Gå til innhold

Den bittelille airsoft-tråden. Les første post.


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som mener denne tråden er veldig uoversiktlig og gammel? Mulig det er fordi jeg er ny i tråden, men føler at en ny tråd som f. eks inkluderer anbefalning/anmeldelser av våpen og utstyr ville vært utrolig greit?

Endret av iPlex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jeg den eneste som mener denne tråden er veldig uoversiktlig og gammel? Mulig det er fordi jeg er ny i tråden, men føler at en ny tråd som f. eks inkluderer anbefalning/anmeldelser av våpen og utstyr ville vært utrolig greit?

 

Neida, du er ikke den eneste. Dette er en typisk samletråd, veldig mye info som ligger her, dog litt spredt over mange sider.

Lenke til kommentar
Jeg skal ta en titt på å kunne opprette en ny tråd jeg. :)

 

Ville vært fantastisk å få samlet opp litt om anbefallinger, hvilke webshopper som er trofaste og billige og hva som kanskje ikke er så bra. *Samt en briefing på reglene og litt sånn smådiv.

 

Enig, håper bare at den snille sjelen som tar på seg ansvaret er klar over at det kan bli mye arbeid :p

Lenke til kommentar

Her er et raskt utkast til førsteinnlegg i ny tråd, vil gjerne ha feedback og tips. :)

 

 

 

Velkommen til Airsoft-tråden V2!

 

Dette er stedet for oss som liker å ha airsoft som hobby. Alle med interesse for å drive med airsoft er velkommen her. :)

 

Litt info om Airsoft:

 

 

Airsoft is a game in which participants eliminate opponents by hitting each other with spherical non-metallic pellets fired from a compressed-air gun (or airsoft gun) powered by gas,compressed air, manual spring-load, or electrically powered gearbox.

 

Airsoft participants organize meetings at dedicated airsoft battlefields often adapted to provide walls, bunkers, trenches, buildings, towers, and other similar man-made field enhancements to offer realism analogous to real war environments.

 

Airsoft games vary greatly in style and composition depending on location, budget, and quantity of participants but often range from short-term skirmishes, organized scenarios, military simulations, or historical reenactments.

 

Combat situations on the battlefield often involve the use of common military tactics to achieve the objectives set in each game. Participants typically use varying types of non-lethal weaponry designed as replicas of real firearms, tactical gear, and accessories used by modern military and police organizations.

 

History

 

In 1970s Japan it was illegal to own a firearm, but there was a large interest in them. Because of this interest, manufacturers started to produce realistic looking spring-powered guns. These guns fired several calibers of plastic or rubber BBs, but were eventually standardized into 6 mm and 8 mm sizes. The early spring powered weapons then morphed into gas powered ones, using a variety of systems. The hobby then migrated to North America in the mid 1990s.[1] Then low powered spring guns transformed into Classic airsoft. About ten years after this time, Japan hit a recession just as AEGs, or automatic electric guns, hit the market. Many old manufacturers were lost, leaving Tokyo Marui, inventor of the AEG, as the primary manufacturer. The AEG market has now grown to be larger and more popular than any other market of airsoft replicas. This is due in large part to the addition of many new AEG manufacturers in Japan, China, Taiwan, as well as many others. Though the origin of the actual game is unknown, it is easy to see that now airsoft has exploded in popularity and has had the highest rise in popularity from 2001 to present time than any other sport in the world.

 

Les mer her.

 

 

 

 

VIKTIG! Airsoft i Norge:

Airsoft er fullt lovlig å eie, importere og bruke i Norge. Det dekkes allikevel av våpenloven, som kan leses i sin fullstendighet her. Det er veldig viktig at du har lest og forstår dette før du begynner med sporten.

 

Mer info om airsoft i Norge kan leses hos Norges Airsoft Forbund.

 

 

Regler for tråden:

- Ikke start krangler om airsoft VS paintball og lignende, det tjener ikke noe formål.

- Er du under 18 år og ønsker å begynne med airsoft, vil du bli henvist til NASF sine sider for mer informasjon. Det er ikke lov å kjøpe/importere airsoft dersom du er under 18 år, vi ønsker derfor ikke å tilrettelegge for brudd på våpenloven.

- Følg forumets retningslinjer!

 

 

Lenker:

 

 

Butikker

RedWolf Airsoft (Asia)

UNCompany (Asia)

WGCShop (Asia)

Gunner Airsoft (Asia)

Sandefjord Paintball (Norge)

Softguns.no (Norge)

 

Nettsider og foraer, Norge og utlandet

NASF sine forum (Norge)

Arnie's Airsoft (England)

 

 

 

 

Play nice, play hard. ;)

 

 

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Her er et raskt utkast til førsteinnlegg i ny tråd, vil gjerne ha feedback og tips. :)

 

 

 

Velkommen til Airsoft-tråden V2!

 

Dette er stedet for oss som liker å ha airsoft som hobby. Alle med interesse for å drive med airsoft er velkommen her. :)

 

Litt info om Airsoft:

 

 

Airsoft is a game in which participants eliminate opponents by hitting each other with spherical non-metallic pellets fired from a compressed-air gun (or airsoft gun) powered by gas,compressed air, manual spring-load, or electrically powered gearbox.

 

Airsoft participants organize meetings at dedicated airsoft battlefields often adapted to provide walls, bunkers, trenches, buildings, towers, and other similar man-made field enhancements to offer realism analogous to real war environments.

 

Airsoft games vary greatly in style and composition depending on location, budget, and quantity of participants but often range from short-term skirmishes, organized scenarios, military simulations, or historical reenactments.

 

Combat situations on the battlefield often involve the use of common military tactics to achieve the objectives set in each game. Participants typically use varying types of non-lethal weaponry designed as replicas of real firearms, tactical gear, and accessories used by modern military and police organizations.

 

History

 

In 1970s Japan it was illegal to own a firearm, but there was a large interest in them. Because of this interest, manufacturers started to produce realistic looking spring-powered guns. These guns fired several calibers of plastic or rubber BBs, but were eventually standardized into 6 mm and 8 mm sizes. The early spring powered weapons then morphed into gas powered ones, using a variety of systems. The hobby then migrated to North America in the mid 1990s.[1] Then low powered spring guns transformed into Classic airsoft. About ten years after this time, Japan hit a recession just as AEGs, or automatic electric guns, hit the market. Many old manufacturers were lost, leaving Tokyo Marui, inventor of the AEG, as the primary manufacturer. The AEG market has now grown to be larger and more popular than any other market of airsoft replicas. This is due in large part to the addition of many new AEG manufacturers in Japan, China, Taiwan, as well as many others. Though the origin of the actual game is unknown, it is easy to see that now airsoft has exploded in popularity and has had the highest rise in popularity from 2001 to present time than any other sport in the world.

 

Les mer her.

 

 

 

 

VIKTIG! Airsoft i Norge:

Airsoft er fullt lovlig å eie, importere og bruke i Norge. Det dekkes allikevel av våpenloven, som kan leses i sin fullstendighet her. Det er veldig viktig at du har lest og forstår dette før du begynner med sporten.

 

Mer info om airsoft i Norge kan leses hos Norges Airsoft Forbund.

 

 

Regler for tråden:

- Ikke start krangler om airsoft VS paintball og lignende, det tjener ikke noe formål.

- Er du under 18 år og ønsker å begynne med airsoft, vil du bli henvist til NASF sine sider for mer informasjon. Det er ikke lov å kjøpe/importere airsoft dersom du er under 18 år, vi ønsker derfor ikke å tilrettelegge for brudd på våpenloven.

- Følg forumets retningslinjer!

 

 

Lenker:

 

 

Butikker, Norge og utlandet

RedWolf Airsoft

UNCompany

WGCShop

Gunner Airsoft

Sandefjord Paintball

Softguns.no

 

Nettsider og foraer, Norge og utlandet

NASF sine forum

Arnie's Airsoft

 

 

 

 

Play nice, play hard. ;)

 

 

 

Ser ikke så verst ut det, kanskje skille mellom internasjonale og norske sider og forumer. Er ikke så mange norske sider og forumer, men kanskje greit fordet.

 

Ser også behovet for en 18-års aldersgrense på forumet, men blir ikke det litt vanskelig å opprettholde da det er ytterst få som oppgir fødselsdato i profilen, og ganske lett å "fake" den.

Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan kan man finne ut om våpene har mye lekasje? Er det bare å teste hvilken fps man får?

 

Tja, for det meste. Hvis du har satt inn en masse stuff og sterk fjær og ikke får en FPS som fjæren skulle tilsi, så har du nok en lekasje. Hvis det er nozzelen det er noe galt med kan det skjekkes ved å åpne girboksen, sette den sammen igjen og prøve å blåse inn i nozzelen. Dette skal i teorien ikke gå eller være veldig, veldig hardt. Hvis du klarer det uten noen store problemer er det en lekasje der. Så kan du sette sammen hele rifla igjen, ta en lommelykt å lyse opp i hopupen mens du titter ned gjennom løpet, hvis overgangen mellom hopup og nozzle er tett så skal du ikke ha noen mulighet for å se noe lys nedi der.

 

NB. Dette må gjøres før du evt. dryfirer rifla. Har du tatt et avtrekk så står ikke nozzlen der den står hvis du akkurat har åpna girboksen, og du vil klare å blåse inn i nozzle og se masse lys hvis du titter inn i løpet.

 

Ok, for å oppsummere litt. Jeg må bare være sikker :) Hvis jeg kjøper MP5-en og det viser seg at den har høyere fps enn 350, så vil det gå greit å bytte fjær så lenge jeg får noen som har erfaring til å bytte den for meg? Det vil ikke være stor sjanse for at det skjer noe galt med våpenet? Det vil jo være billigere å kjøpe en ny fjær VS det å kjøpe en 350 fps power upgrade til våpenet.

 

Finnes det noen slike "billigmåter" for å måle fps? Jeg leste om noen som f.eks brukte en colaboks. Man kunne da finne en ca. fps ved å se hvor man klarte å skyte gjennom boksen, men colabokser varierer vel kanskje noe i tykkelse fra land til land og jeg regner vel egentlig ikke med dette fungerer så bra uansett...eller?

 

Er forresten 350 fps den absolutt øverste grensa, eller vil man kunne få spille hvis man har f.eks 360?

Lenke til kommentar
Ok, for å oppsummere litt. Jeg må bare være sikker :) Hvis jeg kjøper MP5-en og det viser seg at den har høyere fps enn 350, så vil det gå greit å bytte fjær så lenge jeg får noen som har erfaring til å bytte den for meg? Det vil ikke være stor sjanse for at det skjer noe galt med våpenet? Det vil jo være billigere å kjøpe en ny fjær VS det å kjøpe en 350 fps power upgrade til våpenet.

 

Finnes det noen slike "billigmåter" for å måle fps? Jeg leste om noen som f.eks brukte en colaboks. Man kunne da finne en ca. fps ved å se hvor man klarte å skyte gjennom boksen, men colabokser varierer vel kanskje noe i tykkelse fra land til land og jeg regner vel egentlig ikke med dette fungerer så bra uansett...eller?

 

Er forresten 350 fps den absolutt øverste grensa, eller vil man kunne få spille hvis man har f.eks 360?

 

Ja, billigste og beste er å få noen erfarne til å bytte fjær for deg. På den måten slipper du å åpne våpnet selv og risikere at du mister noen smådeler eller annet som kan fly litt rundt hvis du ikke har gjort det før.

 

Du kan alltids måle med en colaboks, men du vil bare få en ca FPS. Norske bokser er å anbefale da. Sett boksen på et bord, hold softgunnen en 2-3 cm unna og skyt (husk briller). Penetrerer den hele boksen kan du anslå at våpnet ligger på nærmere 330-340 FPS og oppover. Klarer den å skyte gjennom bunnen av boksen kan du anslå at den vil ligge på rundt 400'ish.

 

Det at 350 er grensen gjelder kun for klubber som er underlagt NASF og deres regler. Kommer du på spill i noen av de klubbene med 351 FPS er det sannsynlig at du ikke får godkjent våpnet på full-auto, men må klare deg med semi-auto og 10m sikkerhetsavstand. Hos klubber som Vipers, SCAK, FAST f.eks vil denne grensen være høyere og du vil kunne bruke den på full-auto. Vi i SCAK har bl.a et veldig åpent regelverk når det gjelder dette, da det blir litt mer inkluderende for folk som akkurat har kjøpt ny softgun som kanskje ligger på 360 FPS, ikke fått kjøpt ny fjær og ikke får spille med full-auto av den grunn, så vi ser an litt. Hvis du ligger litt over, så kan vi være litt snille med andre ord.

Lenke til kommentar

Etter mye fjas og mas om at Mauser SR rett og slett er et drittvåpen vurderer jeg å benytte meg av angrefristen så snart pakken ligger på posten. Frakta til meg er gratis siden varene er over 2500kr, men hva koster det meg å sende den tilbake? :)

Lenke til kommentar
Etter mye fjas og mas om at Mauser SR rett og slett er et drittvåpen vurderer jeg å benytte meg av angrefristen så snart pakken ligger på posten. Frakta til meg er gratis siden varene er over 2500kr, men hva koster det meg å sende den tilbake? :)

 

145kr vil jeg tippe, Norgespakke inntil 10kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...