Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på Blyfri Bensin 95 og 98?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan trygt bruke høyere (bare den er blyfri) men du bør ikke bruke lavere. Høyere oktan tåler høyere kompresjon før den selvantenner. Bruker du for lav oktan kan bensinen selvantenne før stempelet har nådd toppen. Da sliter stempelet, stempellagre, råde/veiv/topp/osv.

Lenke til kommentar

De aller fleste nye biler har "knock-sensor" og justerer tennpunkt og bensinblanding automatisk for å forhindre at motoren tar skade. Disse kan ofte kjøres på lavere oktan enn 95.

 

Lada hadde sikkert gått på rødsprit.

 

Så et program der de brukte brukt frityrolje blanda med white spirit som drivstoff istedenfor diesel.

Lenke til kommentar

Hadde for noen år siden en `98 Passat 1.8T tiptronic med BSR-chip. Denne skulle kjøres på 98 etter chippingen, men kjørte på 95 på vinteren når det var uaktuelt å trykke fjøla i bånn likevel. Knatret godt der framme om man prøvde det...

 

Skikkelig hattkaill-bil før øvrig, hvor det meste falt fra hverandre før bilen ble to år...

Lenke til kommentar

nå er det sånn at de fleste biler med katalysator bør gå på 95 oktan, fordi 98 har for høyt oktantall, og ødelegger katalysatoren innvendig!

 

 

det er dog ingen problemer og putte 98 på tanken, men er det så lurt? koster penger og kjøpe ny kat, og uten kat, så kommer man ikke igjennom eu. dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik!

 

 

 

Trimmede biler bruker ofte 98 oktan, da i kombinassjon med en race katalysator, som tåler dette....

 

 

tenning må justeres for å kunne bruke 98

 

 

 

sikkert noen som kan komme med mer utfyllende informasjon om dette temaet! dette er kun hva jeg meiner jeg veit osv

 

 

Dan

Lenke til kommentar
dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik!

 

blablabla

 

tenning må justeres for å kunne bruke 98

Men å ha lest at 98 inneholder mer energi enn 95 og at det dermed ikke nødvendigvis blir dyrere.

 

Tenninga må bare justeres for å utnytte 98 fullt. hvis man derimot går NED i oktan så MÅ tenninga justeres. (Med mindre bilen har "chip" som ordner dette automagisk.)

 

At katalysatoren ryker ved bruk av 98 kan godt hende, men jeg trodde det var pga. bly, ikke høy oktan.

 

Uansett tviler jeg sterkt på at det er noe vits å kjøre på 98 på vanlige nye biler.

Lenke til kommentar
Uansett tviler jeg sterkt på at det er noe vits å kjøre på 98 på vanlige nye biler.

 

Helt enig!!

 

Har ikke merket noe merkbar forskjell på 98, Vpower, Ultima eller andre produkt

sammenlignet med vanlig 95.

 

Den eneste merkbare forskjellen er at lommeboka merker det.

 

For de som driter (store) lapper må gjerne holde seg til 98, Vpower osv.

Jeg bruker 95 og er fornøyd med det.

 

 

 

Aceton :dribble: fungerer vel bedre en 98???

Men frarådes!!!!

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar

Men å ha lest at 98 inneholder mer energi enn 95 og at det dermed ikke nødvendigvis blir dyrere.

 

Nei, oktan tallet angir kun bankemotstanden, ikke hvor mye energi det er i bensina.

 

Kan faktisk gå nedt i effekt med 98 oktan pga det tar lenger tid å brenn\antene enn 95 oktan hvis ikke tenningen er justert skikkelig.

Endret av trra
Lenke til kommentar
nå er det sånn at de fleste biler med katalysator bør gå på 95 oktan, fordi 98 har for høyt oktantall, og ødelegger katalysatoren innvendig!

 

 

det er dog ingen problemer og putte 98 på tanken, men er det så lurt? koster penger og kjøpe ny kat, og uten kat, så kommer man ikke igjennom eu. dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik!

 

 

 

Trimmede biler bruker ofte 98 oktan, da i kombinassjon med en race katalysator, som tåler dette....

