Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows Firewall i nettverk problem

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Problem:

Får ikke kontakt med nettverket når software firewall er på.

Dette er opsettet mitt:

2 stk PC med XP Home SP 2 i nettverk, hvor den ene er opsatt med MS Firewall, den andre bruker Norton Internet Security. Nettverket fungerer og er riktig opsatt.

Jeg sliter med å konfigurere MS firewall slik at jeg kan ha den på og likevell ha tilgang til

begge maskiner.

Noen som kan hjelpe?

Endret av rubj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må legge til tilgang til IP adressene til den andre maskinen i nettverket slik at den slipper igjennom Firewall'n.

Vet ikke hvordan det gjøres i M$ sin firewall, men hos NIS er det bare å trykke på configure under Personal

Firewall og velge Home Networking og skrive inn IP-adressen til den andre maskinen.

Hvorfor ikke legge inn NIS på den andre?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Heisan!

Har du huket av for Don't Allow Exceptions???

Isåfall fjern den haken...!!!

Ellers for vanlig deling over nettverk er det ikke noen instillinger på MS firewall'en.

Bare vanlige rettigheter på mappene...

Har du Norton Antivirus 2005 inne på den maskinen, så kan det være den som lager krøll for deg... Den har jeg hatt mest problemer med, men jeg har jo og satt opp ftp og web server på maskina. Da var det en del som må stilles inn manuelt!

Mvh

Viper5 :thumbup:

Lenke til kommentar

Oi, man tar seg pause for å se nyheter og her er svar allerede. Å legge inn NS på begge er lite aktuelt. Har det på den ene fordi den fulgte med maskina. Har bare 3 måneders lisens. Mulig jeg heller fjerner den ettervert, da jeg har et annet antivirus program som funker. Det er heller ikke på denne problemet ligger. Der var det lett og intuitivt å åpne det som måtte åpnes.

På problem maskinen har jeg fjernet haka på exceptions ja. Prøvde å legge inn en exception på Ip rangen som er i bruk, men aner ikke hvilken port jeg må sette. (opsettet forlanger en port. Og dette har jeg ikke greie på.

Noen som kan gi meg litt flere detaljer?

Lenke til kommentar

Problem løst folkens:

Løsning:

1. Skru av MS Firewall på problem maskin, da får jeg tilgang til de delte mappene via den andre maskina.

2. Map opp denne mappa.

3. Skru på MS firewall igjen.

Testet om configen holdt ved å skru av begge maskiner og det virket fremdels, så da skulle alt være i orden. Og BTW, googlet litt rundt og dette er vist et vanlig problem.

Takk for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...