korbekk Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Jeg trenger en rimelig og stillegående maskin. Har tenkt på VIA-prosessor uten vifte, men jeg har ikke særlig god kjennskap til hardware i det hele tatt. Skjermkortet bør være et Radeon 9200 da det er det beste kortet som har frie drivere i GNU/Linux (og jeg vil helst ikke bruke proprietære drivere). - Fint om maskinen er liten, Mini-ITX? - Har skjerm, mus og tastatur - Skal ikke brukes til annet enn «kontorarbeid» og film, så jeg trenger ikke så kraftig prosessor eller skjermkort. -- Kjetil Ørbekk Endret 3. mars 2005 av korbekk Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Mini-mac er absolutt et alternativ som bør overveies. Den har også verdens beste operativsystem (kåret til vinner i flere store tester) og kanskje verdens beste programvarepakke + null virus på Mac! Link: http://www.apple.com/no/macmini/ (gratis frakt!). Har selv 3 Mac'er og 5 Pc'er og må si at jeg er mye mer fornøyd med Mac når det gjelder kontorarbeid, surfing etc. PS: Omstillig til Mac OSX er ikke vanskelig, lite forskjeller fra Windows, bare mye mer stabilt og tøffere desig. Mer brukervennlig... Edit: Velkommen i forumet! Endret 3. mars 2005 av jonas27389 Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg har en iBook, og har sett på minimac. Fin maskin, men jeg har ikke tenkt til å kjøpe mac denne gangen, kommer til å kjøre linux på den uansett (er ikke noe glad i os x), også blir det litt dyrt for apple. Vil helst ha noe som er både rimeligere og bedre. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 budsjett: så billig som overhodet mulig? Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Stemmer, rundt 3000 er passe. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 trenger du stor harddisk plass? eller holder deg med 40gb? Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Det holder. Jeg kan ha arbeidsstasjonen min nå som filtjener. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Dette sprenger budsjettet med 500kr, men er svært lydløst edit: muligens ta 19db vifta fremfor 12, men hvis varme er et problem, kan man alltids klokke litt ned, for å få lavere temperatur Endret 3. mars 2005 av _ammaZ_ Lenke til kommentar
arokh Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Kan kjøre Linux på Mac Mini også. Er det ikke 9200 som brukes i mini'en forresten? Lenke til kommentar
godal Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ikke dårlig, men jeg ville gått for nforce2-demo hovedkort, muligens micro-atx og 2x256 for å få bedre minne-ytelse. Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Ser bra ut, men jeg hadde egentlig tenkt på noe mindre. Har falt litt for VIA-løsningene uten vifte. Tror dessuten det ville blitt enda stillere. Med ekstern PSU så blir det ikke noe annet støy enn det fra harddisken. arokh: ja, men da har jeg betalt for os x, som jeg har kastet bort pengene mine på en gang fra før, pluss at hardwaren er dødsdyr. Endret 3. mars 2005 av korbekk Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ikke dårlig, men jeg ville gått for nforce2-demo hovedkort - enig der.. billig er bra muligens micro-atx da har man problemet med viftesus i psu, med mindre man kjører vifteløst.. har opplevd mange "illsinte" 40mm vifter i m-atx psu'r 2x256 for å få bedre minne-ytelse - ta det billigste, er ikke så merkbart på en kontorpc uansett Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 nytt forslag: blir fort dyrere dette... mangler kabinett og harddisk Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Bra, jeg har et radeon 9200 som jeg kan bruke. 9200SE har ikke frie drivere. Ellers så det veldig lovende ut :-) Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 du får ikke mange via kort med agp port da(tror ikke det finnes... correct me!) så pass på at skjermkortet ditt er pci hvis du skal bruke det Lenke til kommentar
godal Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ser bra ut, men jeg hadde egentlig tenkt på noe mindre. Har falt litt for VIA-løsningene uten vifte. Tror dessuten det ville blitt enda stillere. Med ekstern PSU så blir det ikke noe annet støy enn det fra harddisken. Det er korrekt. Tror nok sluttsummen blir litt høyere da. Uansett vil nok harddisken lage bråk her. Det du jo kan gjøre ettersom du skal kjøre linux, er jo å enten gå for 2,5" ide eller flashdisk. Det blir ihvertfall meningsløst å gå for vifteløst med 3,5" hvis man ikke støyisolerer den. PS: Skal du gå for mini-itx ville jeg kjøpt fra mini-itx.com: DESCRIPTION PRICE QTY TOTAL Compact Flash to IDE Adapter €27.55 €27.55 Kingston 1GB Compact Flash Card €71.05 €71.05 Morex 3677 Mini-ITX Case - Black €85.55 €85.55 Kingston Low Profile 128MB PC133 DIMM €36.25 €36.25 You may modify these quantities, then recalculate your order... ...to delete a line click the icon Shipping Destination SHIPPING €58.00 SUBTOTAL €278.40 SALES TAX - TOTAL €278.40 + http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301462&s=sc også bare koblet ut viften, så blir det hel stille. Lenke til kommentar
korbekk Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Hmm... godt tips. Kanskje denne disken? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300521&cks=PRL Lenke til kommentar
godal Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hmm... godt tips. Kanskje denne disken? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300521&cks=PRL joda, jeg tror det blir veldig stille det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå