p

Endret av morra
Lenke til kommentar

Vel, med et åpent og sikkert system der du har tilgang til kildekoden og kan verifisere at den gjør det den skal, kan du vite hva pc-en driver med når du er borte. Med forsvarlig sikkerhet trenger du heller ikke å være bekymret for at andre får maskinen din til å gjøre noe du ikke vil.

Jeg bruker Linux, har gjerne oppetid på flere måneder (maskinen startes på nytt bare ved kjernerekompilering eller strømbrudd) og opplever aldri at det skjer noe tull med maskinen min.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha den til å slå deg av er at den bråker en del. Så jeg våkner flere 10talls ganger når pc står på. Det ville vært kjekt om den slo seg helt av...

Ok, shutdown -s / -r kan jeg.

Men jeg er ute etter et skript som slår av pc automatisk av f.eks klokken 03.00. Forstår?

Lenke til kommentar
  Navitas87 skrev:
Går det an å lage et batch-skript som gjør dette? (bare lurer)

ja, halveis for det eg veit....

viss du ser lenger oppe so ser du batch (.bat) fila som du kan lage...

men for det eg veit so er den enkleste måten å bruke planlagte oppgåver til å starte batch fila akkurat det klokke slettet du vil!

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...