Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom bærbar win 98 og stasjonær win xp

Anbefalte innlegg

Som emne sier; er jeg ute etter en idiotsikker forklaring på hvordan jeg skal sette opp ett nettverk for deling av mapper mellom to maskiner som har følgende konfigurasjon: Bærbar med trådløs forbindelse(wan) og win 98 og stasjonær med win xp(lan). Disse er koblet til trådløs router med switch, denne er koblet til en adsl router(Telenor). Begge maskiner har NIS som sikkerhet. Ønske er å kunne dele filer mellom disse maskiner og internett tilkobling. Er dette mulig med NIS innstalert på begge maskiner? Har ikke tenkt å bruke den innebygde firewallen i den trådløse routeren. Så som sagt, en en idiot guide til hvordan jeg skal gå frem hadde vært flott. Har søkt i forumet her men er fremdeles usikker. Så hvis det er en som gidder å gi "dummie" forklaring på fremgangsmåte, er jeg dypt takknemmlig. Hvis ikke det er tilfelle, la heller være å svar på tråden, så kan den heller dø en sakte død i all stillhet. Håper på svar/guide. Og en ting til, jeg skal kryptere dette nettverket (64 bit)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverk mellom XP og Win 98 kan ofte by på trøbbel.

Først av alt må fil deling skrus på, på begge maskinene.

Gjeste kontoen på XP maskinen bør skrus på for gjøre det lettere å få tilgang.

Det er en stor sjanse for at du må installere Netbui protokollen på begge maskinene i tillegg til TCP/IP som allerede er installert.

Det blir ofte litt litt prøving og feiling med Win 98 i nettverk. Husker jeg hadde store problemer med det den gang jeg selv brukte det. Noen ganger funket det, andre ganger ikke, og for hver instilling som ble endret i nettverket så trengtes det en restart. Win 98 er en eneste stor forbannelse :)

Lenke til kommentar

Hm. For vel takke for at du gav ett slags svar, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter. Det var det jeg mente med at da er det bedre å la være å svare i det hele tatt. Ikke for å være utakknemlig, men jeg gav ett premiss for hva slags type svar jeg var ute etter; Alt eller ingenting :) .

Lenke til kommentar

Er det ingen som har en peker eller veiledning til hvordan man setter opp stasjonær maskin (win xp pro) med bærbar (win 98 se) så de kan dele filer i ett nettverk? klar over att jeg mer eller mindre skrev at det var bedre å la tråden dø enn å ikke få en god og informativ forklaring, men jeg hadde ikke trodd at den skulle dø så fort :blush::roll:

Lenke til kommentar

Hvis maskinen din med win 98 kan klare å kjør xp, bytt til xp... det er vel dat aller enkleste.... Jeg hadde det samme problemet... Kjører nå win xp på min Compaq laptop ( 400mHz cpu 64mb ram) går treigt men stabilt :cool:

Lenke til kommentar
Hvis maskinen din med win 98 kan klare å kjør xp, bytt til xp... det er vel dat aller enkleste.... Jeg hadde det samme problemet... Kjører nå win xp på min Compaq laptop ( 400mHz cpu 64mb ram) går treigt men stabilt :cool:

Vel, hadde det vært en mulighet, ja da hadde jeg nok ikke starta denne tråden. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...