Gå til innhold

Hvite striper og låsing etter oppstart.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem, og dette ser ut som plassen å kanskje få noen tips eller en løsning på problemet.

Maskinen min låser seg noen sekunder etter oppstart. Når den har telt gjennom ca halvparten av minnet, så stopper alt, og masse hvite striper kommer over skjermen. Har aldri opplevd noe lignende før.

Dette skjedde etter at jeg over lang tid hadde en mistanke om at prosessoren min kanskje var for varm (maskinen gikk tregt, og tempen var på rundt 90 grader). Jeg åpnet maskinen og renset viften for støv, noe det var mye av. Jeg fikk problemer med å feste viften igjen. Jeg prøvde så forsiktig jeg kunne uten å bryte, men tilslutt måtte jeg bare presse litt på og så gikk det. Etter dette låste alt seg. Når jeg løsnet viften igjen, såg jeg at det var kommet en aldri så liten bulk på prosessoren, og regner dermed med at det er dette som gjør at maskinen låser seg.

Det jeg lurer på er om jeg kan være sikker på at det er pga. prosessoren? Er hvite striper og låsing et normalt tegn på at det er prosessoren som er røket? Kan det være hovedkortet? Prosessoren er en amd athlon 1.3 ghz. Hovedkortet tror jeg er MSI KT6V-LSR Hovedkort Socket A KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, LYD, Raid (hentet fra komplett.no).

Om det er prosessoren, så skal jeg kjøpe ny, men er ikke helt sikker på hvilken jeg kan kjøpe (finner ikke papirer på hovedkortet, men tror det er det MSI kortet). Er det noen her som vet hvilke prosessorer jeg kan kjøpe? Kjøper gjerne en som er raskere enn 1.3 om det er mulig (som dere sikkert skjønner, så har jeg ikke så alt for mye peiling på data).

Skulle gjerne oppdatert hele maskinen, men har bare ca 1000 kr å bruke.

Håper på fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge produktinfoen om det hovedkortet på komplett sine sider kan det brukes en Athlon, Duron eller Athlon XP-prosessor.

Link til socket A-prosessorer på komplett

Der har de noen Athlon XP, du kan jo sjekke andre butikker også. Synd du ikke kan bruke Sempron som er mye billigere (men kanskje noen smarte sjeler på forumet kan fortelle deg om det går an å bruke Sempron likevel - kan jo hende...)

Lenke til kommentar

Kan det funke å oppdatere biosen for å få Sempron prosessorer til å virke på hovedkortet mitt?

Er det noen begrensing i antall mhz, eller funker det så lenge det er foreksempel en Athlon XP prosessor?

Takker for svar så langt.

Lenke til kommentar

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=511

du kan benytte alle socket a prosessorer inkludert sempron.. hk du har støtter inntil 400 i fsb og sempron benytter 333.

forsto egentlig ikke hva du har bulket på athlon-prosessoren din men... er jo ingen kjølekappe på athlon :-)

men samme med det ;-)

dine symptomer minner egentlig mer om skadet minne på skjermkortet, men siden du var sikker på skjermkortet ikke var årsaken så ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...