Gå til innhold

Åssen gjør jeg tv opptak mindre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg et tv kort og har fått det til å funke..

Når jeg tar opp så tar 20 minutter 17gb, åssen får jeg opptaket til å bli mindre.. det er vel ukompressa, så jeg skal vel kompresse det.. men åssen?

\\Jurgis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om TV-kortet ditt har hardware-støtte for f.eks. mpg2. Da slipper du å belaste resten av systemet ditt så hardt. Uten hw-støtte vil du få problemer med for hard komprimering, hvor mye som tåles er avhengig av hvor kraftig systemet ditt er.

Melsom er registrert i dag...og har postet 95 innlegg?! Er det mulig...sikkert sliten og litt touchy da... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hei!

Har akkurat kjøpt meg et tv kort og har fått det til å funke..

Når jeg tar opp så tar 20 minutter 17gb, åssen får jeg opptaket til å bli mindre.. det er vel ukompressa, så jeg skal vel kompresse det.. men åssen?

Hei,

Nu skriver du ikke hva det er for et kort - men der er nok en innstilling i driveren/programmet, der du kan velge hvilket format du vil lagre opptakene i.

Velg f.eks mpeg2 og du vil da få en kompression der gir f.eks 2 timers opptak der fylder ca. 4,7GB (samme som en vanlig DVD).

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

XviD/DivX gir veldig god kvalitet i forhold til størrelse. MPEG2 blir litt større men er "DVD-kompatibel". Bruker du DivX/XviD bør du bruke multipass VBR.

Edit: Du bør evt. bruke multipass på MPEG2 også.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Beklager at jeg var litt gretten tidligere. Kjenner Jurgis, å synes det alltid er litt morsomt å slenge han litt rundt .. :love:

Jeg bruker MPEG2 som fungerer glimrende til slikt opptak. Så bruker jeg VirtualDub, eller Gordian Knot for å encode det til XviD :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...