Gå til innhold

Kommer ikke online med Fedora lenger

Anbefalte innlegg

Min FC3 sluttet plutselig å virke online, og jeg får den ikke på nett igjen.

Har dualboot WinXP/Linux på denne maskina (bærbar) og om jeg booter med Windows kommer jeg på nett som vanlig.

Så hva kan ha skjedd med Fedora? Vet liksom ikke hvilken ende jeg skal begynne i.

Den finner nettverkskortet og aktiverer det ved oppstart.

Er ikke akkurat begeistret over å måtte være online med Windows og alt det den trekker til seg av dritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så high på dette. Men får kontakt med routeren og kommer inn på adressen til den ja, og å pinge den går også bra.

Er ikke sikker på hvordan jeg kjører renew.

Ifconfig gir meldinger om så og så mange feil.

Lenke til kommentar

Hvis du har DHCP, kan du alltids kjøre dhcpcd eller dhclient, spørs hva du har på PC-en din.

Problemet kan være mangel på gateway eller DNS-server.

Se om /etc/resolv.conf er tom. Hvis den er det, må du legge inn DNS-servere slik:

#/etc/resolv.conf
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx

Hvis du mangler gateway, og du vet IP-adressen, kan du legge det til slik:

[pop@filadelfia ~]$ route add default gw 192.168.0.1

Lenke til kommentar
Hvis du mangler gateway, og du vet IP-adressen, kan du legge det til slik:

Denne kommandoen gjorde vei i vellinga. Det var det som skulle til. Alt fungerte med det samme jeg hadde jeg hadde lagt til gateway.

Men hva kan ha skjedd egentlig?

Ellers, takk til dere alle sammen for hjelpa. Hva skulle man gjort uten dere? :):)

Lenke til kommentar

Denne kommandoen gjorde vei i vellinga. Det var det som skulle til. Alt fungerte med det samme jeg hadde jeg hadde lagt til gateway.

Men hva kan ha skjedd egentlig?

Det som kan ha skjedd er at grensesnittet har gått ned, og hvis du setter den opp manuelt med IP-adresse, og eventuelt netmaske, er det ikke sikkert den vet gateway-en automagisk. Hvis du bruker DHCP, får du som oftest gateway fra den.

Ellers, takk til dere alle sammen for hjelpa. Hva skulle man gjort uten dere?
Nei, si det... Hva skulle man gjort uten et åpent miljø der folk hjalp hverandre? Alle må bidra for å fremme kompetanse!

Happy hacking! :yes:

Lenke til kommentar

Restartet maskina idag, Da var den på nytt blitt slik igjen.

Men kom online med en gang jeg kjørte la til gateway på samme måten.

Men hva skal jeg gjøre for at det,.. hva skal jeg si,.. lagres og fungerer riktig neste gang jeg restarter?

Noen spesiell fil jeg må editere?

Lenke til kommentar
Restartet maskina idag, Da var den på nytt blitt slik igjen.

Men kom online med en gang jeg kjørte la til gateway på samme måten.

Men hva skal jeg gjøre for at det,.. hva skal jeg si,.. lagres og fungerer riktig neste gang jeg restarter?

Noen spesiell fil jeg må editere?

Du kan jo legge til gateway-kommandoen i "/etc/rc.d/rc.local". Da vil kommandoen kjøres hver gang du starter.

Lenke til kommentar
Du kan jo legge til gateway-kommandoen i "/etc/rc.d/rc.local". Da vil kommandoen kjøres hver gang du starter.

Startet opp konfigurasjonsprogrammet for nettverk. Instillingene der var som de alltid har vært, med bl.a få IP-adresse automatisk med dhcp.

Jeg forandret oppsettet til statisk adresse, og bootet på nytt. Da fungerte det.

Takk for den Gimper, jeg får ha denne muligheten liggende som siste utvei.

Men forstår ennå ikke helt hvorfor det ikke fungerer med dhcp lengre.

Lenke til kommentar

dhcpcd -d ga bare "command not found"

[root@localhost ~]# grep dhcp /var/log/*

/var/log/messages:Mar 3 13:02:43 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:03:14 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:04:50 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:10:19 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:17:54 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:18:13 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:19:06 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 13:26:49 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 17:37:46 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/messages:Mar 3 17:38:06 localhost dhclient: If you intend to request help from the [email protected]

/var/log/rpmpkgs:dhcpv6_client-0.10-11_FC3.i386.rpm

/var/log/rpmpkgs.1:dhcpv6_client-0.10-11_FC3.i386.rpm

/var/log/rpmpkgs.2:dhcpv6_client-0.10-11_FC3.i386.rpm

/var/log/rpmpkgs.3:dhcpv6_client-0.10-11_FC3.i386.rpm

/var/log/rpmpkgs.4:dhcpv6_client-0.10-11_FC3.i386.rpm

Kjørte noen oppdateringer tidligere på dagen samme dag som det skjedde, men det var flere timer tidligere, altså ikke rett før.

Har prøvd eldre kjerne men ingen bedring.

Nettkortet er jeg ikke sikker på, men det er et integrert ethernetkort (laptop)

Fungerer som sagt med dhcp i WinXP på samme maskin.

Endret av olais
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...