eirikJO Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg kom over et fin liten include linje for .js filer: <script language="javascript" src="side.js"></script> Dette er for meg bra å bruker til menyen, slik at jeg kan forandre menyen uten å forandre alle sidene. Men... Kan jeg i menyen min linke sider opp på samme måte som i php, ved at man lager tekst filer, eller da .js filer som man includer? Slik at linken blir noe ala index.xxx?side=noe(.js) På denne måten blir det lettere å lage innholdet på sidene, mens man beholder samme side/design gjennom hele. Jeg håper jeg gjorde meg forstått.. Takker for tilbakemeldinger på forhånd. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Egentlig ikke. Men du kan jo bruke en .js-fil som lager en output. Jeg er litt usikker på hva du mener med URL-greiene. Jeg anbefaler uansett at du bruker PHP/ASP, hvis du vil inkludere små dokumenter på sidene dine. EDIT: Tro hvor jeg fikk "meny" fra. Endret 3. mars 2005 av DevN Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg har funnet et include script som jeg tenkte jeg skulle bruke. Da får jeg ihvertfall menyen i en fil, så jeg slipper å forandre den på hver enkelt side. Scriptet er en enkel <script language="javascript" src="table.js"></script> som importerer en .js fil. Jeg har videre et meny script som ser slik ut: i <head>: <script type="text/javascript"> if (document.getElementById){ document.write('<style type="text/css">\n') document.write('.submenu{display: none;}\n') document.write('</style>\n') } function SwitchMenu(obj){ if(document.getElementById){ var el = document.getElementById(obj); var ar = document.getElementById("masterdiv").getElementsByTagName("span"); if(el.style.display != "block"){ for (var i=0; i<ar.length; i++){ if (ar.className=="submenu") ar.style.display = "none"; } el.style.display = "block"; }else{ el.style.display = "none"; } } } </script> og selve menyen i <body>: <div id="masterdiv"> <div class="meny" onclick="SwitchMenu('sub1')">•Meny1</div> <span class="meny2" id="sub1" style="display:none" > - <a href="a.html"><span class="meny2">a</span></a><br> - <a href="B.html"><span class="meny2">B</span></a><br> - <a href="c.html"><span class="meny2">C</span></a><br> - <a href="e.html"><span class="meny2">E</span></a><br> - <a href="e.html"><span class="meny2">E</span></a><br> - <a href="f.html"><span class="meny2">F</span></a><br> - <a href="m.html"><span class="meny2">M</span></a><br> - <a href="p.html"><span class="meny2">P</span></a><br> - <a href="p.html"><span class="meny2">P</span></a><br> - <a href="p.html"><span class="meny2">P</span></a><br> - <a href="s.html"><span class="meny2">S</span></a><br> - <a href="t.html"><span class="meny2">T</span></a><br> - <a href="m.html"><span class="meny2">M</span></a><br> </span> </div> Det er dette scriptet jeg ønsker å ha i den filen som jeg importerer (table.js). Jeg vet at jeg må ha følgende linje forran kodene: document.write(' --koden-- ') men jeg sliter med å få denne menyen inn i denne .js filen. Kan noen hjelpe? Må jeg ha det som står i head også inn i denne filen? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Som sagt bør du gå for PHP/ASP. Hvis du uansett må bruke JavaScript, så kan du vel gjøre det på den helt enkle måten med f.eks. "innerHTML"? Da kan du sette en id på en div-boks som skal holde menyen. På "onload" kaller du en funksjonen i .js-filen som tegner menyen i div-boksen. Her kan du se et eksempel på "innerHTML". EDIT: Fjernet et tegn som ikke skulle være med. Endret 4. mars 2005 av DevN Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Takker for respons. Grunnen til at jeg må gjøre det, tja, så vanskelig. Grunnen til at jeg ikke kan bruker php, er for disse html filene ikke skal ligge på en web server men på nettverket. Gid om jeg kunne brukt php... Det hadde forenklet alt så mye mer! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Sett opp en intern webserver da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå