Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på Blyfri Bensin 95 og 98?


Anbefalte innlegg

1. Vel, det har jeg vanskelig for å svelge helt uten videre.

2. Forskjellen mellom diesel og bensin har ingenting med oktantall å gjøre.

 

1. Hva du klarer svelge ellr ikke kan ikke jeg utale meg om, men om det omhandler feilutsagn vil jeg anta du svelger ganske ofte :-)

 

2. Hmmmmm så diesel har ikke oktantall?? ;-) Du har en spesiell dieselbil vil jeg anta? :-) (ps! kan hinte om at du må ned på et lavere tall enn hva faktisk USA selger som bensin)

1. Det jeg mener er at du ikke kommer med noe argumentasjon. Jeg vil derfor ikke godta utsagnet ditt uten videre. Hva jeg svelger eller ikke... jees.

2. Det har jeg da heller ikke påstått. Hvis du leser hva jeg skrev en gang til, sier jeg at forskjellen i oktantall blandt forskjellige bensinblandinger ikke har noe med forholdet mellom bensin og dieselolje å gjøre. Det er nemlig to vidt forskjellige kjemiske stoffer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helle på 98 istedetfor 95 uten noen forandring på blandingsforhold og tenningstidspunkt vil kun medføre at bilen "surner" og forbrenner dårlig (soter).

Man får da "banking" i motoren som kan ødelegge stempler, stempelagre, råde rådelagre osv osv osv.

 

Jo høyere kompresjon jo høyere oktan må man ha. Hadde scanneren min fungert kunne jeg kommet med bekreftelse på det nå.

 

Obs: Som nevnt tusen ganger tidligere har moderne biler "bankesensor" som justerer tenningstidspunktet. Vet ikke om den justerer noe annet.

Lenke til kommentar
The octane rating of gasoline tells you how much the fuel can be compressed before it spontaneously ignites. When gas ignites by compression rather than because of the spark from the spark plug, it causes knocking in the engine. Knocking can damage an engine, so it is not something you want to have happening. Lower-octane gas (like "regular" 87-octane gasoline) can handle the least amount of compression before igniting.

 

Tatt fra HowStuffWorks

 

Edit: Merka ikke at copy/paste klikka. :ermm:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
evo500 Skrevet 15/03/2005 : 10:21

Jo høyere kompresjon jo LAVERE oktantall  For og opprettholde samme ekspansjonen og kraften.

 

Jeg vet ikke om jeg kanskje misforstår deg nå, eller om du bare liker å kverrulere, men det er altså slik at jo høyere komp en motor har, jo høyere oktantall TRENGER den.

 

Dette kan jeg ikke se at vi kan kompensere vekk med tenningsjustering, jeg vil påstå at det er derfor det heller ikke er og anbefale å bruke lavere oktantall enn foreskrevet. Høyere oktan enn foreskrevet kan kompenseres med tenning.

 

Sedsberg har vel i grunn forklart og forsøkt dokumentert dette nå. Og som han sier har de fleste moderne motorer bankesensor. I tidlig utgaver (som er det jeg kjenner best) var det rett og slett som en mikrofon på blokka som så fort den hørte bank satte ned tenning. Om dette har blir mer sofistikert og omfattende nå som man gjerne har varialble kamtider og mer inteligente innsprøytnings- systemer osv, kan jo godt være, det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar

hehe morsomt....

 

vet ikke med nye biler, men å påstå at både 95 og 98 kan brukes på alle biler

etter justering av tenning er helt på jordet :tease:

 

vist det var slik at jeg kunne brukt 95 istedenfor 98 på min Bmw,

etter justering, så klart jeg hadde gjort det tvært :yes:

 

hallo. hvorfor er ikke alle biler i norge da justert til 95 oktan da???

så kunne vi bare kuttet ut 98 oktan. sant!!

 

nei det er nok noe med hvilken bensinsort motoren i utgangsponktet er

lagd til. slike ting blir tatt med i beregningen når motor konstrueres.

kompressjon og utforming spiller inn.

 

og den bensinsorten som er tatt med når tekniske ytelser og slikt blir skrevet inn i

instruksjonsboken til bilen..........evt måtte dem jo skrevet ytelsene ved bruk av både 95 og 98 bensin..

 

mulig nyere biler kan bruke begge sorter. men ikke litt eldre biler.

Endret av 528i
Lenke til kommentar

De aller aller fleste nye moderne biler kan bruke 98, 95 og faktisk enda lavere enn 95 også om man vil. En del eldre motorer må ha 98 for å fungere riktig. I tillegg må man av og til bruke høyere oktan om man trimmer/modifiserer motoren.

 

Men som skrevet 1000 ganger av folk her: Det er trolig ikke noe poeng i det hele tatt å bruke 98 på en bil som kan gå på 95 (eller lavere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...