Gå til innhold

Telefon som er DOA

Anbefalte innlegg

Fikk for noen dager siden en Nokia 3220 i gave. Allerede første kvelden begynte telefonen å tulle. Den slo blant annet seg av rett som det var. Plutselig ble den bare død. Og da jeg prøvde å slå den på igjen klikket det bare i den.

Telefonen er kjøpt på Expert i en helt annen by enn jeg bor, men jeg dro nå ned på Expert her. De fant ut at telefonen var DOA, og mente jeg burde dra til butikken der den ble kjøpt for da ville jeg få en ny. Kjøre 20 mil for det?? Etter mye om og men tok de nå den imot, men var ikke glade for det da de ville tape på dette?? Trodde Expert butikkene rundt omkring i landet samarbeidet jeg...

Så til mitt spørsmål. Innerst inne var det ikke Nokia jeg helst ville ha (dette var en gave), og spesielt ikke nå etter tull med en gang. Når jeg nå (hvis jeg får...) en ny telefon, kan jeg da heve kjøpet og bytte til en annen?? Legge til noen hundrelapper selv kanskje men. Er det noen regler for dette? Eller er kjøpt rett og slett kjøpt??

Håper noen kan svare meg på dette. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en telefon DOA, må den sendes til verksted innen 7 dager og ikke være ringt med mer enn 5 min. Deretter får butikken som sendte den inn en ny salgspakke tilbake og du kan (om det er greit for butikken, som det vanligvis er) legge penger imellom og kjøpe en annen modell.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Telefonen ble levert inn 3 dager etter åpning. Og var ikke ringt for mer enn 1 min ca. Men i og med at dette var en gave, ble den kjøpt 10 dager før.

Men jeg regner med at det skal ordne seg for det. Han i butikken fikk ikke slått på telefonen han heller. Den var svart, og det bare klikket i den. Så den er jo ødelagt.

Og i og med at jeg da mest sannsynlig får en helt ny telefon tilbake burde jeg jo kunne bytte den inn. Takk for svar.

Får håpe Expert er ok der...

Lenke til kommentar
Takk for svar. Telefonen ble levert inn 3 dager etter åpning. Og var ikke ringt for mer enn 1 min ca. Men i og med at dette var en gave, ble den kjøpt 10 dager før.

Men jeg regner med at det skal ordne seg for det. Han i butikken fikk ikke slått på telefonen han heller. Den var svart, og det bare klikket i den. Så den er jo ødelagt.

Og i og med at jeg da mest sannsynlig får en helt ny telefon tilbake burde jeg jo kunne bytte den inn. Takk for svar.

Får håpe Expert er ok der...

Så lenge det er opp til Expert da. Er sjeldent det.

jeg tipper du får den samme telefonen tilbake i reparert stand, da det har gått over 7 dager fra kjøpsdato. telefonen er altså ikke DOA.

Lenke til kommentar

Men kan ikke de da se på telefon, eller simkort at telefonen bare er brukt noen få dager?? (Har ikke så mye greie på dette med mobil. Bare ringer og sender meldinger med den.. :-))

Når man gir så mye penger for en ting, burde man vel også ha visse krav eller??

Men jeg forstår hva du mener, butikker er døds-kjipe. Men man blir litt irritert, i og med at telefonen fusket samme kvelden. (Selv om den ble kjøpt 1 1/2 uke før, og ikke åpnet. Men dette er vel vanskelig å bevise??)

Jeg trudde DOA betydde "død ved ankomst"... Det var min. I alle fall i dårlig stand.

Hm, det blir spennende å se hva de sier til uka.

Lenke til kommentar

doa betyr død ved ankomst ja, men det er forskjellig praksis på håndtering av dette på forskjellige varer.

en hp pc har f.eks 30 dager fra kjøpsdato, og hvis den doa godkjennes så får vi tilbake pengene våre fra hp på den, ergo ingen ny maskin.

på en mobil er det 7 dager fra kjøpsdato, og butikken får bare en ny salgspakke i retur, men det blir ikke gjort noen forsøk på å reparere tlf.

i ditt tilfelle har det tatt mer enn 7 dager, så den blir ikke doa godkjent hos verkstedet, ergo tlf må repareres hvis ikke expert er snille og lar deg heve kjøpet og kjøpe en annen tlf i stedet (noe som ikke burde være noe problem hvis din tlf er helt plettfri). det er bare snakk om hvilken service expert vil yte til sine kunder her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

beklager, jeg har informert feil:

Nokia har DOA på 2 dager

SE har DOA på 7 dager

Samsung har DOA på 14 dager

LG har også 14 dager tror jeg

Siemens har DOA på 7 dager

Er vel max 5 min ringetid for Nokia og SE ihvertfall. De andre husker jeg ikke. DOA-tiden beregnes fra dato på kjøpskvittering til telefonen er registrert hos selger igjen.

Ved DOA får butikken en ny salgspakke og kunden kan vanligvis velge seg hvilken modell han selv ønsker.

Lenke til kommentar

Stemmer det med 2 dager fra kjøpsdagen, og max 5 min samtaletid.

Jeg har hatt mye problemer nå. Fikk tilbake tlf på mandag, DOA ikke godkjent. Pga at den da var kjøpt 2 uker før. (selv om det var en gave, og ikke åpnet)

Fikk tlf tilbake at den var oppdatert og OK. Men.. det første som skjedde var at den slo seg av da jeg prøvde å ta bilde. Ringte Expert med det samme, han mente det kunne være dårlig batteri bare. (selv om den sto på tre). Ladet tlf og det samme skjedde igjen. Bare jeg skulle legge inn et navn i tlf bokaslo den seg av.

I sta prøvde jeg et spill, for moro skyld, skulle se hvor lang tid det gikk før den kapulerte. Da trodde jeg nesten den skulle eksplodere. Den hang seg opp, og rett og slett "skrek". nå er tlf slått av og ligger i esken!!

Pratet med selgeren igjen, og han skulle gjøre en avtale med butikken her på stedet. Men har ikke hørt noe enda. Venter spent til i morgen. Tlf er ødelagt. Og jeg skal ha en ny. Jeg gir meg ikke på det. skulle bare mangle. :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye problemer nå. Fikk tilbake tlf på mandag, DOA ikke godkjent. Pga at den da var kjøpt 2 uker før. (selv om det var en gave, og ikke åpnet)

Fikk tlf tilbake at den var oppdatert og OK. Men.. det første som skjedde var at den slo seg av da jeg prøvde å ta bilde. Ringte Expert med det samme, han mente det kunne være dårlig batteri bare. (selv om den sto på tre). Ladet tlf og det samme skjedde igjen. Bare jeg skulle legge inn et navn i tlf bokaslo den seg av.

I sta prøvde jeg et spill, for moro skyld, skulle se hvor lang tid det gikk før den kapulerte. Da trodde jeg nesten den skulle eksplodere. Den hang seg opp, og rett og slett "skrek". nå er tlf slått av og ligger i esken!!

Pratet med selgeren igjen, og han skulle gjøre en avtale med butikken her på stedet. Men har ikke hørt noe enda. Venter spent til i morgen. Tlf er ødelagt. Og jeg skal ha en ny. Jeg gir meg ikke på det. skulle bare mangle. :mad:

Da må den sendes inn igjen for retting av mangelen.

Hender det samme ENDA en gang, har du krav på å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, det er ikke begrensning på ringetid når det gjelder DOA for Nokia mobiltelefoner.

Du vil ikke få en ny telefon fra forhandleren din, den vil bli innsendt til service. Dette siden den havnet utenfor DOA tiden.

Lenke til kommentar

Pratet med selgeren igjen, og han skulle gjøre en avtale med butikken her på stedet. Men har ikke hørt noe enda. Venter spent til i morgen. Tlf er ødelagt. Og jeg skal ha en ny. Jeg gir meg ikke på det. skulle bare mangle.  :mad:

Som sagt tidligere, det er ikke begrensning på ringetid når det gjelder DOA for Nokia mobiltelefoner.

Du vil ikke få en ny telefon fra forhandleren din, den vil bli innsendt til service. Dette siden den havnet utenfor DOA tiden.

det er begrensing på ringetid hos Nokia. Det kan du sjekke hos teleservice som tar dem i mot. Siemens har så vidt meg bekjent ikke en slik holdning

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke. Nå jobber jeg i Nokia, så jeg burde vite hvordan våre egne regler er. Nokia forandret denne regelen 1 Januar i år.

Og om dere sjekker med Teleservice Norway, vil de kunne bekrefte dette.

Endret av Merathio
Lenke til kommentar
Nei, det stemmer ikke. Nå jobber jeg i Nokia, så jeg burde vite hvordan våre egne regler er. Vi forandret denne regelen 1 Januar i år.

da vedgår jeg at jeg tok feil, hadde ikke kjenskap til den endringen.

Lenke til kommentar
Nei, det stemmer ikke. Nå jobber jeg i Nokia, så jeg burde vite hvordan våre egne regler er. Vi forandret denne regelen 1 Januar i år.

Litt off-topic, men: Om jeg hadde jobbet i Nokia hadde jeg skammet meg. Makan til dårlig kundeservice skal man lete lenge etter. Dårligste garantivilkårene i bransjen og de dårligste til å etterleve norske forbrukerkjøpsregler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...