Zeph Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Er det? Kan nokre bilar ta skade av å bruke 98 i staden for 95? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hmm.. er ikke 100% sikker, men man skal "helst" bruke det som står i manualen fordi motoren og sånn er lagd til en type. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Du kan trygt bruke høyere (bare den er blyfri) men du bør ikke bruke lavere. Høyere oktan tåler høyere kompresjon før den selvantenner. Bruker du for lav oktan kan bensinen selvantenne før stempelet har nådd toppen. Da sliter stempelet, stempellagre, råde/veiv/topp/osv. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Som et tillegg kan jeg nevne at chip-trimmede biler som før ville ha 95, ofte helst vil ha 98 etterpå. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg merker ikke noe forskjell på 95 oktan og 98 oktan på bilen min, men det er fordi jeg kjører Lada som er laget for å kunne kjøres på 87 oktan ....den går vel antagelig på parafin også... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 De aller fleste nye biler har "knock-sensor" og justerer tennpunkt og bensinblanding automatisk for å forhindre at motoren tar skade. Disse kan ofte kjøres på lavere oktan enn 95. Lada hadde sikkert gått på rødsprit. Så et program der de brukte brukt frityrolje blanda med white spirit som drivstoff istedenfor diesel. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hadde for noen år siden en `98 Passat 1.8T tiptronic med BSR-chip. Denne skulle kjøres på 98 etter chippingen, men kjørte på 95 på vinteren når det var uaktuelt å trykke fjøla i bånn likevel. Knatret godt der framme om man prøvde det... Skikkelig hattkaill-bil før øvrig, hvor det meste falt fra hverandre før bilen ble to år... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg kjørte mopeden på 95 etter å ha trimma litt for mye en gang kunne stikke en tykk penn tvers gjennom toppen av stempelet etterpå. Måtte bytte hele veiva (pluss det innlysende). Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 nå er det sånn at de fleste biler med katalysator bør gå på 95 oktan, fordi 98 har for høyt oktantall, og ødelegger katalysatoren innvendig! det er dog ingen problemer og putte 98 på tanken, men er det så lurt? koster penger og kjøpe ny kat, og uten kat, så kommer man ikke igjennom eu. dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik! Trimmede biler bruker ofte 98 oktan, da i kombinassjon med en race katalysator, som tåler dette.... tenning må justeres for å kunne bruke 98 sikkert noen som kan komme med mer utfyllende informasjon om dette temaet! dette er kun hva jeg meiner jeg veit osv Dan Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik! blablabla tenning må justeres for å kunne bruke 98 Men å ha lest at 98 inneholder mer energi enn 95 og at det dermed ikke nødvendigvis blir dyrere. Tenninga må bare justeres for å utnytte 98 fullt. hvis man derimot går NED i oktan så MÅ tenninga justeres. (Med mindre bilen har "chip" som ordner dette automagisk.) At katalysatoren ryker ved bruk av 98 kan godt hende, men jeg trodde det var pga. bly, ikke høy oktan. Uansett tviler jeg sterkt på at det er noe vits å kjøre på 98 på vanlige nye biler. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Uansett tviler jeg sterkt på at det er noe vits å kjøre på 98 på vanlige nye biler. Helt enig!! Har ikke merket noe merkbar forskjell på 98, Vpower, Ultima eller andre produkt sammenlignet med vanlig 95. Den eneste merkbare forskjellen er at lommeboka merker det. For de som driter (store) lapper må gjerne holde seg til 98, Vpower osv. Jeg bruker 95 og er fornøyd med det. Aceton fungerer vel bedre en 98??? Men frarådes!!!! Endret 4. mars 2005 av Tor Haakon Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Så et program der de brukte brukt frityrolje blanda med white spirit som drivstoff istedenfor diesel. Var vel TopGear det vel... Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Men å ha lest at 98 inneholder mer energi enn 95 og at det dermed ikke nødvendigvis blir dyrere. Nei, oktan tallet angir kun bankemotstanden, ikke hvor mye energi det er i bensina. Kan faktisk gå nedt i effekt med 98 oktan pga det tar lenger tid å brenn\antene enn 95 oktan hvis ikke tenningen er justert skikkelig. Endret 5. mars 2005 av trra Lenke til kommentar
