Gå til innhold

viss polene smelter?

Anbefalte innlegg

Forøvrig er det "bare" sydpolen som eventuelt ville bidra til økt vannstand, nordpolen flyter allerede på vannet.

Menneh, is tar mer plass en vann og når nordpolen smelter vil da vannstanden teoretisk sett synke noe?

Niks. En isblokk som flyter på vannet stikker så mye opp over vannflaten at det går akkurat opp i opp når den smelter.

Det er da kun 30% av et isfjell som er over vannoverflaten og da bør det være noe liknende der og, og 70% er ganske mye sist jeg sjekket :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da kun 30% av et isfjell som er over vannoverflaten og da bør det være noe liknende der og, og 70% er ganske mye sist jeg sjekket :)

..men så veier jo hele isblokken like mye som det vannet den presser bort. Altså 70% hvis forholdet 30/70 stemmer...

Blir nesten samme å tenke på en båt som flyter.

Nordpolisen vil ikke ha noen innvirkning på havnivået hvis den smelter.

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel en gang om at hvis ispolene smelter så kan det bli istid I Europa, fordi Golfstrømmen som gir mye varme til Europa kanskje vil skifte kurs.

Er det noen som tror dette kommer til å skje?

Lenke til kommentar
Jeg leste en artikkel en gang om at hvis ispolene smelter så kan det bli istid I Europa, fordi Golfstrømmen som gir mye varme til Europa kanskje vil skifte kurs.

Er det noen som tror dette kommer til å skje?

Ja det stemmer. Det kalde smeltete isen fra nordpolen vil påvirke Golfstrømmen.

Lenke til kommentar

...og sist jeg sjekket var det 10% over vann og 90% under ;)

Forøvrig: hvis polene skal smelte vil mye av det som smeltes fra nordpolen fryse igjen da golfstrømmen mest sannsynligvis vil bli brutt, hvilket betyr at det blir rimlig kaldt i Nord-Europa. Så jeg tror heller vi skal være mer bekymret for det enn høyere havnivå.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...