endrebjo Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Jeg har de siste ukene lest litt rundtom på nettet (hovedsaklig W3Schools) og har nå greid å karre sammen noe som kan minne om en slags hjemmeside (hvis man legger godviljen til). Designet er selvfølgelig ræva, men jeg tenkte først og fremst på om dere kunne ha kommet med innspill på selve kodingen av siden(e). F.eks struktur, forenkling, språk, standarder, om det er totalt håpløst eller om små deler av det faktisk er nogenlunde brukbart, osv, osv. Jeg hadde satt pris på og ville blitt veldig takknemlig om noen hadde tatt seg bryet med å hjelpe en nyklekket fersking litt på vei inn i denne store websideverdenen. Designet håpet jeg å komme tilbake til når jeg har lært meg å skrive/kode skikkelig (og funnet ut hva PhotoShop er for noe). Adressen er: http://www.home.no/endrebjorsvik På forhånd takk! Endret 3. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 sorry mac, men du har nok lest galt et eller annet sted! Er ikke så ille, men det er tabell oppsett(noe vi ikke liker) du har style i html dokumentet Den validerer ikke osv Ta en titt på http://htmldog.com der står så meget bra! Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 hei jeg så ikke på kodem, men jeg vil anbefale deg å bytte farge på teksten.. var litt vrien å lese... musa Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Så du hadde en del tabeller. Tror nok du skal droppe de, ja... Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Den passord og brukernavn greiene dine som du har på "filer" delen vil jeg anbelfale deg å bytte så snart som råd da den baserer seg på den simpleste JavaScript metoden som ofte blir brukt på "prøv å hacke" sider som level 1 Lenke til kommentar
Seppe . Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Ikke så veldig vanskelig å "hacke" seg igjennom java loggin greia nei Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Tja, koden er ikke bra. Du mangler blant annet doctype deklarasjon, du bruker tabeller som gjør at nettlesere blir forvirret. Anbefaler deg å lese guidene på HTMLDOG.com og lære deg html og css skikkelig. Lykke til! Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Ikke så veldig vanskelig å "hacke" seg igjennom java loggin greia nei Hehe.. Den er litt dum den ja. Det beste er nok å bare ikke ha link til filene dine på siden i det hele tatt. Bare huske URL i hodet. Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Hei. Konseptet til siden er bra. Men som sagt før, les litt om HTML og CSS med bruk av DIV's til layout <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title></title> <link rel="stylesheet" href="style/stil.css" type="text/css"> </head> <body> <div id="innehold"> <-- En masse innehold --> // Eventuelt et PHP include script </div> </body> </html> Her ligger css dokumentet i en undermappa "style/stil.css" og css dokumentet heter "stil.css" noen bra linker finner du i oppslagsverket her på forumet! Jeg brukt ikke mer en en prøveside på å lærer meg css slik at jeg kan bruke til å lage brukbare hjemmesider! Stå på! - Dan Endret 4. mars 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
eiwoh Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg vil påstå at det der er veldig fin "nybegynner-kode" jeg Folka på formuet her er generelt sett ganske perfeksjonistiske når det gjelder kode så ikke ta deg nær av det. (tror nok jeg hadde fått en del kjeft også ) Men som de nevner: -Stilen bør hovedsaklig defineres i et stilark -Tabell-layout er gammeldags -Doctype bør defineres Passordbeskyttelsen var ikke helt sikker nei, men er vel kanskje noe av det sikreste man kan få til på home.no-serverne? Lenge siden jeg har sett blink brukt. Bruk av dette er selvfølgelig totalt forkastelig Ellers så kan jeg jo neve at folk flest liker CSSen slik: font { color:#990000; font-size:80%; font-family:verdana } istedefor slik: font {color:#990000; font-size:80%; font-family:verdana} Vil bare understreke igjen at det der er et veldig godt utgangspunkt Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Tusen takk for innspill, Da er det vel bare til å sette seg ned og lese skikkelig på CSS da, og prøve å finne ut av hvordan jeg skal greie å lage layout på siden med det. Det er fredag og ingen fest i kveld, så da er det vel bare til å kose seg med litt htmldog.com resten av kvelden. Jeg er klar over at JavaScriptet er av aller simpleste type (selv om det er to ledd istedetfor ett, som ville vært dobbelt så lett), og det er også laget slik med vilje. Grunnen er at folk med såpass liten datainnsikt at de ikke greier å "hacke" (latterlig uttrykk på et slikt script) scriptet, ikke har noen gevinst av å rote rundt i mine filer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Jeg har nå kodet (så godt jeg kan) om hele siden (og lastet den opp på den gamle adressen). Hvis noen kunne tatt en kikk på den (igjen) og sagt om dette er den riktige måte å designe/kode på eller om det fremdeles er ræva kode, så hadde jeg blitt veldig glad og takknemlig. Designet er det samme gamle greiene som ikke likner grisen. Når jeg først er her: Er det noen som kan forklare forskjellen mellom ID og class, og når jeg skal bruke de forskjellige (er bruken min riktig fra før). Adressen er (for de som ikke husker den og som ikke greier å scrolle litt oppover): http://www.home.no/endrebjorsvik Hvis noen skulle være interessert i den gamle koden (hvem har egentlig interesse av å se på noe så ræva?) så ligger den her. Endret 5. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Nå har ikke jeg sett på den gamle koden, men koden du har nå ser vertfall bra ut. Forskjellen mellom ID og class er enkel, class kan brukes på flere elementer, mens id kan bare brukes på et element. Skjønner? Endret 5. mars 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
eiwoh Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 For meg så er dette bra kode, selv om jeg ser enkelte ting som jeg tror andre kommer til å kommentere... Men bra arbeid! Som han over sa (men med litt andre ord): Id identifiserer ett objekt, mens class definerer en "klasse" av objekter (kan altså brukes på flere objekter). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Hvis man tar utgangspunkt i en link (a) eller et avsnitt (p) så kan en class håndtere flere slike linker eller avsnitt, mens en div kun kan håndtere én link eller ett avnsnitt? Eller..? (class kan altså brukes flere ganger, mens ID bare kan brukes én gang?) Edit: Jeg mente selvfølgelig ID. Dumme meg. Endret 5. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) (class kan altså brukes flere ganger, mens div bare kan brukes én gang?) Nei. en <div></div kan du bruke så mye du vil på siden, men den måten du har valgt å style en ID på i css'en kan bare brukes en gang. style.css #innehold { | height: 500px; | ID kan kun brukes en gang width:400px; | } | .tekst { | color:#fff; | class kan brukes flere ganger! font-size:15px; | } | det vil si at <div id="innehold"></div> kan brukes en gang mens <div class="xxx"></div> kan brukes flere ganger. Ble det rotete? class blir mer brukt til styling av tekst, i allefall for meg.. <span class="tekst">en masse tekst som skal ha en spesiel style</span> Endret 5. mars 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Så hvis jeg definerer en ID i stilarket kalt f.eks "innhold, så kan den kun stå nevnt én gang i HTML-filen, og kan dermed bare styre ett objekt/samling av objekter. Mens hvis jeg definerer en class i stilarket kalt f.eks "tekst", så kan den stå nevnt flere gange i HTML-filen og dermed styre flere objekter/samlinger av objekter. Have i got it right? Edit: Samme feilen igjen. Endret 5. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå