Gå til innhold

Den bittelille airsoft-tråden. Les første post.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet faktisk ikke hva som er det mest utbredte av utstyr i russland. Spetznas i Tsjetsjenia bruker SMERSH rig (rd-45) og noen bruker m23 chestrig. I afghanistan brukte de blant annet kanvaschestrig. GRAD-2 blir brukt av deler av svartehavsflåten. Men stort sett er det vel m21 som brukes mest. Det russiske militæret er ganske sektorisert, slik at ulike deler av lander bruker ulikt utsyr, i tillegg har flere av elitestyrkende frihet til å velge utstyr og våpen i stor grad selv (selvfølgelig innenfor visse rammer, men det er for eksempel vanlig å se spetznas i adidas joggesko).

For inspirasjon bør du titte på "russian photos" tråden på militaryphotos og "russian pictures" tråden på arniesairsoft, mye godsaker og mange med kunnskap:)

Edit: ta foresten en titt her: http://www.russiancombatgear.com/whattochoose.php Ikke nødvendigvis et leksikon, men sikkert ikke langt fra sannheten:) . Forskjellen på ak-74 og ak-74m er at 74m bruker syntetiske materialer i stedet for treverk i kolbe og handguard.

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar

Litt OT, men så på Discovery her om dagen der de testa Topp 10 våpen gjennom tidene..

Der kom faktisk Kalashnikov på andre plass. Så viste de litt forskjellige våpen i AK serien, blant annet den som blir produsert i Las Vegas..

Det som var litt tøft var at de la den i veien og lot en Hummer H1 kjøre over den flere ganger, og den funket likevell!

Lenke til kommentar
Litt OT, men så på Discovery her om dagen der de testa Topp 10 våpen gjennom tidene..

Der kom faktisk Kalashnikov på andre plass. Så viste de litt forskjellige våpen i AK serien, blant annet den som blir produsert i Las Vegas..

Det som var litt tøft var at de la den i veien og lot en Hummer H1 kjøre over den flere ganger, og den funket likevell!

8181705[/snapback]

Så programmet;) Mennesket selv var på første!

Lenke til kommentar
Jeg vet faktisk ikke hva som er det mest utbredte av utstyr i russland. Spetznas i Tsjetsjenia bruker SMERSH rig (rd-45) og noen bruker m23 chestrig. I afghanistan brukte de blant annet kanvaschestrig. GRAD-2 blir brukt av deler av svartehavsflåten. Men stort sett er det vel m21 som brukes mest. Det russiske militæret er ganske sektorisert, slik at ulike deler av lander bruker ulikt utsyr, i tillegg har flere av elitestyrkende frihet til å velge utstyr og våpen i stor grad selv (selvfølgelig innenfor visse rammer, men det er for eksempel vanlig å se spetznas i adidas joggesko).

For inspirasjon bør du titte på "russian photos" tråden på militaryphotos og "russian pictures" tråden på arniesairsoft, mye godsaker og mange med kunnskap:)

Edit: ta foresten en titt her: http://www.russiancombatgear.com/whattochoose.php Ikke nødvendigvis et leksikon, men sikkert ikke langt fra sannheten:) . Forskjellen på ak-74 og ak-74m er at 74m bruker syntetiske materialer i stedet for treverk i kolbe og handguard.

8181664[/snapback]

Takk for linken, gjor ting en del lettere. Da med at det russiske forsvaret er sektorisk synes jeg er noe uprofesjonelt. Når elitesoldater går i joggesko begynner man å lure. Det får den russiske hær til å virke ressurssvak, noe jeg ikke kan forstille meg etter at Putin kom til makten. Hvis du ser klipp fra Tjetsjenia vil du merke deg, spesielt fra 1994-1996 perioden hvor ulike uniformer soldatene har. Er nesten utrolig at man kan skille fra fiender og egne styrker.

Merker at linken ikke forteller noe om hjelm. Har sett på STSh-81 men den koster 215£ så den blir ikke aktuell før til neste år. M-60 derimot koster beskjedne 22£ men virker som om den er hentet fra WWI. Underlig nok brukes den fortsatt blant ordinære styrker. STSh-81 er vel mer utbredt blant spetsnaz og OMOM antar jeg. Likte i tillegg de lange militærstøvlene fra WWII men disse våger jeg ikke å spille i.

Lenke til kommentar

Joggeskoene er en komforgreie, finnes jo "joggesko"utgaver av normale militærboots også. Den russiske hær ER resurssvak, og det er normalt blant soldater å kjøpe endel utsyr selv (slik er det strengt tatt andre steder, feks om du øsnker rødpunkt OSV, det er iallefall ikke helt uhørt å åpne for slike ting andre steder).

Om sektoriseringen virker uproffesjonell er jeg ikke helt enig i. Russland har en såpass stor hærstyrke i totalt ulike klimaer, at det er en nødvendighet å bruke ulikt utstyr, kamomønster og BDUer i ulike avdelinger. Grunnen til at flere ulike uniformer og kamuflasjoemønster brukes i samme område har somoftest med forskyvelser i logisitkk og produksjon å gjøre (i allefall så vidt jeg har skjønt).

Hva hjelmer anngår så brukes ikke spherahjelmen lenge av gangen fordi denne er tung og utsettter nakkenfor mye stress. M60 er fortsatt utbredt så vidt jeg vet, men det brukes også 1Sch og en ny type som ligner på PASGT(?) hjelmen

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Klarer ikke å finne noe info på siden der de sier de ikke er i drift.

"We are still working on the backend software to allow better order management. We should resume our operations in full by early-middle October" -------> Ettersom at de ikke har skrevet mer kan vel en regne med at noe har hendt.

Vet du når de vil være oppe og gå igjen?

Lenke til kommentar

Ingen har ikke hørt noe fra de som driver siden på lang tid, og folk har utestående, betalte, ordre fra over 1 år tilbake, så du kan være sikker på at de ikke er opperative. Det virker som om noen har fått ting tilsendt, men om du leter på feks http://www.red-alliance.net/ vil du fort se at russiancombatgear ikke er et alternativ. Og hvorfor de ikke har kommet med mer info eller oppdatert sidensin vet jeg ikke, men det lover jo ikke godt om eierne (selv om disse har vært relativt respekterte personer)

Lenke til kommentar
Ingen har ikke hørt noe fra de som driver siden på lang tid, og folk har utestående, betalte, ordre fra over 1 år tilbake, så du kan være sikker på at de ikke er opperative. Det virker som om noen har fått ting tilsendt, men om du leter på feks http://www.red-alliance.net/ vil du fort se at russiancombatgear ikke er et alternativ. Og hvorfor de ikke har kommet med mer info eller oppdatert sidensin vet jeg ikke, men det lover jo ikke godt om eierne (selv om disse har vært relativt respekterte personer)

8188599[/snapback]

Faen også da. De hadde et så bra og vidt utvalg. Får nok bare gå for enten M21 LES eller FLORA.

Angående uniformer i den russiske hær kan du sjekke denne linken (OBS inneholder noen sterke bilder); http://www.youtube.com/watch?v=YEUDkd9Y7HQ...related&search=

Er fra Tjetsjenia 1996. Se fra 2 min. Disse guttene skal være "kremen" og skal prøve å frigjøre noen medsoldater men går i ulike skinnjakker og skateluer, ingen hjelm. Noen har heldigvis noen identiske uniformer. Om det er profesjonelt eller ikke får være subjektivt bestemt. Synes fortsatt ikke det er noe man burde ha i et moderne forsvar.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...