 

 

tenning må justeres for å kunne bruke 98

 

 

 

sikkert noen som kan komme med mer utfyllende informasjon om dette temaet! dette er kun hva jeg meiner jeg veit osv

 

 

Dan

hehehe..

dette var faktisk gøy lese :-)

 

98 ødelegger katalysatoren? hehe

 

nei nei nei gutt ;-)

 

forstår jo at du husker tilbake til "gamle dager" da 98 var kun og få som blyholdig bensin...

 

du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne.

 

og som en tidligere påpekte så har nyere biler en bankesensor som vil justere tenningen utfra hvilken oktanverdi du benytter.

 

basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment

98oktan=stikk imotsatt av ovenstående.

 

ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-)

Lenke til kommentar
du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne.

...eller motsatt, om du vil. Jo høyere oktantall, jo mindre villig er den til å selvantenne, sant?

 

basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment

98oktan=stikk imotsatt av ovenstående.

Som andre har påpekt er dette avhengig av riktig tenning.

 

ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-)

1. Vel, det har jeg vanskelig for å svelge helt uten videre.

2. Forskjellen mellom diesel og bensin har ingenting med oktantall å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

QUOTE (evo500 @ 05/03/2005 : 06:37)

du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne.

 

 

...eller motsatt, om du vil. Jo høyere oktantall, jo mindre villig er den til å selvantenne, sant?

 

FEIL!!!!!!!!!

 

Høyere oktantall gjør bensinen mer lettantennelig.

Derav di fleste biler har tenningsføler elektronisk i dag. Går du tilbake til midten av 90 tallet var mange biler utrustet med manuell tenningsomformer som kunne lett stilles mellom 95/98 oktan.

 

QUOTE

basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment

98oktan=stikk imotsatt av ovenstående.

 

 

Som andre har påpekt er dette avhengig av riktig tenning.

 

Som jeg også påpekte gjelder dette tenning, men KUN i det henseendet at man slipper feilforbrenning.

En motor som tidligere nevnt er i dag og siden uminnelige tider bygget for og kunne benytte lavoktan (usa feks 91) men den vil uansett yte dessidert mest både Hk og Nm med høyere oktan ved riktig tenningsinnstilling.

 

ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-)

 

 

1. Vel, det har jeg vanskelig for å svelge helt uten videre.

2. Forskjellen mellom diesel og bensin har ingenting med oktantall å gjøre.

 

1. Hva du klarer svelge ellr ikke kan ikke jeg utale meg om, men om det omhandler feilutsagn vil jeg anta du svelger ganske ofte :-)

 

2. Hmmmmm så diesel har ikke oktantall?? ;-) Du har en spesiell dieselbil vil jeg anta? :-) (ps! kan hinte om at du må ned på et lavere tall enn hva faktisk USA selger som bensin)

Lenke til kommentar

I utgangspuktet er det vel kopresjonen som avgjør hvor høyt oktantall man trenger. Jo høyere komp, jo høyere oktan.

 

I den grad man kan variere oktantall på samme motor ved og justere tenningstidspunkt, har dette lite med selvantennings- evnen til de forskjellige oktanene å gjøre.

Det eneste man kan kompensere for med tenningstidspunkt- justering er forbrenningshastighet. Forbrenningshastigheten er raskere ved høyere oktan- tall.

Lenke til kommentar
I utgangspuktet er det vel kopresjonen som avgjør hvor høyt oktantall man trenger. Jo høyere komp, jo høyere oktan.

 

Jo høyere kompresjon jo LAVERE oktantall :-) For og opprettholde samme ekspansjonen og kraften.

 

Rent generelt er dem aller fleste motorer i dag opptimalisert for og gå renest på 95 oktan på fabrikkinnstillinger.

 

Ønsker man derimot og chippe (noe som i basis er opptimalisering av tenning og blandingsforholdet) vil man i dem fleste tilfeller måtte øke til 98 oktan. Det man betaler ekstra pr liter bensin da, vil man somregel kunne spare inn igjen på høyere dreiemoment som gjør at bilen går lettere og utvinner tilført energi mer effektivt og resulterer i laver forbruk pr mil samt bedre respons i motoren.

 

Helle på 98 istedetfor 95 uten noen forandring på blandingsforhold og tenningstidspunkt vil kun medføre at bilen "surner" og forbrenner dårlig (soter)

 

Såfremt elektronikken ikke er sofistikert nok til og selv stille inn disse data i henhold til den nye tilførte oktanverdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...