oddis89 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) hei jeg har tenk å kjøpe meg ny forsterker og det jeg lurer på er: 1: hva er forskjellen på integrert og reciever forsterker? 2: er det volumkontroll på pre-out og i såfall funker denne sammen med "hoved-volum" kontrollen? har tenkt på 2 foskjellige Receivere Harman Kardon HK 3380 og Harman Kardon HK 3480 det jeg lurer på når det gjelder disse er om de tåler 4ohm like bra som 8ohm(som de er beregnet for). min forsterker den tåler ikke 4ohm og den kutter ved relativt lavt volum hvis jeg kobler til 4ohm høyttalere. for den er beregnet for 8-16 ohm høyttalere Endret 5. april 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) 1. Forskjellen er rett og slett at en reciever har innebygget radio. 2. Volumkontrollen på forsterkeren styrer også volumet pre-out utgangen. Og det er som regel også noe form for volumkontroll på effektrinnet\sub for å volumet rett i forhold til resten av systemet. Det må stilles inn, også trenger du ikke røre den på nytt. Da kan du styre alt med volumkontrollen på forsterkeren. Edit: Tipper at H\K forsterkerne takler 4ohm uten noen som helst problemer. H\K er kraftige forsterkere. Endret 3. mars 2005 av Gromle Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 fint da trur jeg at jeg skal kjøpe en av de jeg sende link til. om en GOD stund må ha tak i noen penger først. hehe. vi får se hvem det blir når jeg har fått tak i peng blir nok den jeg har råd til. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Begge forsterkerne kan i følge manualen,brukes med høyttalere som har 4ohm. 3480 Vedvarende udgangseffekt (FTC) 120 Watt, 20 Hz - 20 kHz, <0,07% harm. forvr. Begge kanaler samtidig i 8 Ohm 150 Watt, 20 Hz - 20 kHz, <0,2% harm. forvr. Begge kanaler samtidig i 4 Ohm 3380 Vedvarende udgangseffekt (FTC) 2 x 80 Watt, 20 Hz - 20 kHz, <0,07% harm. forvr. Begge kanaler samtidig i 8 Ohm 2 x 100 Watt, 20 Hz - 20 kHz, <0,2% harm. forvr. Begge kanaler samtidig i 4 Ohm Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 2. Volumkontrollen på forsterkeren styrer også volumet pre-out utgangen. Og det er som regel også noe form for volumkontroll på effektrinnet\sub for å volumet rett i forhold til resten av systemet. Det må stilles inn, også trenger du ikke røre den på nytt. Da kan du styre alt med volumkontrollen på forsterkeren. har hjemmelaget sub(passiv) så jeg kommer til å koble på en effektforsterker men det er ikke noen form for volumkontroll på den. er vell en form for balance mellom høyttalere og pre-out. denne effektforsterkeren er bare en midlertidig løsning helt til jeg får meg en brukbar subforsterker. trenger en 2kanals subforsterker som er kraftig for å dra subberne som sitter i subkassen, og det er IKKE billig. hehe Begge forsterkerne kan i følge manualen,brukes med høyttalere som har 4ohm. det er bra sto nemelig ikke noe om 4ohm på hificentralen. men har flere spørsmål jeg vettu. hvorfor er det større forvrengning med mindre ohm? ikke det at den lille forskjellen har noe å si men altid kjekt å vite. hehe. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Det med forvreningen er høyere med lavere ohm, er fordi det skal se ut som mer effekt. Hadde effekten vært målt med samme forvrengning som ved 8ohm, hadde den vært lavere. Dette er kanskje ett triks for å få forsterkeren til å virke kraftigere enn den strengt tatt er. Dårlig forklart det her, men sitter på jobb og har ikke tid å finskrive. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Det med forvreningen er høyere med lavere ohm, er fordi det skal se ut som mer effekt. Hadde effekten vært målt med samme forvrengning som ved 8ohm, hadde den vært lavere. Dette er kanskje ett triks for å få forsterkeren til å virke kraftigere enn den strengt tatt er. Dårlig forklart det her, men sitter på jobb og har ikke tid å finskrive. kjekt med innternett på jobben. blir vel det samme som om jeg sitter på internett i timen på skolen. men jeg trur jeg skjønte det du skrev. leste litt extra andre steder på nettet og det sto forklart det samme der.(på en litt mer tungvinn måte + at det var ca 4 sider å lese før de begynte å komme til poenget. hehe ) Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) i dag lånte jeg meg en H/K 3480.. nå er det jobb og tjene penger som en gal... jeg liker trykk i musikken. når jeg fikk på denne forsterkeren da var det såpass at kilte i nyrene og slo i brystkassa(hadde ikke koblet på subben )...jeg fikk også en telefon av en kamerat som bor over elven da hadde han vist hørt musikken helt over elven + at riksvei 7 ligger i mellom (ca 150m).... men jeg synes at jeg fikk et "dårligere" lydbilde med denne forsterkeren... kunne liksom høre at lydn kom i fra der høytalerne står. ikke som med den gamle der jeg hadd lyd i hele rommet akuratt som om det skulle stått høytalrer i ring rundt meg. men nå er jeg på jakt etter en subforsterker som klarer å levere 400W 8ohm (gjerne mer) den må også være strømsterk... Endret 5. april 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Du får se på ljdudia.no eller dynabel.no. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Du får se på ljdudia.no eller dynabel.no. sorry ljudia har ikke kraftige nok og de er målt etter 2ohm :S men kan sjekke katalogen til dynabel. er litt "dyrt" på dynabel for sånne ting... Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hva med å starte en ny tråd,og ikke bare forandre på hele emnetittelen som du har gjordt her?Blir fort et veldig rotet forum,om alle skulle gjordt som deg. En billig subforsterker på 400W i 8ohm,må du lete etter på loppemarked.Ellers må du ut med ca 4000,- for en på 400W i 4ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå