Gå til innhold

Fordeler med linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare hva ulempene og fordelene med linux er?

Er det raskere enn xp?

Kan man kjøre msn?

Spille cs?

Linux er raskere enn windows, ja. Man slipper NTFS og FAT-makkverket.

Ja, man kan fint bruke MSN i linux. Gaim og aMSN er to gode alternativer.

CS skal gå an, men ikke uten videre. Doom 3, derimot, fungerer glatt i linux, dog med skjermkort fra nVIDIA.

Lenke til kommentar
Doom 3, derimot, fungerer glatt i linux, dog med skjermkort fra nVIDIA.

ATI har også kommet med drivere som fungerer prikkfritt.

Har selv prøvd de nye ATI-driverne, og jeg må si at det har skjedd en kraftig forbedring, noe jeg ser på som gledelig. Men fremdeles vil nok nVIDIA-baserte skjermkort være et bedre valg, grunnet generelt bedre OpenGL-støtte.

Edit: uansett tror jeg ATI har enda mer å hente i linux-driverne sine. Og jeg tror ikke ATI gir opp med det første.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Doom 3, derimot, fungerer glatt i linux, dog med skjermkort fra nVIDIA.

ATI har også kommet med drivere som fungerer prikkfritt.

De ligger fremdeles "litt" bak nVidia i benchmarks.

http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2302

Jeg ser på den testen at anandtech ikke har tatt med ATI sine nyeste drivere (8.8.25 og 8.10.19). Målte via glxgears og fgl_glxgears og ytelsen var forbedret med 30-40% i driver 8.10.19 i forhold til driver 3.14.6, som anandtech brukte i Doom 3 benchmark'en. Resultatene hadde nok blitt en god del bedre for ATI sin del om driver 8.10.19 hadde vært brukt (de som kom i midten av februar). Det som også er gledelig er at eiere av Athlon64/Opteron-systemer som kjører linux også nå får gleden av hardware 3D-akellerasjon med ATI-kort, da ATI også støtter linux X86-64. dessverre er *BSD enda ikke støttet. Her er nVIDIA fremdeles enerådende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...