evo500 Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 nå er det sånn at de fleste biler med katalysator bør gå på 95 oktan, fordi 98 har for høyt oktantall, og ødelegger katalysatoren innvendig! det er dog ingen problemer og putte 98 på tanken, men er det så lurt? koster penger og kjøpe ny kat, og uten kat, så kommer man ikke igjennom eu. dess. 95 er mye billigere en 98 oktan... iallefall her på Lillehammer så er det slik! Trimmede biler bruker ofte 98 oktan, da i kombinassjon med en race katalysator, som tåler dette.... tenning må justeres for å kunne bruke 98 sikkert noen som kan komme med mer utfyllende informasjon om dette temaet! dette er kun hva jeg meiner jeg veit osv Dan hehehe.. dette var faktisk gøy lese :-) 98 ødelegger katalysatoren? hehe nei nei nei gutt ;-) forstår jo at du husker tilbake til "gamle dager" da 98 var kun og få som blyholdig bensin... du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne. og som en tidligere påpekte så har nyere biler en bankesensor som vil justere tenningen utfra hvilken oktanverdi du benytter. basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment 98oktan=stikk imotsatt av ovenstående. ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Strengt tatt er vel 95 mer lettanntennelig enn 98? ihvertfall når man tenker på selvantennelse ved kompresjon? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne. ...eller motsatt, om du vil. Jo høyere oktantall, jo mindre villig er den til å selvantenne, sant? basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment98oktan=stikk imotsatt av ovenstående. Som andre har påpekt er dette avhengig av riktig tenning. ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-) 1. Vel, det har jeg vanskelig for å svelge helt uten videre. 2. Forskjellen mellom diesel og bensin har ingenting med oktantall å gjøre. Lenke til kommentar
evo500 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 QUOTE (evo500 @ 05/03/2005 : 06:37) du kan se på oktan som % (alkohol da vet dere hva jeg mener hehe) jo høyere oktantall jo letter vil den antenne. ...eller motsatt, om du vil. Jo høyere oktantall, jo mindre villig er den til å selvantenne, sant? FEIL!!!!!!!!! Høyere oktantall gjør bensinen mer lettantennelig. Derav di fleste biler har tenningsføler elektronisk i dag. Går du tilbake til midten av 90 tallet var mange biler utrustet med manuell tenningsomformer som kunne lett stilles mellom 95/98 oktan. QUOTE basis....95oktan billiger=mindre hester lavere dreiemoment 98oktan=stikk imotsatt av ovenstående. Som andre har påpekt er dette avhengig av riktig tenning. Som jeg også påpekte gjelder dette tenning, men KUN i det henseendet at man slipper feilforbrenning. En motor som tidligere nevnt er i dag og siden uminnelige tider bygget for og kunne benytte lavoktan (usa feks 91) men den vil uansett yte dessidert mest både Hk og Nm med høyere oktan ved riktig tenningsinnstilling. ellers kan nevnes at alle biler kan kjøres på alle oktantall.. såfremt du ser bort fra dieselbil på bensin og motsatt ;-) 1. Vel, det har jeg vanskelig for å svelge helt uten videre. 2. Forskjellen mellom diesel og bensin har ingenting med oktantall å gjøre. 1. Hva du klarer svelge ellr ikke kan ikke jeg utale meg om, men om det omhandler feilutsagn vil jeg anta du svelger ganske ofte :-) 2. Hmmmmm så diesel har ikke oktantall?? ;-) Du har en spesiell dieselbil vil jeg anta? :-) (ps! kan hinte om at du må ned på et lavere tall enn hva faktisk USA selger som bensin) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 I utgangspuktet er det vel kopresjonen som avgjør hvor høyt oktantall man trenger. Jo høyere komp, jo høyere oktan. I den grad man kan variere oktantall på samme motor ved og justere tenningstidspunkt, har dette lite med selvantennings- evnen til de forskjellige oktanene å gjøre. Det eneste man kan kompensere for med tenningstidspunkt- justering er forbrenningshastighet. Forbrenningshastigheten er raskere ved høyere oktan- tall. Lenke til kommentar
evo500 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 I utgangspuktet er det vel kopresjonen som avgjør hvor høyt oktantall man trenger. Jo høyere komp, jo høyere oktan. Jo høyere kompresjon jo LAVERE oktantall :-) For og opprettholde samme ekspansjonen og kraften. Rent generelt er dem aller fleste motorer i dag opptimalisert for og gå renest på 95 oktan på fabrikkinnstillinger. Ønsker man derimot og chippe (noe som i basis er opptimalisering av tenning og blandingsforholdet) vil man i dem fleste tilfeller måtte øke til 98 oktan. Det man betaler ekstra pr liter bensin da, vil man somregel kunne spare inn igjen på høyere dreiemoment som gjør at bilen går lettere og utvinner tilført energi mer effektivt og resulterer i laver forbruk pr mil samt bedre respons i motoren. Helle på 98 istedetfor 95 uten noen forandring på blandingsforhold og tenningstidspunkt vil kun medføre at bilen "surner" og forbrenner dårlig (soter) Såfremt elektronikken ikke er sofistikert nok til og selv stille inn disse data i henhold til den nye tilførte oktanverdien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå