Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den bittelille airsoft-tråden. Les første post.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søt KWA det. Bare ikke bruk den i NASF spill =P

Hva er maksgrensa deres på?

350fps utendørs for full auto, 300fps innendørs, 450fps utendørs semi, 550fps bolt action og 20 meter sikkerhetsavstand...

ganske latterlig med 20 meters sikkerhetsavstand imo.

Lenke til kommentar

Reglene sier faktisk 20m til 450fps og 30m til 500 (550) fps.

Tro meg, 500fps på kloss hold gjør vondt ;)

Klasse A-2, Semi automatiske skarpskyttergevær.

Beskrivelse: Med skarpskytter gevær menes alle lengre våpen drevet av gass, strøm eller fjær som kun er i stand til å skyte semi automatisk ild. For at en vanlig AEG skal kunne omfattes av denne klassen kreves det at funksjonen for full automatisk ild gjøres varig ubrukelig. Pistoler, revolvere og andre mindre håndvåpen omfattes ikke under denne klassen selv om de kun kan skyte semi automatisk ild. Skarpskyttergevær brukes på lengre avstander og kan derfor være oppgradert mer enn vanlige våpen.

Bruksområde: Presisjonsskyting over lengre avstander.

Avstand: Skal ikke brukes på korte avstander. 20 meter anbefales til den enkelte spiller som en god sikkerhetsavstand.

Begrensning i bruk: Det er opp til skytteren å vise sunn fornuft samt å kjenne våpenet sitt så godt at han ikke skader andre. Et skarpskytter gevær skal ikke brukes ved entring av bygninger hvis det har over 300 fps i munningshastighet. Man kan derimot bruke et skarpskytter gevær til å skyte ut av bygninger, dog ikke på personer på under 20 meter. Presiserer her at våpenet ikke kan brukes til å skyte på noen inne i bygningen hvis noen skulle komme opp bak deg.

Begrensning i oppgradering: Våpnene skal ikke ha en munningshastighet høyere enn 450 fps (fot per sekund) målt med 0.20 grams kuler.

Klasse A-3, Bolt action sniper gevær

Beskrivelse: Med sniper gevær menes alle lengre våpen drevet av gass eller fjær som kun er i stand til å skyte ett skudd om gangen før en bolt må opereres slik at neste skudd kan taes. Pistoler, revolvere og andre mindre håndvåpen omfattes ikke under denne klassen selv om de kun kan skyte ett skudd om gangen (springer). Sniper gevær brukes på lengre avstander og kan derfor være oppgradert mer enn vanlige våpen.

Bruksområde: Presisjonsskyting over lengre avstander.

Avstand: Skal ikke brukes på korte avstander. 30 meter anbefales til den enkelte spiller som en god sikkerhetsavstand.

Begrensning i bruk: Det er opp til skytteren å vise sunn fornuft samt å kjenne våpenet sitt så godt at han ikke skader andre. Et sniper gevær skal ikke brukes ved entring av bygninger hvis det har over 300 fps i munningshastighet. Man kan derimot bruke et sniper gevær til å skyte ut av bygninger, dog ikke på personer på under 30 meter. Presiserer her at våpenet ikke kan brukes til å skyte på noen inne i bygningen hvis noen skulle komme opp bak deg.

Begrensning i oppgradering: Våpnene skal helst ikke ha en munningshastighet høyere enn 500 fps (fot per sekund) målt med 0.20 grams kuler. Da bolt action rifler ofte er spesial produserte våpen som allerede er kraftig oppgraderte fra produsenten vil maks munningshastighet virke veiledende og ha et litt større tillatt avvik enn andre klasser. Et avvik på opptill +10% er tillatt, noe som medfører en absolutt øvre grense på munningshastighet på 550 fps.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

thanks for the correction :) 30 meter er langt ifra kloss hold :) har blitt skutt på fra ca. 10 meter av en "sniper" som skyter rundt 500 fps... det gjør vondt i et halvt min., og jeg har ikke så jævlig stor smerteterskel eller hva faen liksom :)

Lenke til kommentar

Søt KWA det. Bare ikke bruk den i NASF spill =P

Hva er maksgrensa deres på?

350fps utendørs for full auto, 300fps innendørs, 450fps utendørs semi, 550fps bolt action og 20 meter sikkerhetsavstand...

ganske latterlig med 20 meters sikkerhetsavstand imo.

Klubben jeg spiller i har noen lignende regler, bare litt enklere og mer fleksible.

Det med sikkerhetsavstand på kraftige sniper og support våpen synes jeg ikke er latterlig, har blitt truffet på nært hold av våpen med "bare" rundt 100m/s på en meters hold, og fikk blødende skuddsår.

Lenke til kommentar

Bruker maske som dekker hele ansiktet og ørene, dette var på armene da. Det var ikke syting, det var bare ment som et argument for at sikkerhetsavstand på kraftigere våpen har en hensikt.

Se for deg CQB med et blodtrimma supportvåpen, auau. :ermm:

Sikkerhetsavstander og sikkerhetsregler er jo til for at spillet skal være noenlunde sivilisert.

Lenke til kommentar

NASF sine regler om sikkerhetsavstand er ikke fordi de av visse årsaker er redd for et lite, blodig skuddsår men fordi det er noen typer sikkerhetsbriller som ikke tåler den type FPS som den blir utsatt for. Det er få briller som tåler 500fps på nært hold. Og selv om sjansen for å bli truffet i brillene og de sprekker er svært liten så er den der! Av samme årsak er det ikke lovlig å bruke gittermasker, sjansen for at kulene går gjennom gittrene i små fragmenter er liten, men likevel er det en liten sjanse for at det kan skje. Man kan ikke forutse uhell :new_woot:

Edit: Endring i grammatikk :tease:

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar

jeg gir opp, jeg er helt enig med dere, nasf sine regler ruler :whistle:

gjett hvem som ENDELIG fikk pakka si i dag?! jepp, forundringspakka har kommet.. den inneholdt en SRC M4 i plastikk... :/ menmen, det er jo som å kjøpe flakslodd, man kan ikke forvente å vinne hele tiden ;P fulgte også med 2 stk hi cap metallmagasiner, en kalender, 1500 kuler, en nuub caps, lader (med amerikans stikkontaktsak), batteri, gummigranat elns og et par andre minisaker :) alt i alt ikke så dårlig :)

Lenke til kommentar

Ja, vell. Håper nå jeg kan få bruke den airsoftrifla jeg har, den er vell på 395 fps elns, med 120 fjær da <.< (nedtrimme evt?)

Der jeg spiller kan du bruke opptil 400 fps, fullauto uten sikkerhets avstand faktisk. 15m sikkerhetsavstand fra 120-150m/s og 30 meter fra 150-200m/s, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Hvem må jeg drepe for å få noe av innholdet;p har nesten ingenting jeg :cry:

sender deg en PM ;)

som dere sikkert ikke forstod var det tull :)

men anyways var ikke tinga prima vare akkurat... men noen som vet om denne SRC M4'n er kompatibel med TM tilpassa metallkropper, og hvilken hop-up o.l.

Lenke til kommentar

NASF sine regler om sikkerhetsavstand er ikke fordi de av visse årsaker er redd for et lite, blodig skuddsår men fordi det er noen typer sikkerhetsbriller som ikke tåler den type FPS som den blir utsatt for. Det er få briller som tåler 500fps på nært hold. Og selv om sjansen for å bli truffet i brillene og de sprekker er svært liten så er den der! Av samme årsak er det ikke lovlig å bruke gittermasker, sjansen for at kulene går gjennom gittrene i små fragmenter er liten, men likevel er det en liten sjanse for at det kan skje. Man kan ikke forutse uhell :new_woot:

Dude, om du brillene dine ikke tåler 500fps på kloss hold har du ikke gode nok briller.

EN-166f (EU motstykke til ANSI-something) som er standarden og minstekravet innenfor NASF, tåler rett rundt 100 skudd point blank med 550fps våpen før de sprekker.

Og det har jeg selv testet (Bolle Silium)

Lenke til kommentar

Dude, om du brillene dine ikke tåler 500fps på kloss hold har du ikke gode nok briller.

EN-166f (EU motstykke til ANSI-something) som er standarden og minstekravet innenfor NASF, tåler rett rundt 100 skudd point blank med 550fps våpen før de sprekker.

Og det har jeg selv testet (Bolle Silium)

Men selv om det står i NASF sine regler at man skal bruke briller av slik standard så er det svært få klubber som følger opp på denne regelen. Jeg har vært på spill hvor nye spillere har brukt beskyttelses briller fra nyttårsaften uten å ha blitt kontrollert på noen som helst måte. Har også sett spillere som har brukt solbriller som har sagt "hva er sjansen for det?" når de ble spurt om hva som ville skje hvis de ble truffet i brillene og de ikke holdt. :ermm: I tilleg er det svært mange som bestiller utstyr fra asiatiske nettbutikker hvor det ikke finnes noen garanti for kvaliteten av billene.

Selv bruker jeg de samme brillene som du har, Bollè Silium, og er ekstremt fornøyd med dem :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...