Bytex Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Noe som slo meg en dag jeg sto og tok oppvasken. Hva slags egenskap er det glovarmt vann har, som ikke kaldt vann har? Det er jo nøyaktig samme kjemisk sammensetning? Hvorfor "må" man da bruke varmt vann for å få løs stivnede rester og sånt? Hvorfor løses fett bare opp i varmt vann, ikke i kaldt? Kort og godt, hvorfor forandrer vannet egenskaper når det varmes opp? Hva skjer med vannet når det varmes og deretter tappes ut, kontra når det er kaldt fra krana? Det kan virke fullstendig idiotisk og logisk siden "det bare er sånn", men jeg vil ha en ordentlig forklaring, hvis noen her veit.. Endret 3. mars 2005 av Bitex Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det blir jo høyere aktivitet i vannet, og høyere aktivitet i det du skal få vekk. Med høyere aktivitet (altså høyere temperatur), blir det nok vanskeligere for det som skal renses bort å beholde den strukturen det har. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Reaksjonshastigheten øker med økt temperatur, derfor blir det lettere å få løst opp skitt med varmt vann enn med kalt vann. Hva skjer med vannet når det varmes og deretter tappes ut, kontra når det er kaldt fra krana? Det kan virke fullstendig idiotisk og logisk siden "det bare er sånn", men jeg vil ha en ordentlig forklaring, hvis noen her veit.. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men jeg prøver: Når vannnet varmes opp øker den indre energien. Kort fortalt beveger molekylene seg mer og raskere, og aktiviseringsenegrien blir mindre ( man trenger ikke å tilføye noe særlig energi for å få løst opp skitt). Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg trodde det var så enkelt som at bakteriene dør fortere i varmt vann? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Hva er det som gjør at varmt vann føles varmt? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hva er det som gjør at varmt vann føles varmt? Eg kan egentlig ikke noe om det men regner med at det er aktivitetsnivået som gspr nevnte som påvirker nervene våre til å sende signar til hjernen om at nå er det varmt! Lenke til kommentar
dalheim Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Får vel komme med et ordentlig svar her... Det er som mange sier: jo høyere temperatur, jo større og raskere termiske (av thermo som betyr varme) bevegelser (altså molekylenes vibrasjon). Tenk deg at du skal sandblåse en metallgjenstand. Jo høyere fart sanden har, jo større effekt får sandblåsingen. Prinsippet er omtrent det samme med temperatur. Flere av stoffets egenskaper (stoffet som blir varmet opp) blir påvirket av temperaturen. Det reagerer fortere med andre stoffer etc. Grunnen til at vi kan kjenne om noe er varmt eller kaldt er fordi noen av kroppens sansenerver kan oppfatte slike termiske bevegelser (i realiteten noen for lave og noen for høye -> kaldt og varmt) Endret 5. mars 2005 av dalheim Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Da får jeg komme med et enda mer riktig svar. Vann molekyler binder seg i hydrogenbindinger. Når vann er is, er fire vann molekyler bundet sammen, og ved gass ingen. Når vannet varmes opp, blir det færre bindinger i x mengde vannmolekyler, dvs. større overflate som kan reagere. Lenke til kommentar
Rhulken Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 et svar til... "Varme" betyr overføring av energi fra høy til lav temperatur. dvs. at viss du er inne i et klasserom som har samme temp. som ute... så\ blir det feil å si "fyfader å varmt det var her" ettersom enn er helt nødt til å ha enn delta T (temperatur forskjell) for å kunne kalle det varme. Derfor burde enn kanskje si at her var det høy temperatur... temperatur og trykk går hånd i hånd(i visse tilfeller gjør de ikke det...) Det vil altså si at når kroppen føler at noe er varmt... så vil den kjenne trykket.... Trykket blir laget av atomene/molekylene som beveger seg raskere.... for å si det enkelt.. at de treffer en vegg flere ganger i sekundet jo raskere de blir(høyere temp) og dette øker trykket.... Trykket vil ikke "øke" p.g.a. spesifikk volum. ettersom det får lov til å utvide seg. Men et trykk er det ettersom molikylene beveger seg. Og når molikylene blir raskere ...så oppstår det friksjon..... når du så putter hånden din nede i "varmt" vann så vil molekylene "slå deg"på hånden din å deretter begynne VARME. ettersom temp. i din kropp er lavere enn vannet. det oppstår også friksjon. Så du vil egentlig føle en form for smerte... samme som at noen skulle slått deg. Hjernen din vil oppfatte det som elektroniske signaler... vet ikke helt hvordan dette fungerer ..men tror at det skjer en kjemisk tilstands endring i hånden din slik at kroppen oppfatter det som "farlig"... at cellene ikke tåler det... men for å hvere helt ærlig så tror jeg ikke forskerne vet helt hvorfor vi føler smerte som vi gjør.... de kan si det med elektroniske signaler og nerver og alt det der... men føler det blir det samme som åspørre seg hvorfor i det hele tatt fins liv... hvorfor vi er her.... hvor langt strekker universet seg... hva fins på den andre siden... Forskerene vet ikke i bunn å grunn hva det drier seg om.... de kommer til et punkt der de ikke kommer lengere.. f.eks. en evighetsmaskin.. Mvh Rhulken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå