Atomic Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg har sett på noen nettbutikker bl.a komplett.no at de foreslår PC4000 til et Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort, hvorfor? På spesifikasjoner står det kun at opp til PC3200 er støttet.. Er det noen andre fordeler enn OC som gjør at man ville kjøpt bedre ram enn det som er støttet? Jeg tenker på og kjøpe et av disse hovedkortene: Asus A8N-SLI Deluxe MSI K8N SLI Platinum Hvilket er å anbefale og med hvilke ram? (1024Mb) Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Vis du skal klokke er Corsair PC4400C25 å anbefale. Vis ikke anbefaler jeg OCZ Platinium Rev.2. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Ja som du nevner er overklokking grunnen til at folk kjøper disse brikkene. pc4000 kan kjøre høyere buss hastigheter enn hva en pc3200 brikke kan. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 så selv om hovedkortet kun støtter opp til PC3200, kan den dra mer ytelse ut av en PC 4000 brikke? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 så selv om hovedkortet kun støtter opp til PC3200, kan den dra mer ytelse ut av en PC 4000 brikke? Ja, vis du klokker CPU'n. Du kan selfølgelig klokke med PC3200 brikker og, men du kommer kansje en anelse lengere med PC4000 PC4400 osv. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 så selv om hovedkortet kun støtter opp til PC3200, kan den dra mer ytelse ut av en PC 4000 brikke? Ikke akuratt. Du får ikke automatisk bedre ytelse av å putte inn en pc4000 brikke. Den vil heller bli dårligere fordi den har dårligere timings. Men den vil igjen bli bedre når du skal overklokke fordi da har den mer å gå på. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 så selv om hovedkortet kun støtter opp til PC3200, kan den dra mer ytelse ut av en PC 4000 brikke? Ikke akuratt. Du får ikke automatisk bedre ytelse av å putte inn en pc4000 brikke. Den vil heller bli dårligere fordi den har dårligere timings. Men den vil igjen bli bedre når du skal overklokke fordi da har den mer å gå på. Ja, og uansett så vil jeg tru OCZ Platinium Rev.2 er det beste valget for deg. Disse er basert på Samsung sine TCCD IC'r og kjører på timingsene: 2-2-2-5. Det er de strammeste timingsene som finnes. Vis du skal spare litt mer, er Kingston HyperX et bra valg. Du vil neppe merke noen forsjell. De brikkene er ca. 200,- billgere og er også basert på Samsung's TCCD IC'r. Samme timings. Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Jepp da fikk jeg svar paa mitt problem.. takk Men er det noe forskjell paa dual channel ram og vanlige? hvis jeg kjoper to like 512MB brikker kan jeg da bruke du i dual channel? Og er ikke corsair ramma med 2-2-2-5 timings noe bra? Endret 4. mars 2005 av Atomic Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Leste litt rundt på nettet, hva er vitsen med lave timings på ram når det hjelper nesten ikke noen ting, under 1% forbedring (TEST) Er det da noen vits i å bruke penger på dyre ram brikker(hvis man ikke skal OC)? Endret 4. mars 2005 av Atomic Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Leste litt rundt på nettet, hva er vitsen med lave timings på ram når det hjelper nesten ikke noen ting, under 1% forbedring (TEST) Er det da noen vits i å bruke penger på dyre ram brikker(hvis man ikke skal OC)? Det sto 1-2% i den testen Men vis du ikke skal klokke trenger du ikke så bra minne. Av Value RAM ville jeg anbefalt Corsair ValueS. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Vil bare nevne at det ASUS hovedkortet klokker dårlig. Og at det MSI hovedkortet du nevner er absolutt i toppsjiktet. God ram trenger en ved klokking. Mvh Ø Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Leste litt rundt på nettet, hva er vitsen med lave timings på ram når det hjelper nesten ikke noen ting, under 1% forbedring (TEST) Er det da noen vits i å bruke penger på dyre ram brikker(hvis man ikke skal OC)? Det sto 1-2% i den testen Men vis du ikke skal klokke trenger du ikke så bra minne. Av Value RAM ville jeg anbefalt Corsair ValueS. Mente da på de testene som er der, ta heller og les skikkelig. Det du referer til er dette: They will offer slightly better performance due to lower latencies, but as we’ve seen in the last pages, lower CAS latencies usually only mean between 1-2% performance difference at most. Han henviser til "normalt" og ikke denne testen, uansett så er jo ikke 1-2% akkurat så mye mer da.. Endret 5. mars 2005 av Atomic Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Men er det noe forskjell paa dual channel ram og vanlige?hvis jeg kjoper to like 512MB brikker kan jeg da bruke du i dual channel? Minnebrikker som selges parvis er akkurat like som de som selges enkeltvis. Det er riktignok to små fordeler i å kjøpe et par: 1. Brikkene er testet sammen, og matchet. Derfor er det mer sannsynlig å ende opp med to like gode brikker om man kjøper et par. Det er trolig også de beste eksemplarene som velges ut til disse parene. 2. Når man kjøper et par, får man som regel litt "kvantumsrabatt". Et par koster altså litt mindre enn to brikker enkeltvis. Absolutt alle DDR-moduler kan kjøres i dual channel, så lenge minnekontrolleren støtter dette, og man har riktig antall brikker i rett størrelse/oppsett. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Vil bare nevne at det ASUS hovedkortet klokker dårlig. Og at det MSI hovedkortet du nevner er absolutt i toppsjiktet. God ram trenger en ved klokking. Mvh Ø Asus-kortet klokker dårlig med høy minnbuss på 1T Command Rate. Om du derimot setter Comman Rate til 2T klokker det fint opp i mot 300 MHz. Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Takk for bra svar Bob Ibsen! Da vet jeg vel det jeg ville vite. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Vil bare nevne at det ASUS hovedkortet klokker dårlig. Og at det MSI hovedkortet du nevner er absolutt i toppsjiktet. God ram trenger en ved klokking. Mvh Ø Asus-kortet klokker dårlig med høy minnbuss på 1T Command Rate. Om du derimot setter Comman Rate til 2T klokker det fint opp i mot 300 MHz. Hvem vil ha 2t comand rate på AMD da? Det suger jo balle ;-) Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Vil bare nevne at det ASUS hovedkortet klokker dårlig. Og at det MSI hovedkortet du nevner er absolutt i toppsjiktet. God ram trenger en ved klokking. Mvh Ø Asus-kortet klokker dårlig med høy minnbuss på 1T Command Rate. Om du derimot setter Comman Rate til 2T klokker det fint opp i mot 300 MHz. Hvem vil ha 2t comand rate på AMD da? Det suger jo balle ;-) det blir fikset i en eller annen bios oppgradering men jeg har nå klart 3,2ghz på Asus A8N SLI@ sys temp 8'C CPU 50'C 2,5-4-4-8-2t i timming. vet ikke noe om MSI men er trofast mot Asus (mitt første hovedkort var Asus mitt Andre og tredige også (og nå mitt fjerde)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå