Gå til innhold

Den bittelille airsoft-tråden. Les første post.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, da har jeg sett litt på denne tråden og funnet ut at dette kanskje er noe for meg (finnes det noe som er mer realistisk med tanke på hvor kraftige våpen er enn airsoft/paintball uten å gå opp til militære øvelser med submunition (som jeg forøvrig aldri vil bli skutt med igjen)?)

Jeg har spillt endel paintball, men hater fargekulene, de store uhåndterlige vannpistol lignende våpnene og den uendelige gass påfyllingen (liker airsoft's mer realistiske tilnærming).

Vet ikke helt hvor stor interessen i Rogaland er, men har nå sjekket litt om Rogaland Airsoft klubb. Finnes det andre klubber i området? (Jeg er 25år, så modenhet settes pris på)

Correct me if I'm wrong men disse elektriske riflene skyter sånn ca 40m? For meg er det viktig at det rett og slett gjør vondt når du blir truffet, ellers forsvinner mye av spenningen. Isåfall, er d slik som paintball at på avstander større enn 10-15m så kjenner du bare et lite stikk?

Som alle andre noobs så har jeg vært innom etpartre nettsteder og ser for meg en CA M15A4 Carbine som et bra valg. Men jeg er veldig svak for HK416, og fant en VFC HK416D145RS på redwolf som frister ræva av meg. Noen erfaringer?

Er det et annet våpen som vil være bedre for meg? Tenker hovedsaklig på bruk i skog, og det må helst være noe annet enn et plastikk virkersomdetgåristykkersnartkjøptpåBrio preg over det.

Tråden har 380+ poster, så det blir nok endel spørsmål som går igjen. Forgive me om jeg gjentar noe som allerede er svart på.

PS: I de fleste postene går den uendelige sytinga om 18års grense osv igjen og igjen. Kan vi ikke bare la være og kommentere når en 14 år gammel gutt maser om at han vil ha ditt og datt? Blir lettere å lete etter ting i tråden da ;)

Endret av Thraze
Lenke til kommentar

Hei du, titt innom airsoftguns.info, der kommer du lett i kontakt med softere rundt om i landet:)

Angående smerte ved treff er det slik at NASF (norges airsoft forbund (ordelingsfeil, men det er slik de skriver det...)) har laget et system på maks FPS (fot per sekund). Med full auto er det 350 fps, semiauto 450 fps og bolt action 550fps. Det finnes mange klubber som ikke er medlem av NASF og ikke følger disse reglene, men om du ønsker å spille med/i en NASF-tilknyttet klubb eller spill arangert av NASF (pinky feks) er du nødt til å følge disse reglene. Selv syns jeg reglene er helt fine, og med tanke på at avstander i skogen fort kan bli på under 10 meter og avtrekkerfingeren er løs setter jeg pris på at FPS-grensene er såpass anstendige. Om du blir skutt av en semiauto på under 10 meter i ansiktet eller hender kan det gjøre grisevondt og flere (blant annet en i klubben vår for noen uker siden) har mistet tenner og emalje (blir fort 20 000-30 000 i tannlegeutgifter om du tar et par tenner). Desuten handler ikke airsoft om smerte ved treff (slik som paintball kanskje gjør til en viss grad), men vi melder oss ut om vi tror vi kan være truffet eller vedkomne som skyter VET (med sikkerhet) at vi er truffet. Det handler altså i stor grad om høflighet og sportsånd:)

Airsoft kan deles opp i to ulike grener: MILSIM og Speedball. Milsim er militær simulasjon og inneholder endel rollespillelementer, fordi man lever seg inn i ett oppdrag eller en situasjon som har et militært preg. Speedball (eller danskesoft) er paintballaktig fullpupp-skyting på mye mindre baner, ingen scenario eller lignende. Begge deler har definitivt sine fordeler og jeg anser meg selv for en mil-speeder:)

De aller fleste våpen med metallkropp har lite eller ingen lekefølelse, og om du ditcher high-crap magasiner og kjøper mid eller low-caps gir det også en økt realismefølelse. CA sin m15 er fin (evenrud har hatt denne) og er et sikkert kjøp. Flere i klubben har FNC sin HK416 og de elsker den, men jeg mener å huske at det var noen småproblemer med noen av de, pluss at VFC internals (girboks) ikke er top kvalitet (så vidt jeg husker, du finner mer om det på airsoftguns.info eller arniesairsoft.co.uk). Kjøpe det våpenet du liker utseende på og som passer din spillestil, lengde og størelse har lite å si på ytelse og er (nesten) helt opp til personlig preferanse. Jeg vil anbefale deg å spille en gang eller tre med en klubb og låne våpen før du kjøper noe som helst. Da får du mulighet til å se hvilken spillestil du liker (assult, sniper eller heavygunner) og om airsoft i det hele tatt er noe for deg. Vi har sikkert hatt 50 stykker innom klubben som har kjøpt utstyr for mangfoldige tusen kroner, som slutter å dukke opp etter 2-3 spill...

Håper dette svarer på noen av spørsmålene dine:) Bare å spøre mer om det skulle være noe!

Lenke til kommentar

Hi-DEQ her på forumet har CA M15A4 Carbine, å er veldig fornøyd. Den skyter langt og hard og har en sweet lyd. Den sitter også godt i armviken og er et bra valg til assault våpen..

Edit: Har fått tingene jeg bestilte, så da må jeg bare få tak i Systema 6mm Oiless Bushings så kan jeg begynne å skru i filler våpenet :p

Edit (2) : Noen som kan oversette "Bushings" for meg?

Endret av NothinDoin
Lenke til kommentar

Edit:

Glem alt snakket om CA M15A4 & VFC HK416 ;)

Jeg har så og si bestemt meg for en VFC Scar Light Gen.III (sort). Noen som har noen erfaringer med denne rifla? Den får uhemmet skryt på samtlige sider jeg har sjekket. Hvor mange fps har den out of the box? Står forskjellig etter hvor du bestiller den...

Endret av Thraze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...